Friday, 29 June 2012

Paradigma BUTA dan PEKAK

Bismillah

Aku mulakan post hari ni dengan sepotong ayat dari Al-Quran

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat, dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar. Mereka itu bagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."

Hari ni, aku sekadar nak berkongsi beberapa gambar yang aku jumpa di internet. Menarik aku lihat gambar-gambar ni yang mana mungkin boleh dihuraikan dengan ayat di atas.

 Antara orang yang aku sangat nak jumpa. Owh, beliau adelah MB kelantan

 Memang gambar-gambar ni diubah guna komputer kan?

Aku sekarang memang jarang bersembang dengan manusia. Entahlah, bila aku fikir-fikir balik banyak benda yang disembangkan tak masuk dengan aku. Dan aku terasa ianya memang sangat kurang bermanfaat. Aku selalu dengar kalau orang malaysia sembang mesti nak mengumpat seseorang. Antara satu dosa besar yang sebati dalam peribadi orang melayu.

Paling merepek, time kunjung-mengunjung hari raya. kalau tak mengumpat, memang kompem hambar suasana hari raya.

 

Soalan mudah hari ni, macamne kita nak tau ape yang kita dengar, buat dan lihat adelah betul atau salah?

Suka mengumpat atau suka dengar ceramah agama. Yang mana betul dan yang mana akan diejek kalau kita buat?

Dengar lagu K-Pop atau dengar lagu nasyid/lelaki je - Yang mana akan dikira sebagai ketinggalan zaman?

Sembang pasal artis/gossip atau sembang pasal hukum agama - Yang mana akan dipandang pelik?

PAS atau UMNO - Yang mana satu akan dikatakan SESAT?

Gambar terakhir bersama syammil junior isnin baru ni

Kembali merujuk kepada Al-Quran dan As-sunnah

Sekian dari Syuib0809

Wednesday, 27 June 2012

Rombongan dari Birmingham

Bismillah

Hari ni tetibe azri mesej nak datang Leicester. Katanya nak beli Corelle dengan 3 orang lagi kawan die. Mula-mula katanya nak bertolak dari birmingham kul 12 tgh hari. Sekali 1.30 petang tak bertolak lagi..

CORELLE - FALCON - LEICESTER
Aku tulis sedikit mengenai Corelle ni untuk rujukan sapa2 yang nak mai. Kalau nak cari, ni adelah alamatnya:
82A Syston Street West
LE1 2JU, Leicester

Kalau nak senang, benda ni sangat dekat dengan Sainsbury besar dekat Melton Road. Nampak sainsbury plak, kat dengan die, ade bangungan atap hijau kuning. menghalalah anda ke situ.

 Beginilah bentuk kedainya

Aku tadi ke sana bawak diorang ni dengan menaiki kereta. Walaupun aku selalu berbasikal, aku agak hafal jalan-jalan kereta kat sini. Dah 3 tahun kot. Sampai2, teruih ke satu bahagian yang dekat dengan kaunter pembelian paling hujung. Ni je ruang khas untuk Pinggan Corelle. Jangan sibuk duk cari bahagian lain.

 Teruna-teruna yang terpaksa melayan kerenah si Ibu. HaHa

Aku tak sangka diorang pun sama macam aku dulu, susah giler nak pilih design mana yang nak ambik. Lebih 30 minit aku rasa diorang pilih benda alah ni. Kebanyakannya beli dua set kecuali herman dan Azri. Herman kate memang murah pun berbanding tempat lain.

 Hasilnya.. Azri, Ayi, Herman, Daus

KEDAI BUFFET BARU 
Semalam, aku ke town untuk mencari beberapa barang. Tetibe nampak ade kedai Buffet halal baru bukak. Tengok gaya macam sama company dengan Chopstik. Harga sekepala 6pound. Murah la gak. Oleh kerana tak tahan sabar, memang aku telan teruih semalam. Tadi bila azri dan kawan-kawan datang, aku pikir memang diorang kena rasa benda ni. Cuma masalahnya ialah, aku dah makan tgh hari dan baru je makan semalam.

Tapi oleh kerana aku jarang mengerti erti kenyang, aku pun teman diorang makan. Terserempak dengan abg sobri dn isteri, juga abg faiz dan isteri dan anak. Rupe2nya, abg Faiz ni jiran si Herman. Seorang lagi kawan aku dari birm. Apepun, makanlah kami semua. yang syoknya, azri je beli air dan kongsi 5 orang. mana taknya, air die boleh refill unlimited.


 Dah hujung-hujung ni, barulah nak ada buffet.

