Sunday 5 December 2010

Persembahan jalanan Leicester 2010

Bismillah

Hari ni, aku hanya duduk di rumah sehinggalah jam 2 petang. Selepas postkan artikel sebelum ni, terus aku menguatkan diri untuk keluar. Alhamdulillah, hari ni salji tak turun lansung di Leicester. Cuma ianya digantikan dgn hujan renyai-renyai di Leicester. Oleh kerana aku takkan usik blog ni smpai hari isnin, jadi aku update sedikit diari hidup aku di Leicester hari ni. Isnin kene hantar kerja rumah and then ade test Fundamental Maths. Oklah, hari ni Izwan mintak aku pegi beli timun dan telur, sebab nak masak nasi lemak pagi esok. Maka keluarlah aku berbasikal ke pekan leicester.


Sebenarnya, aku takdelah nak lama kat pekan leicester tu. Cadang beli timun sikit, cari sarung tangan and then terus balik. Tapi sampai-sampai je kat city centre tu, ramai sungguh orang dan teramatlah meriah. Menariknya, banyak plak persembahan jalanan kat sekitar city centre tu. Jarang dekat leicester ni nak ada banyak persembahan macam tu. Kalau ade pun selalunya orang nyanyi2, main alat muzik dan adela yang buat demo kat menara tu. Tapi hari ni, patung lelaki ni menarik perhatian aku.

Macam biasa, orang berlakon jadi patung.

Adik ni bagi duit kat pakcik patung ni. Jadi die pun panggil adik tu. Tapi kesian plak xde org tgkap gmbar adik ni, jadi aku pun snap la.

Kat Malaysia, memang aku tak galakkan mana-mana orang Malaysia buat macam ni. Panas kot Malaysia. Pakai macam ni memang berpeluh le gamaknya. Apepun, bukan senang sebenarnya nak wat bende ni. Dan aku selalu tertanye2, adekah mereka ni benar2 cari makan dengan pekerjaan ini, atau sekadar menghiburkan orang ramai kerana gemar melihat orang ketawa? Jalan punye jalan lagi, kelihatan seorang wanita yang juga berpakaian emas berdiri di khalayak ramai. Seperti biasa, pakaiannya juga agak klasik seperti lelaki di atas:

Penat makcik ni berdiri

Walaupun x berapa ramai yang berhenti untuk melihat mak cik ni, tapi ok je aku nengok makcik ni. Untuk sapa2 yang bagi duit, mak cik ni akan pegang tangan mereka dan pusingkan seolah2 meniru pergerakan menari. Nasib baik xde salji makcik, kalau x memang betul2 jadi patung makcik nanti. Selain persembahan patung, ade gak pasukan "pancaragam" yang mengutip derma dan juga beberapa persembahan berasaskan seruling.

Aku tak pasti diorang ni kutip derma utk ape

Brother ni main lagu california sedap gila. Tapi pasal setiap minggu die ni wat persembahan, semua org pandang sebelah mata je.

Menjelang Christmas gak, Majlis Bandaran Leicester akan menghias taman dekat depan Maryland bagi nampak lawa sikit. Tahun lepas diorang letak macam-macam kat taman tu, tapi aku tak tangkap gambar lansung. Jadi hari ni, aku ambik peluang untuk tangkap gambar kat taman tu. Kebanyakan perhiasan di taman tu adelah untuk kanak-kanak. Tapi keadaannya yang sgt bewarna-warni dan cantik menyebabkan orang tua pun suka tengok.

Kartun ala-ala Narnia.

Kartun di belah lagi satu yang agak cantik. Ade gak satu bahagian yang menggambarkan keadaan kononnya jesus disalib, tp malas la tgkap gambar.

Balik je dari pekan, terus aku menuju ke masjid e-abu bakar utk solat maghrib. Jam waktu tu baru kul 3.45petg dan mghrib masuk kul 3.55. Awal sungguh kan maghrib?. Sekarang dah agak susah nak g masjid tu. Hari ni takde salji, jadi ok sikit nak pergi. Lepas balik rumah, aku terus menuju ke library dan stay sana dari kul 5 petg smpai 11 malam. Isyak berseorangan di surau hospital. Menyebabkan aku terpikir, banyak perkara yang kita lakukan hari ini kerana kita yakin kita akan hidup esok.

Kita belajar kerana kita yakin kita akan bertemu dengan kelas dan peperiksaan esok. Kita bekerja kerana kita yakin kita masih perlukan duit utk terus hidup esok. Kita juga makan kerana kita yakin kita memerlukan tenaga untuk hari esok. Kita juga berkejar-kejar mencari pasangan kerana kita yakin kita akan berkahwin pada satu masa yg kite juga tidak tahu bila. Tapi sejauh manakah kite melakukan sesuatu perkara kerana yakin, kita juga akan mati esok?


Sekian dari syuib0809

7 comments:

  1. Cantik jugak pekan Leicester ni ya, walaupun x sehebat bandar Notts. InsyaAllah nnt sy ke sana utk menyaksikan kepelbagaian budaya dan ragam manusia.

    ReplyDelete
  2. lorenz oh lorenz...

    ReplyDelete
  3. aduih, sape la pulak gypsum selangor ni.
    Lorenz, silalah datang walaupun sebenarnya xde ape pun sgt lester ni

    ReplyDelete
  4. lorenz berharakah daily plak dah...

    encik izuan, gypsum ni sedap bila dicampur soya. cuba try.

    ReplyDelete
  5. Abg Izuan, tq atas pelawaan tsb. InsyaAllah nnt sy dtg sbb ada nk cari brg mkn sikit kt Lesta. Bkn jauh sgt pon, sepelaung je.

    Xde pape abg Izuan cakap kat Lesta ni? Ada org ckp, kat Lesta ada laksa Melaka. Kalau abg Izuan ada apa2 info tlg bg tau yer kt sini. Dengar citer kat sana jugak ada org pandai buat 'Superb Mushroom Soup'. So, saper kata Lesta xde pape?

    Betul kata @gypsum selangor, kalau gypsum + air soya, nnt soya tu mengeras (tp lembut) mcm jelly. Kalau nk sedap lg campur air gula. Benda ni cuma kat Lesta je yg ada. So, kt Lesta mcm2 ada!

    ReplyDelete
  6. Eh, ade ke laksa melaka? Superb Mushroom Soup? ade ke adik lorenz oi.. x pernah mkn pun.

    Soalan cepu emas utk gypsum, mana dpt tau plak blog ni?

    ReplyDelete
  7. izuan kowt. emcee tersohor!

    wow! lesta ada laksa melaka ke? ingatkan laksa johor je. lesta ada lilitai kan? encik izuan kenal?

    ReplyDelete