Thursday, 7 August 2014

Senyumlah 3: AlKISAH Pedoman Untuk Anakku

Bismillah.

Lama sebenarnya tak buka laman web VI Venture. Bukak-bukak tengok Ustaz Tuan Ibrahim Tuan  Man dah mai dengan buku baru. Sambungan siri SENYUMLAH. Tak fikir banyak, teruih balun 2.

Senyumlah 3: Alkisah Pedoman untuk anakku akhirnya sampai petang selasa di kaunter pejabat. Oleh kerana takde kelas, maka aku buka kejap sebelum pelajar menerjah. Tup tap tup tap dah sampai mukasurat 77. Oleh kerana penat, aku agak kurang menghayati isinya.

Keesokan paginya, hujan turun membasahi kmpp dan suasananya memang sangat Ughmm. Buka je buku ni, macam-macam perkara yang mengusik hati. Himpunan kisah-kisah pendek yang direka, diubahsuai dari kisah-kisah alim ulama', ada yang hampir sama dengan kisah-kisah dari hadis nabi, juga kisah dari zaman kanak-kanak kita. Tapi yang menjadikan buku ni benar-benar menarik ialah endingnya banyak yang sukar untuk kita duga. Tidak seperti kisah-kisah drama di TV yang mudah disimpulkan, kisah pendek senyumlah 3 sesuatu yang jarang dilakukan manusia biasa, tetapi kerap diterjemahkan oleh ahli syurga.



Secara ringkasnya, kisah-kisah dalam buku ni boeh dikategorikan kepada beberapa bahagian. Pertama, kisah-kisah yang mengajak kita memperbaiki hati. Berlatih bersangka baik, kurangkan bercerita keburukan orang, bersyukur dan sabar dengan apa yang Allah aturkan untuk kita. Antara kata-kata simple yang berbekas dalam diri:

"Kalaulah hidup di dunia ini mudah, masakan sabar itu menjadi satu pintu daripada pintu-pintu syurga.."

Kategori kedua ialah kisah-kisah politik yang dianalogikan agar pembaca sedar bahawa kita sudah lama ditipu oleh pemerintah yang zalim. Malah, sebahagian masyarakat kadang-kadang mempertuhankan PEMERINTAH, seolah-olah rezeki yang datang dari ALLAH boleh disekat leh pemerintah. Walaupun kisah-kisah tersebut dimuatkan dalam bahasa sindiran, ia sesuatu yang patut difikirkan bersama. Cuma yang membuatkan aku ketawa kecil ialah watak-watak yang digunakan. Contohnya, Taykar, Omnu, Abang Kelios, kereta Blue N, kereta PackR, kak Mahros.. Aduih..

Kategori ketiga ialah kisah-kisah keluarga atau lebih tepatnya kisah pengorbanan Ibu dan Ayah. Antara yang hampir menyebabkan air mata aku turun ialah "Alkisah Secawan teh" dan "Alkisah Tangan Mak". Tapi air mata tak sempat turun sebab aku baca kat pejabat. Gila apa tak pasal-pasal nanti dituduh lelaki Feminin sebab nangis kat pejabat.

Manakala kategori lainnya ialah bahagian motivasi hidup. Menarik..

"Sesuatu situasi yang tenang, boleh menjadi satu keresahan- jadi situasi tenang itu bukan kunci kepada ketenangan... Ketenangan sebenarnya adalah seperti ibu burung. Disebalik suasana yang tidak tenang, hati ia tenang berehat di dalam sarangnya. Itulah ketenangan sebenar"

Apa kaitan dengan ibu burung? Bacalah kalau nak tahu..

"Najis binatang, diletak ditempat salah, ia busuk dan merosakkan pandangan. Jika diletak pada tanaman, ia menyebabkan pokok berbuah.."

Kisah yang pendek, hati belum puas untuk menikmatinya. Moga dapat hadir lagi dengan buku baru. Tahniah Ustaz!


Sekian dari Syuib0809.


No comments:

Post a Comment

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.