Lepas sejam, kami pun beransur pulang sekitar kul 5.15petang. Singgah jap kat pameran lukisan 3D yang masih belum siap. Semalam die baru lukis dan aku jangkakan hari Jumaat baru siap. mana taknya, sorang je lukis. Balik tengok bola Spain lawan Portugal. Punye lama main, satu gol pun tak masuk. Last2, Penalti.

Sedang menghabiskan sisa-sisa yang berbaki sangatlah sikit.


Sekian dari syuib0809

Monday, 25 June 2012

Prinsip Hidup 1.0

Bismillah..

Hari ni, aku bukak blackboard.le.ac.uk. Tertulis kat situ sedikit penerangan:

Recommended degree classifcations are now available, these are still subject to conferment by the University. You should receive formal confirmation from the University academic office, in the next two weeks.
Classification key:
1.0 = First Class
2.1 = Upper Second Class
2.2 = Lower Second Class
3.0 = Third Class


PRINSIP HIDUP
Baru-baru ni, ada orang tanya aku tentang perancangan dalam 5 tahun akan datang.
Aku secara jujurnya memang tiada perancangan untuk sambung master/Phd dalam tempoh masa tersebut. Alasannya mudah, sebab cita-cita aku memang nak jadi cikgu dan dah tak sabar nak menyumbang kembali segala yang telah aku "pinjam" dari rakyat Malaysia.

Mendengar ada dikalangan pelajar KPM yang mahu sambung master/PHD dan tak mahu berkhidmat jadi cikgu menyebabkan aku sangat marah. Seolah-olah biasiswa yang diberikan oleh rakyat di"pergunakan" semata-mata untuk menikmati kehidupan belajar di luar negara dan hanya untuk kejayaan diri sendiri. Tak kesahlah kalau bukan KPM pun, aku sedikit marah bila budak JPA/MARA/PETrOnas tak nak balik malaysia sebab kerja di UK lebih lumayan.

Aku selalu berkongsi analogi dibawah dengan rakan-rakan:

"Sebuah kampung menyedari tiada orang alim yang berada di kampung mereka, malah imam yang ada sudah semakin uzur. Oleh sebab tu, orang kampung berpakat kumpul duit untuk membiayai seorang pemuda kampung tersebut belajar agama di sekolah yang baik dan seterusnya ke Mesir. Tujuannya hanya satu, supaya anak muda itu kembali ke kampung sebaik tamat belajar dan mengajar agama, jadi imam kepada penduduk kampung.

Habis belajar, anak muda tersebut merasakan hidupnya tidak akan "kaya" dengan hanya berkhidmat di kampung. Akhirnya beliau membuat keputusan untuk duduk di bandar dan membayar kembali duit yang telah diberi pinjam oleh orang kampung dahulu."

Soalannya, jika kita adalah penduduk kampung tersebut, yang mana lebih kita nak?
Khidmat anak muda tersebut atau duit yang mahu dikembalikan?

*****************************************************************

Aku dah terlampau banyak berhutang dengan rakyat Malaysia untuk mencapai cita-cita aku. Kadang-kadang aku ingat elaun yang aku dapat ialah duit aku, tetapi sebenarnya ia adalah duit rakyat. Baru-baru ni bila aku dengar kisah Umar Ibn AlKhattab yang marah bila elaunnya mahu dinaikkan, aku kembali berfikir. Sedangkan umar adelah khalifah, imam, khatib, panglima perang.. tapi bajunya ketika menyampaikan khutbah penuh dengan tampalan.

Kami bukan khalifah, kami bukan imam, kami bukan askar, malah kami belum lagi bergelar guru.
Ini sekadar prinsip hidup aku yang barangkali banyak yang tidak akan setuju. Mungkin hanya selepas 5 tahun mengajar, baru aku akan sambung ataupun sambil mengajar sambil tulah aku belajar.

Yang penting, mesti berkhidmat..






Result dah keluar petang tadi:

Classification : 1.0


Category:Exam
Description:


1.0

Gambar semalam lepas main bola


Sekian dari syuib0809

Thursday, 21 June 2012

Ukasyah bin Mihsyan

Bismillah.

