Saturday 23 October 2010

Jelajah masjid Leicester 2010

Bismillah..

Semalam, aku hanya ade 2 kelas. Satu kelas komputer dan satu lagi problem class yg aku ponteng sbb nak g smbhyg Jumaat. Minggu ni aku smbhyg kat De Monfort University. Khutbah die memg best walopun khatibnye bukan lagi brother yg bg khutbah semester lepas. Pasal isi khutbah, malas plak nak tulis kt sini. Apepun, aku akhirnya menuju ke library dan lepak sane dr kul 2-4 petg.

Rancangannya petg tu aku bercadang untuk bersembhyg asar di masjid abdul Ar-Rahman yg aku tahu melalui internet. Oleh kerana masjid tu x jauh, perjalanan ke sana tidaklah memakan masa yg lama. Selepas melepasi train station, aku mula mencari2 di mana agaknya letaknya masjid ni. Setelah beberapa minit, baru jumpa. Masjid yg sangat simple:

Pak cik ni tgh azan asar. Die je yg ade dlm masjid ni waktu aq datang

Selepas solat asar di situ, aku mula memikirkan plan yg seterusnya. Mencari2 masjid di sekitar chesterfield road. Dalam perjalanan merentasi melbourne road yg juga dikenali pekan Highfiled, kelihatan begitu ramai kanak2 yg berjubah dan berkopiah berjalan2. Tengok gaya, memang jelas diorg nak pegi ke kelas agama di masjid2 kat situ. Oleh krn aku dah pernah pegi masjid kat situ, jadi memg aku x berniat utk singgah di mana2 masjid besar di situ.

Sepanjang chesterfield road, puas aq memerhatikan bangunan2 yg menyerupai masjid. Tapi ternyata, xde masjid kat situ. Akhirnya aku rasa lebih baik aku tengok kelibat2 manusia yg berkopiah utk tahu mana2 masjid di kawasan tu. Kelihatan 3-4 org berkopiah memasuki Madani High School. Sekolah org Islam paling besar yg pernah aq nmpak.

Besaq gile skola ni

Oleh kerana aku x brape brani masuk sekolah orang, jadi aku teruskan pemerhatian dan tengok rileks gile org kluar masuk dr sekolah tu. Jadi aku pun terus masuk dan barulah aku paham knape org2 berkopiah tu dtg ke situ:

Dewan solat yg terletak di belakang sekolah

Ni memg betul2 beso dewan ni.

Diorg ni tengah solat asar. Waktu ni kul 5.20petang.

Maghrib yg akan masuk jam 5.55 petang menyebabkan aku bertekad utk mencari masjid yg sepatutnya terletak di chesterfield tu. Tapi ternyata, memg xde masjid tu aku rasa. Akhirnya aku singgah sebentar di masjid e-baitul mukarram dlm perjalanan balik. Masuk2, ramai gile budak2 tgh mengaji. Tapi memang nakal2 budak2nye. Memang bising, tapi budk2 nak kisah apela sangat kan. Tapi part paling best, bile tok imam yg ajar ngaji tu lempang budk2 tu slamber gile je. Haha.

Apepun, ni die masjid tersebut:

Masjid yg terletak di deretan rumah

Tempat solat. Sempat solat masjid kat sini, siap belakang imam lagi

Tempat wuduk

Isyak aku pula di masjid e-abu bakar. Teringat dua hari lalu kat masjid ni bile aku disapa oleh seorg pakcik. Die tnye aku dr mana n then aq pun ckp dr malaysia. Tetibe die alih bahasa "apa khabar?". Aku musykil, n tanye mcmne die tahu perkataan tu. spontan je die cakap "Oo, saya tahu." Lawak plak gaya die ckp. Sembang punye sembg, rupe2nye die pernah blajar di UKM sekitar tahun 2000. Die ni org Lybia n tgh smbung phd kat sini. byk gak die tahu psl Malaysia.

Apepun, sekian utk hari ni.
Bye2

No comments:

Post a Comment