Tuesday 28 December 2010

Diari Sepanyol: Barcelona

Bismillah

20 disember 2010
Pagi tu, kami bangun dan menunaikan solat subuh jam 7 pagi. nampak mcm lewat, padahal subuh hanya masuk jam 6.30 pagi dan habis sekitar 8.00 pagi. Setelah mengemas barang, kami bersarapan di hostel tersebut yg menyediakan roti beserta mentega, jem2 dan juga air panas. Kirenye pagi tu, kami tidak perlu lagi mencari makanan untuk sumber tenaga sepanjang penerokaan kami di Barcelona. Jam 9 pagi, kami bertolak ke Sagrada Familia dengan kereta citroen yang dipandu oleh Arip.

Ni gambar yg ditgkap oleh chester, bukan internet punye dan takde edit2. lawa kan?

Selepas parking di tempat letak kereta bawah tanah, kami pun bersiar-siar di sekitar sagrada familia. Ternyata ianya sebuah bangunan yang cukup mengagumkan. Sagrada Familia ni sebenarnya merupakan sebuah gereja katolik yang direka cipta oleh seorang arkitek bernama Antoni Gaudi. Yang menariknya mengenai gereja raksasa ni ialah pembinaannya dimulakan pada tahun 1882 dan masih diteruskan proses pembinaannya sehingga hari ini. Mengikut perancangan, gereja ini akan siap 16 tahun lagi iaitu pada tahun 2026. Menarik kan?

Di taman belakang Sagrada Familia

Bahagian hadapan

Setelah hampir satu jam berada di situ, kami meneruskan pengembaraan menuju ke La Rambla pada pukul 10.40 pagi. Dengan bantuan TomTom dan peta bandar Barcelona, kami tidak menghadapi begitu banyak kesukaran untuk ke sana. Tumbuh-tumbuhan di sekitar Barcelona, menyebabkan bandar itu kelihatan tersangat-sangat cantik. Kalau tak silap aq, Spain ni ade skit2 iklim mediterranian. Kami akhirnya meletakkan kereta berhampiran dengan port, dengan kata lain berdekatan dengan laut.

La Rambla merupakan sebuah jalan yang amat popular di Barcelona. Permulaan La Rambla ini ialah Placa de Catalunya sehinggalah ke pelabuhan, tetapi kami pula bergerak bertentangan iaitu bermula daripada port. Memang ramai orang di la Rambla ni. Persembahan jalanan yang sangat banyak sememangnya menarik perhatian kami. Setelah hampir sejam berjalan, kami singgah sebentar di sebuah kedai utk makan tengah hari. Selesai sahaja makan, kami meneruskan perjalanan hinggalah sampai di Placa de Catalunya.

Aksi2 terbang di pelabuhan

Aq dengan arip xleh nak terbang di hadapan la rambla

Antara persembahan jalanan yg menarik perhatian. Tu org betul tu

Aiman bersama org patung yg sgt mantap

Orang terapung. Kalo ikut teori, org ni hanya masuk dlm sarung baju besi yg melekat pada tongkat tu. Entahla.

Jom merempit!!

Pasar berdekatan. Beli buah cerry yg sangat besaq dan sedap

Sekitar pelabuhan

Perjalanan diteruskan untuk kami pulang semula ke pelabuhan di situ. Melalui jalan2 bandar Barcelona, mencari museum2 yang terkenal dan akhirnya kami sampai semula di kawasan pelabuhan. Masa yang ade, kami gunakan untuk bersiar-siar di sekitar pelabuhan dan juga menunaikan solat zuhur-asar. Mengikut perancangan, kami sepatutnya berada di situ hanya smpai jam 3 petang. tapi 3.30 petang baru kami dapat bertolak menuju ke satu lagi lokasi penting di Barcelona iaitu Parc guell.

Parc Guell, yang berkeluasan hampir 20 hektar ni sekali lagi adelah hasil rekaan Antoni Gaudi. Kali ini, beliau telah diupah oleh Count Eusabi Guell dan taman ini siap dibina pada tahun 1914. Sangat cantik, unik dan tak tahula nak kata ape lagi. Memang taman ni cukup menenangkan ditambah dengan kedudukannya di atas bukit. Senibina die memang pelik sikit, aq pun x tau mana dieorg dapat idea macam ni.

Di bahagian pintu masuk parc guell

Aq sendiri tak paham senibina die ni

Di bahagian atas

Corak bewarna-warni biawak ni agak terkenal di Spain. Memang banyak cenderamata diorg macam biawak tu.

Dalam jam 5.30 petang, kami sudah berniat utk pulang. Sekali lagi jumpa rombonagn zul, tp syapiq takde. Perjalanan yang bakal kami lalui selepas ini teramatlah jauh iaitu selama 6 jam. Kali ni, aku menggantikan arip untuk 3 jam yang pertama. Maghrib yang masuk sekitar 5.45 petang menyebabkan perjalanan yang kami lalui adelah sepenuhnya pada waktu malam. Aku yang masih kurang biasa dengan kereta dan sistem jalan di situ, hanya memandu dengan kelajuan yang rendah. Selepas isi minyak, arip pulak bawak kereta Citroen tersebut menuju ke Madrid. Berbeza dengan aku yg memandu sekitar 110 km/jam, arip kelihatan lebih berani kerana memandu kereta di lebuhraya dengan kelajuan mencecah 150 km/jam.

Akhirnya jam 1.30 pagi, kami selamat sampai di Hostel Madrid. Keadaan hujan renyai2 menyukarkan sedikit perjalanan kami terutamanya nak cari kedai utk makan malam tu. Hostel plak tersangatlah mahal sebab kami tmbah 2 org lagi. Selepas makan dan solat, kami semua mula tidur sekitar 4 pagi...