Baru-baru ni aku tertarik dengan kisah Ukasyah yang meminta supaya rasulullah doakan beliau masuk ke Syurga tanpa dihisab. Tapi aku tercari-cari juga kisah lain yang jarang didengar dan jumpalah satu kisah mengenai beliau. Mari kita baca:

(Bilal mengumandangkan adzan. Saat adzan berlangsung, para masyarakat tergesa-gesa masuk ingin mendengar pidato rasulullah)
Dan masa pun berselang.
Mesjid penuh sesak, kaum Muhajirin beserta Anshar. Ada sosok cinta di sana, kekasih yang baru saja sembuh, yang membuat semua sahabat tak melewatkan kesempatan ini. Suaranya basah, menyenandungkan puji dan kesyukuran kepada Allah yang Maha Pengasih.
Rasul : “Duhai sahabat, kalian tahu umurku tak akan lagi panjang, Siapakah diantara kalian yang pernah merasa teraniaya oleh si lemah ini, bangkitlah sekarang untuk mengambil kisas, jangan kau tunggu hingga kiamat menjelang, karena sekarang itu lebih baik”.
(Semua yang hadir terdiam, semua mata menatap lekat Rasul yang terlihat lemah)
Tak akan pernah ada dalam benak mereka perilaku Rasul yang terlihat janggal. Apapun yang dilakukan Rasul, selalu saja indah. Segala hal yang diperintahkannya, selalu membuihkan bening sari pati cinta. Tak akan rela sampai kapanpun, ada yang menyentuhnya meski hanya secuil jari kaki. Apapun akan digadaikan untuk membela Al-Musthafa.
Melihat semua yang terdiam, rasul mengulangi lagi ucapannya, kali ini suaranya terdengar lebih keras. Masih saja para sahabat duduk tenang. Hingga ucapan yang ketiga kali…
Ukasyah : (mengangkat tangannya lalu berkata dengan takut dan terbata-bata menatap ke lantai)
Ya Rasul Allah, Dulu aku pernah bersamamu di perang Badar. Untaku dan untamu berdampingan, dan aku pun menghampirimu agar dapat menciummu, duhai kekasih Allah, Saat itu engkau melecutkan cambuk kepada untamu agar dapat berjalan lebih cepat, namun sesungguhnya engkau memukul lambung samping ku…
Rasul Wahai Bilal, pergilah ke rumah Fatimah dan mintalah cambukku dan bawa ke sini
Bilal Tapi ya Rasul…(menghentikan suaranya lalu berjalan lemas ke luar)
Tampak keengganan menggelayuti Bilal, langkahnya terayun begitu berat, ingin sekali ia menolak perintah tersebut. Ia tidak ingin, cambuk yang dibawanya melecut tubuh kekasih yang baru saja sembuh. Namun ia juga tidak mau mengecewakan Rasulullah.
Bilal Inilah Rasulullah memberikan kesempatan mengambil qisas terhadap dirinya. (lalu diketoknya pintu rumah Fatimah)
Fatimah : (menyahut dari dalam) Siapakah di luar?
Bilal Saya datang kepadamu untuk mengambil cambuk Rasulullah
Fatimah Apakah yang akan dilakukan ayahku dengan cambuk ini?
Bilal Ya Fatimah, Ayahmu memberikan kesempatan kepada orang lain untuk mengambil qisas terhadap dirinya.
Fatimah Siapakah pula gerangan orang itu yang sampai hati mengqisas Rasulullah?
(kemudian Bilal langsung pergi, Fatimah terheran-heran lalu ikut mengejar Bilal)
Segera setelah sampai, Rasul menyuruh Bilal memberikan cambuk kepada Ukasyah.dengan cepat cambuk berpindah ke tangan ‘Ukasyah. Masjid seketika mendengung seperti sarang lebah.
(Sekonyong-konyong melompatlah dua sosok dari barisan terdepan, melesat maju. Yang pertama berwajah sendu, janggutnya basah oleh air mata yang menderas sejak dari tadi, dia lah Abu Bakar. Dan yang kedua, sosok pemberani, yang ditakuti para musuhnya di medan pertempuran, Rasul menyapanya sebagai Umar Ibn Khattab)
Abu Bakar Hai Ukasyah, pukullah kami berdua, sesuka yang kau dera. Pilihlah bagian manapun yang paling kau inginkan.
Umar kisaslah kami, jangan sekali-kali engkau pukul Rasul
Rasul Duduklah kalian sahabatku, Abu Bakar dan Umar. Allah telah mengetahui kedudukan kalian
(Rasul memberi perintah secara tegas. Ke dua sahabat itu lemah sangsai, langkahnya surut menuju tempat semula. Mereka pandangi sosok ‘Ukasyah dengan pandangan memohon. ‘Ukasyah tidak bergeming. Melihat Umar dan Abu Bakar duduk kembali, Ali bin Abi thalib tak tinggal diam. Berdirilah ia di depan ‘Ukasyah dengan berani)
Ali : Hai hamba Allah, inilah aku yang masih hidup siap menggantikan kisas Rasul, inilah punggungku, ayunkan tanganmu sebanyak apapun, deralah aku
Rasul Allah Swt sesungguhnya tahu kedudukan dan niat mu duhai Ali, duduklah kembali
(kini yang tampil di depan U’kasyah adalah Hasan dan Husain)
Hasan Hai Ukasyah, engkau tahu, aku ini kakak-beradik, kami adalah cucu Rasulullah, kami darah dagingnya…
Husein Benar, bukankah ketika engkau mencambuk kami, itu artinya mengkisas Rasul juga
(Tetapi sama seperti sebelumnya Rasul menegur mereka)
Rasul Duhai penyejuk mata, aku tahu kecintaan kalian kepadaku. Duduklah.
Masjid kembali ditelan senyap. Banyak jantung yang berdegup kian cepat. Tak terhitung yang menahan nafas. ‘Ukasyah tetap tegap menghadap Rasul. Kini tak ada lagi yang berdiri ingin menghalangi ‘Ukasyah mengambil kisas.
Rasul Wahai Ukasyah, jika kau tetap berhasrat mengambil kisas, inilah Ragaku..
Ukasyah : Ya Rasul Allah, saat Engkau mencambukku, tak ada sehelai kainpun yang menghalangi lecutan cambuk itu..
Tanpa berbicara, Rasul langsung melepaskan ghamisnya yang telah memudar. Dan tersingkaplah tubuh suci Rasulullah. Seketika pekik takbir menggema, semua yang hadir menangis pedih.
(Melihat tegap badan manusia yang di maksum itu, tiba-tiba…………………..
’Ukasyah langsung menanggalkan cambuk dan berhambur ke tubuh Rasul. Sepenuh cinta direngkuhnya Rasul, sepuas keinginannya ia ciumi punggung Rasul begitu mesra. Gumpalan kerinduan yang mengkristal kepada beliau, dia tumpahkan saat itu. ‘Ukasyah menangis gembira, ‘Ukasyah bertasbih memuji Allah, ‘Ukasyah berteriak haru, gemetar bibirnya berucap sendu)
Ukasyah Tebusanmu, jiwaku ya Rasul Allah, siapakah yang sampai hati mengkisas manusia indah sepertimu. Aku hanya berharap tubuhku melekat dengan tubuhmu hingga Allah dengan keistimewaan ini menjagaku dari sentuhan api neraka”.
Rasul Ketahuilah duhai manusia, sesiapa yang ingin melihat penduduk surga, maka lihatlah pribadi lelaki ini.

