Monday, 25 August 2014

Sahabat Lanjut Usia.

Bismillah

Terlampau lama tidak mengusik laptop di bilik. Memang benar suasana bekerja jauh berbeza dengan suasana ketika belajar. Memandang sinis kehidupan orang bekerja ketika diri bergelar pelajar mungkin menjadi putaran hidup sepanjang zaman. Sejarah yang sentiasa berulang...

Bukan sekadar laptop, aku juga semakin meng"anaktiri"kan buku-buku yang berada di rumah. Alhamdulillah, berkat menghantar dan menunggu student di klinik, aku berjaya menghabiskan buku "Kisah Sahabat Rasulullah Lanjut Usia". Sebenarnya bulan 6 dah mula baca buku ni, tapi keadaan sudah tidak seperti dulu. Apepun, buku yang sangat seronok dan berisi. Sebuah lagi karya Misbah Em Majidy yang berjaya dikumpulkan.

Antara sahabat-sahabat yang diketengahkan ialah:

Anas bin Malik
Abdullah bin Umar.
Abdullah bin Abbas
Abu Hurairah

Manakala bahagian seterusnya ialah tokoh muslimat/sahabiah yang juga hidup agak lama selepas kewafatan Rasulullah. Cuma aku agak sedikit "kecewa". Teringin nak kenal lebih banyak sahabiah Rasulullah agar dapat dikenalkan kepada para pelajar aku yang kebanyakannya perempuan.

Kekuatan utama buku ni ialah hadis-hadis yang dipersembahkan sangat-sangat menarik. Hadis yang tidak dikerat-kerat berjaya menggambarkan suasana penuh mengenai makna sesuatu hadis. Malah membekalkan kepada pembaca apa yang mereka perlu tahu, bukan sekadar apa yang mereka ingin tahu. Antara kisah hadis yang benar-benar menarik perhatian aku ialah kisah seorang pekebun yang bersolat Fardhu dengan Muaz bin Jabal sebagai Imam, dan Muaz membaca surah AlBaqarah. Solat fardhu Weyh... Menarik, sangat menarik.



Sebagai sahabat-sahabat yang berusia lanjut, mereka juga sempat melihat perpecahan umat Islam ketika zaman Uthman dan Ali. Pandangan dan pendirian mereka mengenai peristiwa ini turut dimuatkan dalam buku hebat ini. Mudah-mudahan bermanfaat bagi mereka yang ingin memilik buku ini.

Jom p kerja! Sekian dari Syuib0809

Thursday, 7 August 2014

Senyumlah 3: AlKISAH Pedoman Untuk Anakku

Bismillah.

Lama sebenarnya tak buka laman web VI Venture. Bukak-bukak tengok Ustaz Tuan Ibrahim Tuan  Man dah mai dengan buku baru. Sambungan siri SENYUMLAH. Tak fikir banyak, teruih balun 2.

Senyumlah 3: Alkisah Pedoman untuk anakku akhirnya sampai petang selasa di kaunter pejabat. Oleh kerana takde kelas, maka aku buka kejap sebelum pelajar menerjah. Tup tap tup tap dah sampai mukasurat 77. Oleh kerana penat, aku agak kurang menghayati isinya.

Keesokan paginya, hujan turun membasahi kmpp dan suasananya memang sangat Ughmm. Buka je buku ni, macam-macam perkara yang mengusik hati. Himpunan kisah-kisah pendek yang direka, diubahsuai dari kisah-kisah alim ulama', ada yang hampir sama dengan kisah-kisah dari hadis nabi, juga kisah dari zaman kanak-kanak kita. Tapi yang menjadikan buku ni benar-benar menarik ialah endingnya banyak yang sukar untuk kita duga. Tidak seperti kisah-kisah drama di TV yang mudah disimpulkan, kisah pendek senyumlah 3 sesuatu yang jarang dilakukan manusia biasa, tetapi kerap diterjemahkan oleh ahli syurga.



Secara ringkasnya, kisah-kisah dalam buku ni boeh dikategorikan kepada beberapa bahagian. Pertama, kisah-kisah yang mengajak kita memperbaiki hati. Berlatih bersangka baik, kurangkan bercerita keburukan orang, bersyukur dan sabar dengan apa yang Allah aturkan untuk kita. Antara kata-kata simple yang berbekas dalam diri:

"Kalaulah hidup di dunia ini mudah, masakan sabar itu menjadi satu pintu daripada pintu-pintu syurga.."

Kategori kedua ialah kisah-kisah politik yang dianalogikan agar pembaca sedar bahawa kita sudah lama ditipu oleh pemerintah yang zalim. Malah, sebahagian masyarakat kadang-kadang mempertuhankan PEMERINTAH, seolah-olah rezeki yang datang dari ALLAH boleh disekat leh pemerintah. Walaupun kisah-kisah tersebut dimuatkan dalam bahasa sindiran, ia sesuatu yang patut difikirkan bersama. Cuma yang membuatkan aku ketawa kecil ialah watak-watak yang digunakan. Contohnya, Taykar, Omnu, Abang Kelios, kereta Blue N, kereta PackR, kak Mahros.. Aduih..

