Saturday 18 December 2010

Alfatihah buat Arwah Mas Afzal

Bismillah.

Semalam, aku dapat berita yang sangat mngejutkan. Sementara berada di library untuk buat matlab, aku bukak sekejap emel aku untuk melihat ape2 pesanan yang dikirimkan kepada aku. Dan, memang x sangka apabila dalila maklumkan yang Mas Afzal sudahpun meninggal dunia semalam di Yahoo Group Muscom. Masih ingat Mas Afzal? Aku pernah menulis pasal beliau beberapa bulan yang lepas. Aq rasa tahun lepas. Klik sini.


Hari ini, memang kebanyakan blog milik pelajar di UK menceritakan tentang beliau. Mana tidaknya, beliau memang terkenal dari kolej lagi sebagai seorang yang sangat rajin. Malah, seorang pendakwah yang sangat hebat walaupun dalam keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan. Memang, rata-rata orang di UK, terutamanya di sheffield sangat sayang dan mengagumi beliau.

Pertemuan di cuti musim panas

Sewaktu balik Malaysia cuti musim panas hari tu, aku sempat dua kali berjumpa dengan Mas Afzal. Pertama, sewaktu AGM alumni KYUEM dekat kolej. Waktu kat UK memang tak pernah jumpe lansung mas afzal ni. Waktu makan2 lepas AGM tu, aku duk betul2 depan mas afzal bersama rakan-rakan senior yang lain. Sementara kami makan lauk yang dihidangkan oleh orang cafe, Mas Afzal pula keluarkan bekas makanan beliau yang dibawa dari rumah. Katanya, dia terpaksa jaga pemakanan, tak boleh makan yang minyak2 dan banyak lagi la. Walaupun beliau memang tak sihat, tapi beliau sangat ceria hari tu dan tulah pertama kali aku sembang dgn die untuk tahun ni.

Sewaktu MYC(Muslim Youth Camp), aku jemput beliau untuk jadi ahli panel dalam satu forum. Tanpa banyak bicara, memang die terima pelawaan aku. Mas Afzal memang hebat pun. Dulu kalo orang jemput dia akan cakap "Tengoklah kalau ana tak sihat, inshaAllah ana pergi". Sebab kalau die tak sihat, die akan dapat cuti, jadi bolehlah die pergi ape2 program. hehe. Menariknya waktu MYC tu, Mas Afzal drive kereta sorang2 dan tersalah pilih jalan. Habis die redah hutan belukar, lopak2 dan lecah semua semata2 nak pergi ke Kem Desa Selesa tu.

Sampai2, aku tengok habis kereta perdana milik ibu Mas tu penuh dengan lumpur. Memang penuh la. Mas memang dak cuak dah waktu ikut jalan tu, tapi still teruskan gak semata-mata utk program tu. Waktu forum, Mas asyik batuk2. Memang itupun kesan dari penyakit dan rawatan yang diterimanya. Mas kata setiap malam akan susah untuk tidur, sakit macam-macam dan nak baring pun susah. Waktu ni la, aku ingat lagi Mas pesan lebih kurg macam ni bunyinya "Kehidupan mesti diteruskan. Walaupun saya sakit, saya tak tahu bila Allah akan tarik nyawa saya. Boleh jadi orang sihat, anda semua yang berada di depan saya, akan pergi dulu sebelum saya. Dan kita memang tak tahu bila kita akan mati".

Inspirasi yang diberikan oleh beliau dalam memotivasikan orang lain banyak menyentuh hati2 mad'u yang ade disekeliling beliau. Menjadi contoh pelajar Islam yang perlu kita semua ikuti. Namanya yang bermula dengan mas, menyebabkan beliau berpewatakan sebagai seorang abang yang sangat penyayang kepada junior2 beliau. Moga kami mengikut contoh teladan yang telah engkau tunjukkan. Mas Afzal, semoga enta dihimpunkan bersama orang2 yang beriman dan beroleh syurga Allah S.W.T.

Selamat tinggal Mas Afzal.



alfatihah....

p/s: Nampaknya, tak dapat la nak cerita pasal arip. Xpela, nnt kite cerita pasal spain

1 comment:

  1. Salam bg Izuan,

    Sy pernah menghadiri satu program bersama beliau beberapa tahun lepas. Tergambar karisma dan kewibawaan pada wajahnya. Allah lebih sayangkan beliau. Al-Fatihah.

    ReplyDelete