Perkhemahan awal dan akhir

Bismillah

InshaAllah aku cerita sikit aktiviti hujung minggu aku baru-baru ni.

Aku dan rakan-rakan merancang untuk pergi berkhemah berhampiran dengan Manchester. Pertama kali sebenarnya aku berkhemah di UK ni. Sebenarnya cadang nak mai sana hari jumaat, tapi sedikit kekangan menyebabkan kami smpai lambat sikit. Datang-datang, tengok khemah dah siap pasang.


Cuaca hujung minggu hari tu sedikit menakutkan. Hujan yang berselang-seli dengan angin kuat menyebabkan kami basah kuyup dan susah nak masak. Tapi kehebatan para jejaka yang memang kerja memasak di UK ni sangat tidak menghampakan. Makan tengah hari kami nasi dengan ayam masak merah + salad(lettuce).

Petang tu kami banyak main je, buat dua kumpulan dan lawan bercakap. Memang lawaklah. Kumpulan aku kalah semua benda. kui3x. Aktiviti kami bersambung dengan BBQ yang sedikit sebanyak menyeksakan sebab angin kuat. Api nak panaskan arang selalu padam. Tapi sekali lagi, memang sedikit pun tidak mengecewakan sebab memang sedap dan mengenyangkan. Seksaan berterusan time solat sebab memang sejuk sungguh tempat pekhemahan kami malam tu.

Keesokan harinya, kami solat subuh sekitar jam 4 pagi dengan keadaan menggigil. Aku smpaikan sedikit tazkirah mengenai Tujuan dan keperluan Hidup, kemudian berkongsi sedikit mengenai terjemahan dua ayat pertama surah Al-Fath: 

48-1:  Sesungguhnya Kami (Allah) telah bukakan (memberikan kemenangan) kepada engkau, pembukaan (kemenangan) yang nyata. 
48-2:  Kerana Allah akan memberikan keampunan kepada engkau terhadap dosa-dosa engkau yang telah lalu dan yang akan datang, serta menyempurnakan nikmat-Nya (Allah) kepada engkau, dan memimpin engkau kepada jalan yang lurus. 

