Sunday, 21 April 2013

Syurgakan anak-anak muridmu!!

Bismillah

2 minggu tak update apa2. Bukan sibuk sempena PRU, tapi pasal tiada internet di rumah. Akhirnya, berjumpa tempat baru untuk mendapatkan internet iaitu cyber cafe. Tak boleh nak tulis pasal buku sebab aku baru sahaja menghilangkan buku Fiqh Wasatiyaah yang tidak habis dibaca. Hanya sempat sampai sejarah wang kertas yang sungguh-sungguh menarik hasil tulisan UZAR.

Minggu kedua dan ketiga berpraktikum, semakin banyak yang aku pelajari. Satu per satu mengajar aku betapa mudahnya seorang pelajar berubah hanya kerana seorang guru. Menyamaratakan semua pelajar bahawa mereka perlu mendapatkan sebanyak mungkin A dalam peperiksaan ternyata menghancurkan generasi muda kita. Lebih teruk, bila mereka dilabelkan dengan pelbagai pangkat. Teringat aku lagu aku maafkan kamu dari Jamal Abdillah dan Malique.

Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu




Aku sangat suka masuk ke kelas bukan untuk mengajar menggunakan silibus. Dengan kata lain, aku sangat suka masuk ke kelas relief sebab aku bebas untuk buat apa yang aku ingin terapkan kepada pelajar-pelajar. Tidak terikat dengan silibus, tiada guru observe, dan aku boleh ber'usrah' dengan mereka secara tidak lansung. Dan menarik, mereka menunjukkan minat.

Sepanjang minggu 2 dan 3, aku banyak bercerita tentang carutan orang melayu iaitu BABI. Menceritakan betapa teruknya seekor binatang bernama babi. Kesannya kepada manusia yang memakannya bukan dari sudut kesihatan tetapi dari sudut akhlak dan pemikiran. Membawa kisah syeikh Muhammad Abduh yang ditanya mengenai binatang pengotor ini.

Selain itu, aku juga banyak menceritakan tentang sekular dan couple dalam kelas relief. Kes ZINA yang banyak, suisnya bermula dari couple. Sumbernya bermula dengan kedahagaan kasih sayang. Akhirnya di umur baru 14 tahun, suis itu menampakkan hasilnya pada perut gadis yang tersepit dengan kekeliruan mendapatkan kasih sayang. Cuma persoalannya, adakah guru perlu me"neraka"kan mereka atau membimbing mereka menjadi ahli syurga?

Aku didatangi beberapa orang pelajar selepas masuk kelas mereka untuk menggantikan guru mereka yang tidak dapat hadir ke sekolah. Tetibe pelajar tingkatan 2 tu tanya kat aku "Cikgu.. cikgu, kalau lah ada orang dah buat semua benda jahat yang cikgu cakap tu, hisap gam, minum arak, minum air ketum, hisap gam, Allah boleh maafkan lagi ke?"... Lepas aku jawap diorang sambung lagi " Tapi kan cikgu, kalau dia dah taubat tapi dia buat lagi macamne ye cikgu? " Lepas aku habis jawap, die pun buat pengakuan apa yang dia baru buat hari ni.

Paling menarik, bagaimana beliau menceritakan kenapa mereka buat semua tu hanya kerana seorang cikgu yang me"neraka"kan mereka. Paling menarik di akhir pertemuan tu diorang bagitau " Tapi cikgu, kami tak bolehlah nak taubat(sembahyang) hari ni, sebab kami baru je minum.Kena tunggu 40 hari lagilah" Aku pelik dan meneka.

Hadith sahih (Sahih al Jami’ al Shoghir, no.3344) bermaksud:  
Arak itu ibu segala kekotoran, sesiapa yang minum arak, tidak diterima solatnya 40 hari dan jika ia mati dalam keadaan arak itu masih di dalam perutnya, ia mati dalam keadaan jahiliyyah.

Arghh, bahayanya hadis ini dibacakan pada budak berumur 14 tahun. Ayuh guru, berfikirlah men"syurga"kan anak-anak muridmu!!

Sekian dari Syuib0809

Saturday, 6 April 2013

Hidup Baru Bujang

Bismillah.

Aku dan rakan-rakan sudah mula beralih ke dunia baru, menjadi seorang guru pelatih. Macam-macam ragam manusia yang telah ditemui. Walaupun sebelum ni semua pernah hidup membujang di UK, mengurus kehidupan sendiri, tapi situasinya ternyata sangat berbeza di Malaysia. Kalau dulu hidup banyak belajar, kali ni banyak pulak berfokus kepada mengajar. Boleh jadi, mengajar lebih penat dari belajar.

