Friday, 1 August 2014

Selamatkah Hari Raya?

Bismillah.

Selamat Hari Raya.

Balik kampung(melaka) hujung minggu lepas. Hari pertama sudah mendapat khabar pemergian seorang kenalan keluarga. Kereta dipandu anaknya tak berjaya memotong kereta hadapan dan bertembung dengan kereta dari arah bertentangan. Hmmm.. Mudah bunyinya. Menjelang perayaan, begitu banyak kemalangan yang direkodkan. Beribu kemalangan dengan ratusan kematian. Lebih tepat lagi, 139 kematian dan 10,349 kemalangan dalam masa 8 hari Ops Selamat. Menakjubkan, ketiadaan syaitan lebih men"syaitan"kan manusia barangkali.

Belum lagi dilihat kepada kes-kes jari putus, badan melecur, mata buta dan rumah terbakar akibat mercun. Seolah-olah malam pencarian lailatulQadar adalah 10 malam terbaik untuk mengorbankan anggota badan dan kembali ke rahmatullah. Mindset yang menarik.. Aku sebenarnya tak kisah pun orang nak main mercun ni sebab aku kecik-kecik pun main mercun. Tapi kalau dah sampai duk buat mercun sendiri, main tengah-tengah malam time orang nak tidur.. memang panas hati.

Dari sudut keduniaan sendiri, Hari raya sudah tidak Selamat.

3 Pesanan sebelum pulang bercuti..

Minggu terakhir sebelum pulang beraya, aku titipkan 3 perkara dalam semua kelas yang aku masuk. Sekurang-kurangnya untuk peringatan diri sendiri.

1) "Harap yang perempuan janganlah pakai seksi-seksi. Nanti ramai plak orang datang rumah nak beraya. Kalau nak pakai kain terbelah, pastikan ada seluar track kat dalam..." Dosa biasa di hari raya, masing-masing ingin nampak menarik.

2) "Elakkan salam dengan yang bukan mahram. Tok sah lah ngada-ngada duk salam abang sedara, kakak sedara. Ada plak yang salam abang sedara yang hensem je. Yang tak hensem tegur pun tak. Alang-alang tak salam yang hodoh, biar tak salam semua.. Cuba elakkan eh.." Kasaq bahasa cikgu na..

3) "Datang rumah orang elakkan mengumpat. Ni dak, asal ziarah je buat dosa. Betul dak? tak pernah lagi saya dengar orang datang beraya cakap.. Allah berfirman... Dari abu hurairah meriwayatkan.. Raya bukan masa dihalalkan mengumpat."

Bicara tentang hari raya, seolah-olah kesalahan-kesalahan di atas dibenarkan syarak. Walaupun barangkali sudah berkurang, namun masalah-masalah lain pula mula muncul. Zaman moden dengan dunia dalam genggaman. Datang ziarah tapi duk main tablet. Mak ayah kenal dengan tetamu. Tapi anak-anak haram nak cuba berkenalan dengan anak tetamu. Masing-masing sibuk mengupload gambar raya, tengok status "cacat" rakan masing-masing di telefon pintar. Allah..

"Barangsiapa percaya pada Allah dan hari kemudian hendaklah berkata ia dengan kebajikan atau diam diri. Barang siapa percaya pada Allah dan hari kemudian hendaklah muliakan segala jirannya, Barang siapa percaya pada Allah dan hari kemudian hendaklah ia muliakan tetamunya." 
.........(H.R. Bukhari dan Muslim)



Benarkah kita selamat beraya dengan kecelekaan di dunia dan hukuman Allah di Akhirat?

Anak murid banyak perempuan, Tu yang banyak nasihat lebih kepada perempuan.

Sekian dari Syuib0809

2 comments:

  1. ait...tak nak cerita pasal isu semasa bertaraf global ke? - selamat hari raya :)

    ReplyDelete
  2. Bukan tak nak, tapi semua orang dah bercerita mengenai MH17, Palestin dan isu MB selangor. Takut2 tersalah beri pendapat dan menghebohkan perkara yang tak sampai tepat pada kita. Banyak maklumat yg tak sampai 1st hand pada kita

    ReplyDelete

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.