Dalam kul 10 pagi, kami main regu dan teruih buat sedikit jungle tracking.
  Belakang tu ade lembu dutch lady

Pengalaman yang sangat menyeronokkan dan akan aku ingat sampai bila-bila. Semoga Ukhuwwah ini berkekalan ketika kami berada di Malaysia selepas tahun terakhir berada di sini. Dapat berita gembira yang hanafi dah nak kahwin bulan 9 ni. Memang duk kacau die jelah waktu perkhemahan.
  


Sekian dari Syuib0809.

Tuesday, 19 June 2012

Punggah - Bungkus - Pindah

Bismillah

Aku perlu take note tarikh hari ni sebab hari ni barang-barang aku dalam bilik semuanya sudah dibungkus dan dalam proses untuk dihantar ke Malaysia.

Keadaan bilik aku before membungkus. Tempat paling banyak barang dalam bilik aku

Aku mintak tolong bob untuk urusan penghantaran barang ke Malaysia ni sebab bob kenal dengan seorang pakcik yang memang uruskan benda2 macam ni. Biasanya student Malaysia akan guna Palshipping, tapi aku tengok syarikat ni macam banyak masalah dan kurang berdisiplin. Aku awalnya cadang nak guna Ikram Cargo, tapi diorang takde buat shipping plak tahun ni, jadi gunelah aku syarikat yang dipercayai Bob ni.

Aku ambik 4 kotak besar yang setiap satu bernialai GBP35.00..
Maka bermulalah proses mengemas.

Bermulalah proses memunggah

Aku mula kemas barang hari khamis malam lepas. Bila tengok-tengok balik, aku ni banyak barang elektronik je, sebab memang aku jenis suka benda-benda macam tu. Malam tu aku kemas dalam dua jam dan bajet-bajet ruang semua. Jumaat aku keluar leicester untuk pergi perkhemahan dengan kawan-kawan (nanti cerita).. Jadi, tergendalalah sementara proses mengemas

Hari ahad, bob call kata diorang cadang nak hantar barang2 tu hari selasa(hari ni). So, aku pun kembalilah mengemas semalam. Alhamdulillah tak banyak benda dah nak kemas. 4 kotak, rupe-rupenye agak banyak berbanding barang-barang yang aku ada. Tak nak bagi membazir ruang, aku pun isi semua benda termasuk benda yang aku tak cadang nak bawak iaitu OHP projector. Memang besar.

Sudah ada dalam kotak. TV bukan aku punye, so tak bawak balik

Pagi tadi, pak cik tu datang dalam kul 9.30 pagi. Nampak macam baik sungguh pakcik ni(dari pandangan aku, macam kuat agama). Dalam kesibukan angkat kotak masuk dalam van, aku tetibe nak hantar satu projector screen yang aku ada. Tanya pakcik tu, pak cik tu pun charge 20pound sebab bentuk barang yang pelik dan akan makan ruang.

Last-last pakcik tu kata : "Doa-doalah semuanya selamat sampai..."

Walaupun dah bungkus semua barang, takdelah rasa kosong sangat bilik aku. Cuma, rasa pelik sebab tengok screen komputer yang kecik setelah sekian lama terbiasa dengan screen besar.

Akhirnya
Sekian dari Syuib0809

Friday, 15 June 2012

Dilema Tahun Akhir - KAHWIN

Bismillah

Ketika di Manchester, aku diberitahu beritu banyak pengumuman kahwin dari rakan-rakan "seperjuangan". "Ketiadaan" FB menyebabkan aku kurang tau gosip dan juga apa-apa jumputan yang tersebar di ruang muka buku itu. Sebagai pelajar tahun akhir, memang soalan lazim yang akan ditanya ialah bila nak kahwin. Berkahwin awal bagi pelajar malaysia yang berada di UK bukanlah sesuatu yang pelik, kerana banyak yang kahwin memang punyai asas agama yang kukuh dan mengelak amalan ber"couple" yang haram. Hasilnya, banyak yang berjaya.

Melihat rakan-rakan mula berkeluarga, malah bakal menimang cahaya mata, menyebabkan aku tertanya-tanya.. "aku ni dah nak kena kahwin ke?"

Sejarah yang kurang baik dengan perempuan, memang aku tak pernah ngorat mana-mana gadis. Ingat waktu kat sekolah, memang aku kawan dengan budak2 yang jarang cakap dengan perempuan. Dan kami tak berapa suka bincang dengan perempuan sebab memang ternyata sifat perempuan sangatlah berlainan dengan lelaki.

Hanya perempuan yang bijak(bukan pandai ye) menyebabkan kami respek sikit.

