Tuesday 1 June 2010

SYUIB0809 20 tahun akan datang?

Bismillah

Antara perkara yang wajip kita lalui jika Allah panjangkan umur kita ialah peringkat tua. Tiada manusia yang semakin meningkat umurnya, semakin muda jadinya. Walaupun aku pernah tengok cerita benjamin button, tapi itu mungkin kes 1 dalam sejuta. Manusia yang lemah waktu kecilnya menjadi gagah pada usia mudanya. Namun kembali lemah apabila menjangkau waktu tuanya. Bayi yang pada asalnya tidak mampu berpikir, lalu menjadi seorang pemikir di usia mudanya, tetapi menjadi nyanyuk kembali di akhir sisa2 usianya.

Firman Allah dalam surah yaasin ayat 68
Dan barang siapa yang Kami panjangkan umurnya niscaya Kami kembalikan dia kepada kejadian(nya). Maka apakah mereka tidak memikirkan?

Baru2 ni, aku terjumpa satu laman web. Laman web ni melakar wajah kita pada 20 tahun yang akan datang. Bukanlah mahu percaya, tetapi cukup sekadar renungan bersama.. Moga2 kita sedar yang kita suatu hari nanti akan jadi tua. Maka, aku pun cubalah.. Sekali lagi, sekadar suka2 sebab mana mungkin kita boleh tahu ape perancangan Allah terhadap kita. Hasilnya:


Dah la tak hensem. Makin tua lagila tak ensem. hehe

Cubaan kedua.. Bukak lampu

Macam mana? Aku tak pasti aku akan jadi macam ni sebab orang2 yang gemuk biasanya bila tua makin kurus. Yelah, macam2 penyakit datang. Tapi dalam gambar tu nampak makin bersemangat pula naiknya. Bakal isteri aku pandai masak kut. Huhu. Macam2 boleh jadi dalam 20tahun akan datang. Boleh jadi, ade eksiden, boleh jadi rambut botak, malah boleh jadi macam2 lagi. Tapi, adekah manusia percaya dengan ketentuan Allah?

Waktu muda, Allah kurniakan kudrat yang banyak, wajah yang baik, namun kita banyak menyalahgunakannya. Ingatlah pesan Allah kepada pemuda:

"Sesungguhnya Tuhanmu kagum kepada seorang pemuda yang tidak memiliki sifat shabwah (kejahilan dan keanak-anakan)."

Selain mencubakan diri ini, aku juga try bubuh gambar sahabat baik aku, mursyid. Bukan apa, sebab die ni lain dari yang lain, maka teringin nak tengok muka die nanti. Adekah masih hensem seperti sekarang? Maka, hasilnya:


Macam ni lah agaknya mursyid ye. Oklah, esok aku ade exam yang agak sukar. Aku sendiri masih tak bersedia. Walaupun dah study, tapi masih tak cukup sebab study last minute. Past year pun aku tak pegang lagi. Tolong doakan aku ye. Lagi satu, doakan buat seluruh umat Islam terutamanya di PALESTIN. Kalau boleh, hafallah qunut nadziilah.

Sekian untuk hari ini.
Salam

No comments:

Post a Comment