RUMAH

Benda pertama yang kami cari sudah tentulah rumah kosong untuk kami sewa dalam tempoh 3 bulan ni. Ada yang nak rumah murah, ada yang nak rumah penuh perabot, dan ada gak yang jenis tak kisah hingga akhirnya kami dicadangkan untuk menyewa sebuah rumah di Bandar Baharu. Dengan sewa rumah RM500 sebulan termasuk bil semua, kami anggarkan itu satu nilai yang berpatutan. Hinggalah bila tiba masa nak masuk rumah, aku dimaklumkan yang penyewa menaikkan bayaran sewa kepada RM600 tak termasuk bil air bagai dan ditambah diorang leh pula renovate rumah diorang time kami nak masuk sewa ni. Pelbagai lagi alasan, kami terpaksa memikirkan satu jalan untuk keluar dari rumah itu.

Keesokan harinya, sehari sebelum mula praktikum, kami beramai-ramai keluar mencari rumah sewa yang baru. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan bila kami turun bertanya jemaah surau yang tengah gotong royong dekat Taman Ilmu, Nibong Tebal. Diorang bagitahu kami ada satu rumah untuk disewa dan terus berhubung dengan tuan rumah tersebut. Tak sampai beberapa jam, segala urusan selesai dengan lancar. Sewa lebih murah, RM350 sebulan, lebih dekat dengan sekolah dan paling kami rasa seronok sebab sangat dekat dengan surau. 5 minit jalan kaki dari rumah dan sangat-sangat aktif surau ni.

PEMERGIAN

Sebaik sahaja habis pindah barang ke rumah baru, aku dikejutkan dengan satu mesej dari bayern. Seorang rakan perempuan sekolah aku meninggal dunia kerana penyakit TB. Seorang yang sangat baik, sepanjang tiga tahun(form 1-form 3) kelas dengan aku, beliau antara ahli kelas perempuan yang aku hormat dan jarang marah. Kali terkahir aku jumpa beliau ialah tahun 2010, sebab aku ada buat program di SEMESTI dan kami juga terserempak dalam rombongan raya ke rumah guru-guru. Lepas tu, aku banyak ikut perkembangan dia dekat blog die comooot.blogspot.com hingga dia berhenti menulis penghujung 2011. Selamat tinggal Mak Jah, semoga dipermudahkan urusan.

Arwah dua dari kanan, berbaju biru

SMK SUNGAI ACHEH

Berlangkahnya ke sekolah asing, memerlukan keberanian yang sangat-sangat tinggi. Pandangan aku terhadap sekolah ni sama dengan sekolah ROS aku dulu kat SMK Sungai Manik. Sebuah lagi sekolah kampung, majoritinya melayu. Walaupun kebanyakannya agak malas belajar, tapi sangat hormat kat cikgu. Memang mereka dari keluarga "kampung" yang kebanyakannya mak ayah bekerja sebagai nelayan, pesawah dan juga pekerja kilang. Tapi suasana sekolah tu sangat sesuai dengan jiwa aku dan tak mustahil aku akan mintak sekolah macam tu untuk posting. Dan lagi satu kelebihan sekolah tu ialah cikgu dia kebanyakannya sangat baik dan bukan jenis berlagak/buli. Dalam meeting memang banyak gelak je.





Cabaran pertama sebagai guru Matematik tingkatan 4 Dimensi, kelas kelima dari tujuh kelas. Memang mereka agak kurang motivasi untuk belajar, tapi diorang sangat menghiburkan dengan kenakalan mereka. Cumanya aku berhadapan dengan dunia baru bilamana dalam kelas tu terdapat 7 murid cina yang 3 daripadanya agak sukar memahami bahasa Melayu. Kurang mendapat sokongan daripada mereka menyebabkan hari pertama aku diisi dengan memikirkan macam mana nak atasi cabaran ni. Bayangkan hubungan melayu cina dalam kelas tu bermasalah dan aku memang tak mampu nak kawal "dua kelompok" manusia tersebut.

Kali kedua masuk kelas tu, pelajar cina sudah mampu menunjukkan minat dan tak tidur sewaktu aku mengajar. Pelajar melayu pula memang banyak mulut tapi masih menyalin apa yang ditulis. Cuma aku berhadapan dengan dua orang pelajar perempuan yang aku tak tahu macamna nak selesaikan kemalasan diorang. Mulut bising, keje tak jalan. Buku tak boleh bawa, henset boleh bawak. Macam-macam ragam kat sekolah tu dan inilah permata bernilai yang boleh aku kutip untuk menjadi Khalifah Allah di muka bumi ni.

.............

Hari ni, aku sepatutnya berada di Trolak untuk program MLC yang dijalankan untuk pelajar KYUEM. Tapi, oleh kerana lokasinya berpindah ke gombak, aku terpaksa membuat keputusan untuk tidak pergi. Kerugian yang memang sangat-sangat besar, tapi aku sendiri tak mampu memikirkan macamne nak pergi dan kemudian pulang kembali ke Pulau Pinang.

Sabaq jela.

Sekian dari Syuib0809

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.