Kadang-kadang terfikir gak ciri-ciri isteri yang dikehendaki. Tiada apa yang special, sekadar solehah, cantik dan pandai masak. Mula fikir itu ini dan tengok sesuai ke dak untuk jadi isteri. Akhirnya aku terfikir, rupe-rupenye aku nak kahwin hanya sebab nak bersaing dengan kawan-kawan. Cemburu barangkali dan akhirnya berfikir seperti manusia kurang siuman.

Sekarang, aku dah mula lupakan sedikit demi sedikit urusan BaitulMuslim. Bukan kerana ianya tidak penting, tetapi dalam keadaan aku sebegini tanpa perancangan yang rapi, ianya pasti akan mengundang begitu banyak padah. Fokus dulu kepada urusan diri dan keluarga yang banyak lagi belum selesai. Jadi guru, tarbiyah diri sendiri dengan mengajar anak murid dan InshaAllah baru bekeluarga.

Kenapa aku tetibe cerita pasal kahwin ni?
Tadi waktu ade jamuan rumah junior, aku jumpe dolah. Pernah dulu aku letak gambar die kahwin kat sini. Sepanjang beberapa minggu ni, dia ade kat lester jaga isteri yang sarat mengandung. Before hujung bulan ni dijangka akan keluar. Anak perempuan tak silap aku. Seronok lihat rakan sebaya bakal menimang cahaya mata.

Semoga dipermudahkan segalanya.

Yang kanan sekali ialah dolah

Sekian dari syuib0809
Stoplah izuan pikir pasal kahwin

Tuesday, 12 June 2012

Diari selepas tamat belajar

Bismillah

Selepas habis exam, aku melihat kembali jadual dalam sebulan lagi berada di UK. Kaki mula nak berjalan ke macam-macam tempat. Barang dah mula nak kemas sikit demi sikit. Summer yang panjang, memang mudah nak jalan sebab solat pun jadi senang sebab maghrib masuk hanya sekitar 9.30 malam. Sabtu lepas ade postgrad jemput datang rumah sebab buat kenduri Aqiqah. Rumah beliau dekat Loughborough, tak de jauh mana dari Leicester. Tapi pagi tu, sekali kaki aku injurd. Memang sakit giler bile kayuh basikal naik bukit dengan turun tangga

Smpai kat Loughborough awal, jadi aku pergi solat zuhur kejap kat masjid. Ntah ape plak kene dengan aku hari tu, tetibe seluar plak koyak time ambik air sembhyg. Pening2. Tapi seronok time aqiqah tu sebab makanan die memang sedap. Aku pernah makan masakan Ustaz Saiful ni time pindah barang abg Hisyam, memang mantap kambing black pepper die. Before makan, ade buat cukur jambul untuk baby.


Malam tu, bila balik rumah, tekak aku dah mula rasa semacam. Penanda nak demam.
Cadang nak ke Nottingham sebab kawan-kawan beriya jemput datang time kat rumah Abg Khalid, tapi demam makin menjadi-jadi. Time die mula-mula nak mai ni memang teruk. Jadi, aku pun cancelkan trip ke Nottingham..




Dalam perancangan, Isnin pula aku mahu ke Sheffield-Manchester. Ade barang yang perlu dihantar dan dah janji dengan budiman sebab die selalu kerja. Dengan kesihatan yang merudum, ditambah plak hujan lebat, aku sedaya upaya cuba nak batalkan lawatan ke Sheffield-Manchester. Sekali bila sms dengan kawan baik aku kat sheffield, tetibe die pun ade kat manchester. Lebih syok lagi, Fakharuddin dengan Pakli pun ade sana. Semangat teruih aku meredah hujan menuju ke Train station.

Aku bertolak dari Leicester jam 1.35 petang dan smpai di Manchester Piccadily dalam pukul 4 petang.


Keluar je train, teruih terserempak dengan Baim Sheffield, Bro Newcastle dan rakan-rakan Manchester. Memang rezeki sungguh. Teman Hazman Baharom gi cari cermin mata jap(lama gak sebenarnya), lepas tu teruih ke Rusholme. Turun-turun bas, jumpe plak budiman yang dalam perjalanan ke Masjid. Memang mudah betul perjalanan hari tu.

Sepanjang hari sehingga maghrib, aku duduk di rumah Junior bernama Hannan sebab ade fakha dengan pakli. Memang rancak sungguh bersembang. lama aku tak sembang macam tu. Aktiviti utama di Rusholme sudah tentulah makan. Aku, baim, hannan dan Anas(senior KY) gi makan kat Aljazeera sambil sibuk sembang pasal kahwin. Banyak plak gossip kawan-kawan nak kahwin.

