Wednesday 24 August 2011

Buka-buka Ramadhan 3

Bismillah..

Alhamdulillah, sudah masuk minggu terakhir berpuasa. Beberapa hari ni, internet rumah aku agak problem, menyebabkan memang malas gak nak update blog. Dan takde bende menarik pun sangat sepanjang Ramadhan ni sebab aku tak keluar lansung daripada Leicester. Malah, sepanjang bulan puasa ni, baru sekali aku keluar ke Bandar Leicester. Nak cakap sibuk, takdelah bekerja ke, study ke apa. Tapi rasa sangat kejap masa berlalu dan tup tap tup tap dah sampai sepertiga terakhir Ramadhan.

InshaAllah, macam biasa kiter tengok menu berbuka puasa di Masjid e-abu Bakar secara ringkas. Memang aku takde miss lansung dan banyak kedai makan yang sponsor minggu lepas.

Hari isnin, kedai Piri-piri Chicken yang menyediakan juadah berbuka. Setiap orang gak dapat air sprite tin sorang satu.

Hari selasa, kedai makan Lahore Kabana plak yang buat Iftar. Simple je die punye makanan iaitu kebab. Rabu khamis, dapat makan Pizza. Oleh kerana dah banyak gambaq, tak payah la tunjuk ye.

Ni hari jumaat plak, daripada kedai ayam panggang BBQ base. Aku sangat suka dengan sos die yang warna coklat merah tu. Terbaik.. Kedai ni kalau makan biasa memang mahal lah harga ayam panggang die. Memang sedap pun.

Minggu ni memang agak pelik sikit berbanding minggu sebelumnya. Selalunya hujung minggu makanan mantap, tapi kali ni hari biasa makanan gempaqs, tapi hari sabtu makan kuih-muih. Kuih-muih diorang semua warna coklat.

Hari ahad. Alhamdulillah, murah rezeki. Waktu hari ahad tu, syahir datang sekali berbuka puasa di Masjid.

Sepanjang minggu lepas, memang hari-hari kami masak walaupun ketiadaan Izwan di rumah. Hari rabu kami mendapat kunjungan abang Din sekeluarga, rezeki dapat makan kuih bengkang buatan kak min. Minggu lepas, Naufal sangat rajin membuat kek dan aku sangat rajin memakan kek. Bagi aku, setiap rumah perlu ada seorang ahli rumah yang rajin buat kek-kek ni, kalau tak memang x merasa la kek sepanjang tahun. Hari selasa, Naufal buat Cheese kek berperisa coklat. Aku tak pasti apakah definisi sebenar Cheese cake, tapi banyak gak aku makan kek tu. Hari jumaat plak, syazwan sampai dari Malaysia dan Naufal buat Carrot kek. Sekali lagi aku pun tak pasti macamne sebenarnya carrot kek, tapi memang banyak aku makan kek buatan Naufal ni. Sedaaap...

Yang naufal potong tulah Carrot kek. banyak kacang menyebabkan kek tu sedap. Icing die bila sejuk aku suka.

Alhamdulillah, Izwan dah sampai semula ke Leicester hari ahad lepas. Pertama kali ramadhan tahun ni, empat-empat orang ada. Agak kesian kat Naufal dan Izwan sebab diorang dah kena mula pergi hospital balik bulan-bulan ramadhan ni. Aku plak masih menghitung hari untuk pulang ke Malaysia. Aku tak kisah pun pasal Raya semua, dan kalau boleh nak je Ramadhan ni dipanjangkan lagi. Seronok berada dalam bulan ni, seolah-olah jauh sangat dari segala masalah dan Allah permudahkan perjalanan beribadah sepanjang bulan Mulia ni..

Jangan persia-siakan ramadhan ini. Mungkin ini Ramadhan yang terakhir buat kita.

Sekian dari syuib0809.

No comments:

Post a Comment