Sunday 30 May 2010

Bahasa Urdu masjid e-Abu Bakar

Bismillah..

Sudah dua hari aku tak dapat update blog.

Dilanda demam dan selesema menyebabkan kurang mood untuk study dan update blog. Yang tak syoknya, selera makan bertambah plak tengah demam-demam ni. Macam-macam aku mengidam. Sampai sanggup pergi makan tengah hari kat ton-ton chicken yang punyelah jauh tu. Tapi menariknya, balik drpd tonton chicken je, terserempak pulak dgn abang mahyudin punya adik iaitu ustaz nisar. Pelik sungguh aku. Mula-mula jumpe abg mahyuddin, n then isteri die, sekrang ni jumpe plak adik die.

Akhir-akhir ni, aku menunaikan solat maghrib di masjid e-abu bakar. Sejak ade basikal ni, lebih mudah untuk aku ke sana. Kalau sebelum ni, kalau nak pergi kene jalan kaki dalam 20minit, tapi dengan menaiki basikal dalam 10 minit dah sampai. Banyak gak orang yang aku jumpa dan aku sudah mula perasan tentg satu tabiat orang-orang di sini. Memang tak dapat dinafikan, kebanyakan muslim di sini datang dari india dan juga pakistan. Memang mereka adelah majoriti muslim terutamanya di Highfield, Leicester.

Sewaktu bersembg dengan ustaz nisar, aku tanyela kalau kuliah2 di sini biasanya bahasa apa? Ustaz nisar kate biasanya akan menggunakan bahasa diorang iaitu bahasa URDU ala-ala hindustan. Sewaktu aku ke masjid alFalah sendiri, memang banyak tulisan yang kelihatan seperti tulisan tamil. Malah, kebanyakan golongan yang sudah berumur agak kurang fasih berbahasa inggeris.

Kembali ke masjid e-abu bakar, memang golongan yg berumur akan bersembang dalam bahasa urdu. Hinggalah hari jumaat lalu, masjid itu yg tidak pernah menggunakan microfon, tetibe mengeluarkan microfon milik masjid yang mudah alih. Seusai solat maghrib, tetibe ade seorang budak lelaki pergi ke depan dan baca beberapa ayat Quran. Walaupun tajwidnye lari sikit, tapi suara budak ni agak comel. haha.


Kat depan tulah budak yang dimaksudkan

Selepas tu, ade seorang lelaki yang berjanggut sungguh panjang duduk di atas mimbar dan menyanyi2 dalam bahasa urdu. Dari beberapa kalimah dan perkataan, maka aku dapat jangkakan bahawa beliau sedang berzikir. Tapi aku pelik, kenapa ade 5 orang je pendengar die. Aku yang memang tak paham apa2 duduk lah kat belakang dengan muka blur. Layan gak lah die punye zikir sebab bahasa die memang ala2 bollywood sebab ade perkataan mohabbat.

Lepas habis berzikir, lelaki tu pandang aku yg duk kat belakang dan ckp dalam bahasa urdu. Aku yang memang tak paham ape2 pun tanya adekah die akan bagi ceramah dlm bahasa Inggeris? N then die jemput aku ke depan dan cakap akan bagi ceramah half2. Iaitu sikit bahasa urdu dan bahasa inggeris. Maka, aku pun duduklah kat depan, dekat dengan mimbar.



Yang aku agak terkilan, die ni cakap lagi banyak bahasa urdu daripada bahasa Inggeris. Oleh kerana aku jenis yang suka pandang muka penceramah, maka aku pun pandanglah muka die. N then die yang bercakap dalam bahasa urdu pun pandang aku seolah-olah aku paham je ape yang die cakapkan. Tak leh wat ape, aku pun angguk jelah. Nasib baiklah ceramah die kejap je, aku rasa dalam 15 minit camtu.
Lepas habis, die turun dari mimbar dan duduk di bawah. Manakala ade sorang lelaki pergi ke belakang dan tutup lampu semua. Aku pula bangun dan keluar dari masjid tu. Namun begitu, sempat jugak aku tengok apa yg cuba dilakukan. Rupenye, diorang sambung berzikir dalam bahasa urdu. Ape pengajaran yang boleh diambil?
Sepatutnya di bumi UK ni, diorang perlu lebih universal sebab semua orang nak dengar dan nak diperingatkan tentang Allah. Tapi, kalau wat macam ni memang sikitlah orang datang. Malah mungkin ahli jemaah akan rasa kurang senang seolah2 menjadikan masjid tersebut sesuai untuk satu kaum sahaja. Apepun, tahniah atas usaha menyuburkan majlis ilmu. Hari isnin esok, UK ade bank holiday. maka kami cuti.
Sekian, untuk hari ni.

No comments:

Post a Comment