Malam plak, teman budiman dan Azri makan kat Aljazeera balik. Macam-macam topik duk sembang kat kedai tu. Tetibe paan(presiden Mcot) join sekali menmbah rencah dalam perbualan. Aku memang seronok habis. Yang tak syoknya, aku melawan fikrah orang demam dengan memakan aiskrim Falooda sepenuh jiwa. Akibatnya, malam tu teruih hilang suara dan bertukar jadi suara Jins Samsuddin.

Lepas makan Aiskrim, aku ke rumah Paan sebab die serumah dengan Junior SEMESTI aku, si lalok. Malam tu lama giler sembang dengan diorang smpai kul 2.50 pagi sementara menunggu solat subuh. Lepas solat subuh berjemaah, kami pun melelapkan mata manakala aku duk sibuk mengelap hingus. Aduih.

Bangun pagi, kami teruih breakfast kat Subway. Paan belanja.
Oleh kerana aku dah tak tahan menahan hingus, aku berundur diri awal meninggalkan Baim Sheffield kat dalam tandas. haha.. Before naik bus, sempat singgah beli BBQ Lamb Rib. Pak cik kedai tu siap bagi lebih lagi.

Jzkk rakan-rakan atas layanan yang diberikan


Sekian dari Syuib0809

Friday, 8 June 2012

Penutup yang Hambar

Bismillah..

Pagi tadi, hujan renyai mengiringi peperiksaan terakhir kami sebagai mahasiswa University of Leicester. Jarak 8 hari dengan ujian Number Theory yang lepas, aku jangkakan mungkin sedikit sebanyak akan memberi impak yang positif. Kembali mengingati kenangan di awal semester terakhir ni, subjek Operational Research adalah subjek yang paling kami tak ragu untuk pilih kerana rata-rata mengatakan ianya adalah Subjek yang paling mudah.

Dalam masa 8 hari ni, aku banyak berulang-alik ke rumah Ferd, Zizan dan Syamil untuk study dan tanya soalan. Untuk pengetahuan, paper ni akan dikira 50% dari markah final dan 50% dari assignment yang diberi. Aku sedikit risau sebab ada satu assignment yang aku tak hantar sebab berada kat Turkey. Waktu tu tengah cuti dan aku tak tau ade assignment. Waktu kat Cappadocia tetibe dapat mesej dari Syamil "wei, mapleTA hantar esok". Tapi tak dapat nak buat sebab itu assignment gune computer.

......
...
..

Jadi untuk paper ni, aku terpaksa bersungguh-sungguh sebab aku dah hilang sekurang-kurangnya 10%.
Masuklah ke dewan pagi tadi dengan semangat berkobar-kobar dan berdebar-debar

Pintu dewan peperiksaan

Terkedu, terperanjat dan kecewa...

Paper tadi memang hampeh sangat-sangat. Format die 80% berlainan dari Past Year yang diberikan. Aku nengok dua orang cina sebelah aku, terconteng-conteng kertas, haha. Selalunya paper yg dianggap senang lepas dua jam setengah kompem ramai dah keluar, banyak kerusi-kerusi yg akan kosong. Tapi tadi, memang aku tak perasan sapa keluar. Syammil kata ade satu dua orang je yang keluar. Soalan die bukan susah, tapi tak tau macamne nak jawap. Pelik kan?

Macam biasa, bila benda keluar tidak seperti yang dijangkakan, diri gelabah dan semua yang dihafal hilang macam tu je.

Semester-semester sebelum ni, aku tak berapa kisah untuk dapat First Class, janji lepas. Tapi lepas paper Physics dan Number Theory hari tu, semangat aku untuk dapat first class naik. Duk kira-kira markah sebelum ni dan nampak peluang macam cerah je. Menarik gak kalau dapat first class. Tapi segala-galanya memang dibawah ketentuan Allah. Subjek yang kami sangkakan paling mudah, bertukar menjadi subjek paling susah dan tidak meyakinkan. Bayang-bayang First class hilang macam tu je.

Balik dari dewan peperiksaan, duk "mengumpat" Dr Ivan Tyukin sebab tak faham kenapa die buat macam ni kat kami. Haha

Perjalanan pulang dari covenant Church(dewan peperiksaan)

Sekian dari syuib0809

Monday, 4 June 2012

Selamat Lahir dan Kahwin

Bismillah

Minggu terakhir peperiksaan untuk pelajar matematik Leicester, tapi ramai jugak student lain yang dah abih exam. Bila tengok ramai orang rileks, rasa macam malas nak belajar. Dan subjek yang dijangka senang, tetibe nampak macam payah plak beberapa hari ni. Meja aku sekarang ni memang bersepah habis dengan macam-macam barang. Oleh kerana kami jarang gune buku, nota selalu atas kertas ataupun dalam bentuk PDF softcopy. Tak sabar plak rasanya nak kemas barang semua hantar balik Malaysia.

