Thursday 30 December 2010

Diari Sepanyol: Cordoba bahagian ll

Bismillah

Selepas penat mengelilingi masjid cordoba, kami seterusnya kembali ke kereta tercinta yang diletakkan di tepi sungai. Kelihatan sebuah rombongan daripada Malaysia yang terdiri daripada pakcik2 dan makcik2. Tidak sempat bersembang, kami terus menuju ke kereta utk jelajah tempat yang seterusnya. Medina Azzahra, bukanlah satu nama yg terkenal bagi aq. Namanya tidak la selalu disebut-sebut seperti alhambra. Namun, medina azzahra antara saksi utama keagungan Islam suatu ketika dahulu.

Petang tu, kami menaiki kereta menuju ke medina Azzahra yang terletak lebih kurang 8 kilometer dari masjid cordoba tadi. Selepas parking di bahagian bawah, kami menaiki sebuah bas menuju ke medina Azzahra yang terletak di atas bukit. Sampai2 kat atas, pakcik yang jaga tempat tu mintak tiket. Kami yg pelik pun, bagila tiket bas tu. Sekali bukan tiket tu yg pak cik tu nak. Kami sepatutnya beli tiket kat kawasan bawah, tempat kami parking tadi. Secara spontan, kami berlima menunjukkan reaksi hampa. X kan nak turun bawah balik kan?... Alhamdulillah, pak cik tu yg kesian tengok muke kami terus bagi kami masuk secara percuma. Gracias pak cik!!

Dari bahagian atas

Tapak yang menjadi pejabat khalifah ketika itu.

Sebenarnya, medina azzahra ni hanya tinggal 30% je. Yang lain semuanya musnah akibat pergolakan dan perang saudara pada tahun 1010M. Medina Azzahra merupakan pusat pentadbiran utama khalifah di Andalusia yang ketika itu berpusat di cordoba. Khalifah abdul rahman lll yang membuka medina azzahra sepanjang pemerintahannya dari 921-961 M. Sayu sungguh rasanya berada di situ. Selepas solat zuhur-asar, aku bersendirian duduk di taman berhadapan dengan pejabat Khalifah abdul rahman lll. Cuba membayangkan keadaan kehidupan manusia yang meletakkan Islam sebagai perkara paling asas dalam kehidupan mahupun pentadbiran mereka. Terasa mahu pergi ke zaman indah itu. sedar tidak sedar, itu sekadar bayangan sahaja.

Taman di medina Azzahra

Hanya sedikit sahaja yang tinggal

Kawasan tengah medina Azzahra yg sedang mengalami proses baikpulih.

Masjid yang sangat dekat dgn pusat pentadbiran. Antara masjid yg paling tepat menghadap kaabah ketika itu. Agaknya menteri2 kita di putrajaya pegi ke sembahyang dekat masjid merah putrajaya tu?

Pintu masuk dimana panglima2 berkuda menaiki kubu utk berjumpa dgn khalifah

Selamat tinggal medina azzahra

Medina azzahra ni terbahagi kepada kawasan pentadbiran dan kawasan general life. Yang peliknya, tak ramai yang datang melawat medina Azzahra ni seperti ramainya yang melawat kota cordoba dan alhambra. Kami hanya berjumpa x sampai 10 org pengunjung di tempat tu. Maghrib sudah masuk ketika kami meninggalkan pusat pentadbiran Islam cordoba itu. Masing2 sudah penat kerana tak dapat rehat yg sebetul-betulnya dari malam tadi. Kami akhirnya terus menuju ke hostel yang telah ditempah.

Kalau diikutkan, xdela jauh mana pun hotel tu. Tapi pasal asyik sesat je, 7.30 baru kami sampai dan check in. Hostel tu betul2 kat tepi sungai. Kami duk kat sebuah bilik yg kongsi 6 org. Ade sorg pempuan yg duk dgn kami sekali. Oleh kerana segan dgn kami, perempuan tu jarang ade dalam bilik. Lepas berehat seketika, kami menggagahkan diri untuk keluar makan. Dari pagi tak makan ape, kami bercadang nak cari makanan yang special sikit. Selepas berjalan2 di kota cordoba malam tu, akhirnya kami jumpe sebuah kedai bernama SULTAN..

Muke2 keletihan

Makanan2 yang disajikan dalam mangkuk tanah liat.

Kedai milik orang arab tu menpamerkan pelbagai juadah istimewa. Tengok die punye gambar, bukan main lagi ikan2 dan makanan lain die. Fahmi, aiman dan arip yang teruja pun ambik menu ikan yang beharga 12 euro. Aku plak ambik Paella manakala padil ambik nasi dengan ayam. Bila sampai2, tengok ikan die bukan seekor panjang yg die bubuh macam dalam gambar. Rasa plak macam ikan masak pedas macam tu je. Malaysia punye lg sedap. Sotong pun berapa kerat je bubuh. Kesian plak aq tengok diorg. Aku punye paella pun x seperti yg dibayangkan.

Tapi, nasi yang dihidangkan ternyata mengenyangkan. Yang sedihnya, ape yg kami paham ialah menu2 ikan tu dtg dengan nasi sekali. Rupenye die caj nasi tu harga len. Kesian kawan2 aq yg ambik lauk ikan tu. Lepas makan, kami terus pulang ke hostel. Dalam kul 11.15 malam, aku sudahpun melelapkan mata.