Wednesday 1 December 2010

Kisah bush, obama dan ajoi

Bismillah.

Hari ni aku sangat x bermaya dek kerana selesema. Ditambah dengan salji yang lebat hari ni, menyebabkan pertama kali aku tak pergi kelas yang wajip untuk sem ni. Dah lama x kene selesema, jadi ngade2 plak aku hari ni. Dalam kesejukan hari ni, aku tetap pergi morrison sebab hari ni giliran aku masak. Balik daripada morrison, sibuklah aku melayari internet mencari artikel untuk dikongsikan di YG LUMS.

Sebenarnya dah ade bende nak kongsi, tapi rasa macam berat. Dalam pencarian tersebut, terjumpalah aku 2 artikel pendek yang menarik untuk dikongsikan di blog ni. Kat YG LUMS aku bagi cerite lain. Ni artikel berbentuk dialog yang aku jumpe:

Bush, Obama dan Ajoi

Bush & Obama duduk di sebuah bar.
Ajoi datang dekat dan bertanya – Apa yang korang bincangkan?
Bush: “Kami sedang merancang Perang Dunia ke-3.
Ajoi: “Really? Apa yang akan terjadi? “.
Bush: “Ya, kali ini kita akan membunuh 140 juta orang Arab & Angelina Jolie!”
Ajoi: “Angelina Jolie ..!!! Mengapa Angelina Jolie? ”

Bush menoleh ke Obama dan berkata: “Tengok! aku dah kata , tak seorang pun yang ambil kisah tentang 140 juta orang yang terkorban.

Pendek je dialog ni kan? Bile dilihat kembali, memang artikel ni begitu mendalam sekali maksudnya. Menceritakan prioriti kebimbangan kita dalam sesuatu perkara. Kita memang tidak pernah risau malah hanya selalu memandang enteng apa yang berlaku terhadap dunia hari ini. Kisah palestin, kisah kashmir dan pelbagai lagi kisah saudara seislam dengan kita, tidak pernah sedikitpun membuka mata kita. Tapi kalau kisah erra fazira cerai, artis terjatuh longkang, minah tu dgn minah ni bergaduh, bukan main lagi kite ambik berat.

Hari ni islam sudah terlampau berada di bawah.
Mengambil sedikit kata-kata doktor wadji hari tu, Umat Islam ni sebenarnya jatuh bukan sebab musuh sahaja, tapi disebabkan sikap orang islam itu sendiri. Melihat kubu pertahanan Islam di sepanyol, tidak mungkin ianya dapat ditembusi oleh pihak musuh melainkan orang Islam sendiri yang membuka pintu-pintu itu dengan tangan mereka sendiri.

Cukuplah sudah kerisauan kita kepada perkara yang remeh-temeh. Banyak lagi perkara besar yang perlu kita risaukan.

Sekian daripada syuib0809.

p/s: artikel kedua nanti aku kongsikan

1 comment:

  1. Satu lg perkongsian yg berguna drpd abg Izuan. Terima kasih. Mmg org lebih pentingkan kisah artis/selebriti daripada masalah yg melanda umat. Kitalah yg akan menjadi agen perubahan masyarakat supaya Islam gemilang kembali!

    ReplyDelete