Keadaan meja masa ini jam 1.00 tengah hari






Semalam, naufal dan syazwan semangat buat kek coklat. Dalam kul 2.30 petang dah penuh dapur dengan tepung-tepung dan bahan membuat kek. Lama gak sebenarnya Naufal dah tak buat kek. Tapi pasal semalam hari jadi Izwan, jadi dia pun buat kek. Aku plak terperap dalam bilik tak larat nak tolong. Dalam kul 7 petang, bermulalah makan-makan menyambut hari jadi Izwan. Aku pun tak tau sapa belanja, tengok2 Idin bawak balik ayam bakar dengan Munch Munch. Telan je. Selamat hari jadi yang ke-26 tahun lah ye Izwan.


Seorang lagi rakan sebaya Izwan dan Naufal, iaitu Firdaus Rahim Nottingham sudah berkemas diri untuk pulang ke Malaysia hari ni. Selepas dapat doktor dan buat elektif kat sini, daus ambil keputusan untuk pulang sebentar ke tanah air menguruskan urusan perkahwinan dia. Lama gak aku dah tak jumpe daus ni. Oleh kerana tak banyak masa dan aku yakin aku tak akan dapat jumpe die lagi dalam masa setahun akan datang, aku curi sedikit masa untuk bertemu die. Smpai je train station Notts, tetibe nampak teruih die dengan Cha dan Lutfi.


Aku sedikit sedih sebenanrya sebab banyak perkahwinan senior yang aku tak dapat datang. Antaranya Akmal Amri Warwick dan juga Firdaus Rahim ni. Sedangkan dua-dua ni memang banyak ajar aku macam-macam. Terpaksa tunggu untuk Convo, jadi memang tak dapatlah nak balik Malaysia untuk tengok diorang kahwin. Ditakdirkan Allah, dua-dua ni punya majlis kahwin jatuh plak pada hari yang sama. 7 Julai kalau tak silap aku.

Aku memang tak akan jumpe daus untuk tempoh masa yang agak lama. Ikut sangkaan mungkin paling kurang setahun sebab aku akan balik Malaysia 14hb Julai manakala daus plak datang UK balik dalam 16hb Julai. Lepas tu teruih masuk KPLI kat penang, manakala daus akan jadi doktor tak tahu kat mana. Apepun, semoga alam perkahwinan yang akan dilalui diredhai Allah. Sempat bersembang dengan daus dalam setengah jam sebab naik train yg sama untuk dia ke London manakala aku dengan sibab turun kat Leicester.

Barakallah laka, wa barakallahu alaika wa jamaa bainakuma fi Kulli khair


Sekian dari syuib0809

Saturday, 2 June 2012

Sepanjang beberapa hari ni

Bismillah

Alhamdulillah, dah dua paper berlalu untuk minggu ni. Walaupun aku hampir tak masuk dewan peperiksaan kerana tersalah tarikh, tapi ternyata segala2nya lancar atas izin Allah. Siapa yang perasan, aku tulis kat post dua lepas yg paper Number Theory akan berlansung 1 June, rupe2nya 31 May. Aku sedar 2 hari sebelum exam. Giler gak sebenarnya.

Lepas habis paper Number Theory, aku mula mencari tiket flight untuk jalan-jalan Summer ni. Bajet tiket bawah 60pound. Banyak tempat boleh pergi, tapi takut lari bajet plak nak balik Malaysia. Satu lagi aku cari tempat yang senang dapat makanan Halal. Tapi, banyak tiket murah ke tempat yang memang majoriti Kristian habis. Hmmm, jadi tak decide lagi. Tengok gak tiket keretapi ke Wales, tapi pergi Spain lagi murah dari pergi kawasan UK sendiri. Pelik

Pagi tadi, akhirnya kembali balik bersukan di Leicester. Seronok main bola dengan kawan-kawan. Ramai junior yang akan balik Hujung bulan ni. Aku plak hanya ada masa tak smpai dua bulan kat Leicester ni. Lepas main bola, petang tu aku ke Hospital melawat seorang postgrad yang baru dapat baby baru. Tapi sayang, sebab kawalan ketat kat Hospital tu. Yang boleh masuk hanya dua orang dalam satu masa. Sabaq jela dulu.

Tengah berusaha mengembalikan momentum untuk Study.
Akan Datang... Operational Research


Sekian dari Syuib0809

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.