Thursday 25 August 2011

Ulama' perlu pengiktirafan

Bismillah..

Alhamdulillah, hari ni aku berkesempatan untuk mengikuti forum sinar Harian, "Ulama Politik: Dakwah atau Parti". Lepas habis je masak juadah berbuka puasa, terus aku bukak youtube nak tengok Forum ni. Hanya ada sekitar 25 minit sebelum aku perlu ke masjid untuk solat asar. Dan 25 minit tu, aku dapat simpulkan, memang Mantap!! Lepas maghrib sambung tengok balik dan hati makin berdebar sebab terpaksa berhenti untuk pergi solat Isyak. Lepas Terawikh dan akhirnya tamat gak aku tengok penuh wacana sinar Harian ni.



Oleh itu, aku teringin nak komen sikit je dari sudut pandangan aku.

Tan Sri Harussani.
Memang tak boleh dinafikan, beliau sangat baik dan sangat mengambil berat pasal Islam. Tak kisahlah kerajaan ke pembangkang, dua-dua beliau akan tegur kalau salah. Dan die ni boleh dikatakan macam ulama' minda lama dan sangat sayang kepada melayu Islam. Beliau tidak terlibat dengan politik dan sangat tak suka melihat perpecahan umat Islam. Bagi aku, memang perlu ada ulama' sebegini yang tidak terlibat dengan politik, namun kalau semua jadi macam beliau, aku agak kurang bersetuju. Sangat hebat memperjuangkan Islam, namun mungkin kurang sikit percaturan ilmu politik.

Ustaz Fathul Bari.
Beliau juga orang yang sangat baik. Orang yang positif dan tinggi ilmu pengetahuan agama. Tambahan, beliau seorang yang lemah lembut dalam percakapan. Niat baik beliau sangat murni, namun mungkin kurang pengalaman dalam politik sebab baru je join. Segala dalil dan Hujah yang beliau sampaikan memang tepat, namun masih sukar aku nak nampak praktikalnya sebab beliau lebih menekankan mengenai sabar dalam berdakwah dan kaedah menegur pemimpin. Dan boleh nampak die sendiri bersetuju yang kerajaan sekarang memang tak ikut ISLAM.

Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man.
Dengar jelah cara beliau cakap, memang suka buat lawak. haha. Die ni bukan calang-calang orang walaupun nampak slumber je. Dalam forum ni, beliau suka bagi analogi dan keadaan realiti yang aku kira sangat penting untuk dikaitkan dengan Quran&Hadis. Mungkin ilmu die nampak sedikit kurang berbanding Ustaz Fathul Bari, sama ada die sorok atau mungkin die dah banyak fokus kepada politik, tapi beliau ni bekas pensyarah UIA kot.



Bagi aku forum sebegini perlu diperbanyakkan lagi. Dan peranan media memang sangat pentng. Ulama' dilaga-lagakan diantara satu sama lain melalui media menyebabkan nampak ketiga-tiga ni berselisih. Nampak sangat ulama'2 ni jarang berjumpa dan berbincang diantara satu sama lain. Aku dulu juga terhegeh-hegeh marah sebab melihat melayu Islam tak bersatu. Hakikatnya, teori tidak semudah realiti. Kalau ulama' sendiri tidak bersatu-padu, apatah lagi nak mengharapkan rakyat biasa untuk bersama-sama. Yang penting, berjuanglah untuk Islam.

Pilihlah mana-mana yang mengikut Islam, dan berjuanglah mengikut Islam. Mujahidin seluruh dunia pun berbilang-bilang dan InshaAllah kita semua akan disatukan bila adanya pemimpin seperti Salahuddin Al-Ayubi, Sultan Muhammad AlFateh dan InshaAllah akan datangnya pemimpin hebat iaitu imam Mahdi.

Ulama' perlu diiktiraf.

lawak bila Ustas Harussani sebut.

"Saya tak nak tepuk.. Jangan bertepuk.. tepuk tu syaitan"

Takbir!!! AllahuAkhbar!!

"Jangan bertakbir, ni bukan raya" haha

Sekian dari syuib0809

No comments:

Post a Comment