Kategori ketiga ialah kisah-kisah keluarga atau lebih tepatnya kisah pengorbanan Ibu dan Ayah. Antara yang hampir menyebabkan air mata aku turun ialah "Alkisah Secawan teh" dan "Alkisah Tangan Mak". Tapi air mata tak sempat turun sebab aku baca kat pejabat. Gila apa tak pasal-pasal nanti dituduh lelaki Feminin sebab nangis kat pejabat.

Manakala kategori lainnya ialah bahagian motivasi hidup. Menarik..

"Sesuatu situasi yang tenang, boleh menjadi satu keresahan- jadi situasi tenang itu bukan kunci kepada ketenangan... Ketenangan sebenarnya adalah seperti ibu burung. Disebalik suasana yang tidak tenang, hati ia tenang berehat di dalam sarangnya. Itulah ketenangan sebenar"

Apa kaitan dengan ibu burung? Bacalah kalau nak tahu..

"Najis binatang, diletak ditempat salah, ia busuk dan merosakkan pandangan. Jika diletak pada tanaman, ia menyebabkan pokok berbuah.."

Kisah yang pendek, hati belum puas untuk menikmatinya. Moga dapat hadir lagi dengan buku baru. Tahniah Ustaz!


Sekian dari Syuib0809.


Friday, 1 August 2014

Selamatkah Hari Raya?

Bismillah.

Selamat Hari Raya.

Balik kampung(melaka) hujung minggu lepas. Hari pertama sudah mendapat khabar pemergian seorang kenalan keluarga. Kereta dipandu anaknya tak berjaya memotong kereta hadapan dan bertembung dengan kereta dari arah bertentangan. Hmmm.. Mudah bunyinya. Menjelang perayaan, begitu banyak kemalangan yang direkodkan. Beribu kemalangan dengan ratusan kematian. Lebih tepat lagi, 139 kematian dan 10,349 kemalangan dalam masa 8 hari Ops Selamat. Menakjubkan, ketiadaan syaitan lebih men"syaitan"kan manusia barangkali.

Belum lagi dilihat kepada kes-kes jari putus, badan melecur, mata buta dan rumah terbakar akibat mercun. Seolah-olah malam pencarian lailatulQadar adalah 10 malam terbaik untuk mengorbankan anggota badan dan kembali ke rahmatullah. Mindset yang menarik.. Aku sebenarnya tak kisah pun orang nak main mercun ni sebab aku kecik-kecik pun main mercun. Tapi kalau dah sampai duk buat mercun sendiri, main tengah-tengah malam time orang nak tidur.. memang panas hati.

Dari sudut keduniaan sendiri, Hari raya sudah tidak Selamat.

3 Pesanan sebelum pulang bercuti..

Minggu terakhir sebelum pulang beraya, aku titipkan 3 perkara dalam semua kelas yang aku masuk. Sekurang-kurangnya untuk peringatan diri sendiri.

1) "Harap yang perempuan janganlah pakai seksi-seksi. Nanti ramai plak orang datang rumah nak beraya. Kalau nak pakai kain terbelah, pastikan ada seluar track kat dalam..." Dosa biasa di hari raya, masing-masing ingin nampak menarik.

2) "Elakkan salam dengan yang bukan mahram. Tok sah lah ngada-ngada duk salam abang sedara, kakak sedara. Ada plak yang salam abang sedara yang hensem je. Yang tak hensem tegur pun tak. Alang-alang tak salam yang hodoh, biar tak salam semua.. Cuba elakkan eh.." Kasaq bahasa cikgu na..

3) "Datang rumah orang elakkan mengumpat. Ni dak, asal ziarah je buat dosa. Betul dak? tak pernah lagi saya dengar orang datang beraya cakap.. Allah berfirman... Dari abu hurairah meriwayatkan.. Raya bukan masa dihalalkan mengumpat."

Bicara tentang hari raya, seolah-olah kesalahan-kesalahan di atas dibenarkan syarak. Walaupun barangkali sudah berkurang, namun masalah-masalah lain pula mula muncul. Zaman moden dengan dunia dalam genggaman. Datang ziarah tapi duk main tablet. Mak ayah kenal dengan tetamu. Tapi anak-anak haram nak cuba berkenalan dengan anak tetamu. Masing-masing sibuk mengupload gambar raya, tengok status "cacat" rakan masing-masing di telefon pintar. Allah..

"Barangsiapa percaya pada Allah dan hari kemudian hendaklah berkata ia dengan kebajikan atau diam diri. Barang siapa percaya pada Allah dan hari kemudian hendaklah muliakan segala jirannya, Barang siapa percaya pada Allah dan hari kemudian hendaklah ia muliakan tetamunya." 
.........(H.R. Bukhari dan Muslim)



Benarkah kita selamat beraya dengan kecelekaan di dunia dan hukuman Allah di Akhirat?

Anak murid banyak perempuan, Tu yang banyak nasihat lebih kepada perempuan.

Sekian dari Syuib0809

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.