Tuesday 25 May 2010

Tetamu daripada Edinburgh

Bismillah.

Semalam, dalam sibuk mengulangkaji subjek probability, aku dikhabarkan akan menerima kunjungan dari sahabat lama daripada edinburgh. Oleh kerana aku ada exam keesokan paginya, maka aku cuba study lebih petang tu dan habiskan secepat mungkin. Cadangnya nak balik rumah pukul 11 malam, tapi diorang dah sampai lebih kurang pukul 10 malam. Diorang bukannya datang sampai train station, tapi dah masuk terus rumah aku sebelum aku sempat balik daripada library.

Balik je ke rumah, terus aku masuk bilik aku. Aku ingatkan yang dtg Hizbul(Edinburgh) dengan herman(birmingham) je. Diorang memang dah habis exam pun. Rupe-rupenye york yang duk kat warwick pun datang gak. Die ni memang tak start exam lagi. Lepas sembang2 jap, kami pun makan malam sama-sama. Hari ni syahir masak, maka die masak ayam berempah yang dibakar. Aku pun tak tahu nak panggil apa nama ayam die ni. Tapi sedap la.

Baju biru herman, baju merah yorke(arif)

Malam tadi, tak ade ape pun kami wat. Aku pasang projektor aku jap dan kami tengok beberapa video. Lepas tu, diorang suruh aku tidur sebab exam aku akan bermula jam 9.30 pagi keesokan harinya. Waktu tu jam menunjukkan pukul 1.30pagi. Bila aku start tidur, diorang semua pun tidur sama. Penat sangat kut. Malam tu aku bangun jap pukul 2.45 pagi untuk solat subuh dan tidur balik sampai pukul 7.15 pagi. Sambil bersiap-siap untuk ke dewan peperiksaan, aku ambik gambar diorang yang sedang tidur. Huhu

Bangun2, tengok york ni tengah peluk badan. Rupe2nye tengah sejuk. Aku terus bukak sleeping bag dan bagi kat dia. Aku ade 2 tilam angin. Cukup untuk diorang semua.

Kertas probability yang hanya mengambil masa 1 jam 30 minit tu akhirnya tamat jam 11 pagi. Dari university, aku terus menuju ke City centre untuk jumpa diorang di sana. Selepas berjalan hampir 20minit, akhirnya sampai juga aku di tempat yg dijanjikan. Tengok-tengok si lili tai dengan anis dah ada dengan diorang kat situ. Tanpa banyak berlengah, maka aku terus bawak diorang pergi makan. Mulanya nak g BigJohns, tapi oleh kerana jauh, maka aku bawak diorang g McIndians.

Di city... Depan Royal Bank of Scotland.
Semua makan nasi beriyani dengan separuh ayam panggang. Lili dengan anis kongsi.

Yang aku geramnya, diorang ni nak balik punyelah awal. Tak jalan-jalan pun kat sini. Tapi leicester memang takde tempat sangat nak jalan2. Mungkin sebab tak banyak yang kami explore di sini, maka bila orang datang tak tau nak bawak mana. Tapi sapa2 yang suka makan memang dialu-alukan lah untuk datang leicester... Train hizbul yang dikatakan pukul 1.30 petang kami utamakan sebab dia dah nak balik Malaysia dah esok. Dengkinya aku..

Sesampainya di train station, Hizbul cek balik dia punya tiket. Rupe-rupenye, tiket dia bukan pukul 1.30 petang, tapi pukul 1.04 petang!! Ape macam? Di tengok2 tiket baru kat mesin tu punyelah mahal. Setelah kajian demi kajian dibuat, Hizbul akhirnya akur dengan ketentuan Allah. Dia terpaksa juga balik ke Edinburgh hari ini kerana penerbangannya ke Malaysia akan berlepas pada keesokan harinya. Maka tiket lama bernilai 11 pound yang sudah terlepas ditambah lagi dengan tiket baru bernilai 60pound!!

Adekah ini termasuk dalam kategori orang bermuka frust?


Bincang-bincang

Akhirnya, diorang semua menuju ke destinasi masing2. York dan herman akan menuju ke Coventry manakala hizbul akan ke Edinburgh. Maaflah kawan-kawan tak dapat nak layan korang sangat. Herman dengan York dah pernah datang, kesian kat hizbul la. Oklah, sekian untuk hari ni.

Sikit hadis untuk hari ini:

Dari Ibnu Umar RA katanya, Rasulullah SAW ditanya oleh para sahabat RA,

"Apakah ada orang yang beriman kepadamu sedangkan mereka tidak pernah melihatmu dan membenarkan ajaranmu sedangkan mereka tidak pernah melihatmu?" Baginda SAW menjawab, "Mereka itu adalah Ikhwanku dan mereka bersama-samaku. Beruntunglah mereka yang melihatku dan beriman kepadaku dan beruntung juga mereka yang beriman kepadaku sedangkan mereka tidak pernah melihatku." (diulang 3 kali).
(Muslim)



Salam

No comments:

Post a Comment