Wednesday 26 May 2010

Menjejaki masjid AlFalah.. BBQ

Bismillah

Hari ni, aku kembali ke highfield. Tak tahulah kenapa, tapi memang rasa nak tahu sangat macam mana la agaknya bentuk masjid Al-Falah ni. Hari tu aku dah jumpa 3 buah, sekarang tinggal alfalah je. Maka, kedatangan aku ke HighField memang semata-mata untuk mencari masjid tu dan juga menjejaki makanan2 yang ada kat situ. Perjalanan dari rumah yang mengambil masa hampir 20 minit akhirnya membawa aku ke Highfield, sebuah "pekan" Islam di Leicester. Tetibe, dalam perjalanan tu, ternampak isteri abang mahyuddin kat simpang yang sama. Pelik betul. Apekah ini suratan atau kebetulan?

Aku meneruskan perjalanan menjejaki Masjid Alfalah. Memang tak jumpa kubah apa-apa. Last-last aku pun tanye orang. Orang pertama aku tanya, aku tak jumpe masjid tu. Orang kedua aku tanya baru aku jumpa. Rupe-rupenye masjid tu dekat sangat dengan akademi dakwah. 2 minit jalan kaki je alFalah ni dari akademi dakwah. Tidak lansung aku menyangka jarak masjid2 ni sedekat itu. Maka, aku pun terus masuk ke masjid tu:

bahagian depan pintu masuk. Takut gak nak tgkap gambar

Aku tangkap semua gambar ni curi2. Awal2 sebelum aku masuk dah ade orang macam tak gemar aku tgkap gambar.

Tempat wuduk

Dewan solat

Melihat kepada persekitaran, maka aku menyangka masjid itu adelah masjid orang-orang pakistan. Tapi yang bagusnya, ade tempat sembahyg untuk muslimat di tingkat atas masjid ni. Jarang masjid2 di UK ni ade tempat sembahyang untuk muslimat. Kesempatan berada di masjid itu aku gunakan untuk menunaikan solat zuhur secara berjemaah. Setelah habis menunaikan solat zuhur, maka aku mencari2 kedai makan yg special di situ. Setelang pusing-pusing, banyak yang fast food dan kedai makan biasa saja. Maka aku menuju bahagian yg hampir dgn masjid An-Nur dan masjid Umar. Terjumpalah satu kedai kek org Islam.

kek coklat kek vanilla, aku ambik yang vanilla.

Oleh kerana aku agak lama tak makan kek buatan kedai, maka aku beli satu kek yg kecik tu. Sambil jalan-jalan, maka aku ternampak taman yang sangat luas. Melihatkan pagarnya, aku rasa macam ade sesuatu yang aku tahu tentang taman ni. Masuk je taman tu, kelihatan sebuah padang yang sangat luas. Berhampiran dgn taman tu, ade playground yang cantik. Maka, aku pun tangkap la gambar sikit2.

Aku dah tak botak

Di playground. Tangkap sendiri-sendiri

Untuk pengetahuan korang, aku pergi tempat ni sorang-sorang. maka aku jugaklah yg tangkap gambar sorang2.

Aku suka playground ni, cantik

Perjalanan di teruskan dan kali ini motifnya adelah untuk mencari makanan halal yg special. Lepas beberapa ketika, akhirnya aku jumpa satu kedai yang agak lain daripada yang lain. Kenapa Lain? Kedai ni menjual makanan yang hanya dipanggang atau dengan kata lain makanan berasaskan Barbeque. Memang die letak tempat barbeque tu di ruang depan kedai die, maka aku boleh nampak ayam yg dipanggang.

Ni die kedainya. Bukak dari pukul 3 sampai kul 10 malam.

Yang tak syoknye, kedai tu terpaksa bukak lambat sikit sebab ade kerja2 pembersihan di kedai tu. Tiada ayam yang dipanggang lagi ketika tu. Maka die cakap kalau aku nak makan, kene tunggu dalam 30 minit lagi. Agak pasrah, tapi dengan keinginan yang tinggi, lautan api pun sanggup ku renangi untuk benda2 macam ni. Akhirnya, aku mengambil keputusan untuk jalan-jalan di kawasan berhampiran tetapi di sudut yang berlainan. Kayuh punya kayuh, akhirnya Allah nak tunjukkan aku sesuatu. Memang ketentuan Allah agaknya. Aku berjumpa dengan satu lagi masjid yang sedang dibina. Sangat cantik..

Apelah agaknye nama masjid ni ye

Mintak sorang orang putih tangkapkan. Tapi tak nampak plak bahagian atas kubah.

Jam 3.30 petang, aku kembali lagi ke kedai tu. Nampak ayam dah mula dipanggang. Tapi masalhnya, ayam tu hanya kan masak 30 minit lagi. Aduih.. Maka aku jalan2 lagi. Naluri aku berkaitan dengan taman tadi cuba aku selidiki. Akhirnya, persoalan aku terjawap. Kelihatan sebuah kedai yang amat aku dan Izwan senior sukai, itulah dia TOn TON Chicken. Rupenye, taman tu adelah taman yang selalu kami lalui untuk pergi ke Ton Ton dengan menaiki kereta. Dekat benor la nampaknye, boleh la pergi selalu.

Ni die ton ton chicken. maklumat lanjut, search la kat ruangan search blog ni.

Tapi aku tak makan kat situ sebab sudah ade perjanjian dalam hati aku untuk makan di kedai barbeque tadi. Haha.. Dan akhirnya:

Separuh ayam aku balun. hehe. Tapi takde nasi, takdelah kenyang sangat

Sekian untuk hari ni.
Salam

No comments:

Post a Comment