Sunday 23 May 2010

Highfield.. Pekan Islam di Bandar Leicester

Bismillah

Laptop lama masih tak berjaya dipulihkan, maka aku pinjam komputer universiti utk update blog. 2 minggu lepas, aku bersembang-sembang dengan Izwan senior tentang evington. Tengah-tengah sembang tiba2 die ni sebut perkataan ISLAMABAD. Aku cukup pantang kalau ade tempat terkenal yang aku masih tak pernah pergi kat leicester ni. Izwan kata, Islamabad ni antara kedai jual bende halal yang besar kat leicester ni. Maka, aku dapat rasakan ini adelah tempat org Islam.

Cadangnya minggu lepas nak pergi, tapi minggu lepas aku dah pegi carboot. Maka hari ni aku pasangkan niat, mesti pergi. Oleh kerana aku x tau ape yg ade kat situ selain Islamabad, maka aku jangkakan ziarah aku ke sana akan mengambil masa yang singkat. Pada mulanya nak makan almashriq, tapi sekali kedai dia tutup, maka aku terus menuju ke ISLAMABAD. Dengan basikal yang ade, maka perjalanan ke sana tidak mengambil masa yg lama dan dekat je pun sebenarnye tempat tu.

Takdelah best sgt tempat ni. Tapi kalau ade depan rumah aku, memang best la. Tak banyak pun masa aku dihabiskan kt sini.


Nampak tu, orang2 berjubah tengah beli barang. Aku pakai T-shirt je, jd susah org nak kenal Islam.

Memang banyak barang halal kat sini, tapi kalau duit takde, sama je jadinya. Tak lama selepas tu, maka aku mengambil masa untuk berjalan2 di situ. Pantang kalau ade masjid kat UK tapi kite tak pegi. Bukan senang nak jumpe. Sedang aku mengayuh basikal, tetibe ade kereta hon. Rupe2nye abang Mahyuddin yg hon. Tak sempt nak tegur, maka aku angkat tangan je. Tapi menariknya drpd bunyi HON tu ialah baru aku tahu inilah HIGHFIELD. Ape menariknya highfield? nanti kite tengok..

Dari jauh, sudah kelihatan kubah hijau yg menyebabkan hati ni terus menuju ke sana.

Masjid U'sman

Gambar dari jauh. Sesampainya aku di Masjid ni, aku disambut oleh seorang pakcik.
lalu, aku pun mintak kebenaran untuk ambil gambar.

Tempat utama sembhyg. Baik sungguh pakcik tu. Sambil tu, lama gak bersembg dengan die. Banyak yg die tanye dan die bagitahu. Antaranya, setiap khamis, akan ade orang berkumpul di Masjid ni selepas asar.

Tempat wuduk. Rupa-rupanya inilah adalah masjid yang juga merangkap markas bagi tabligh cawangan eastmidland.

Kebanyakan masjid yang aku pergi, memang tak dibenarkan utk tgkap gambar. Tapi aku tangkap curi2. Orang-orang di Masjid Usman sungguh peramah. Dan bila aku datang, memang diorang dah tahu aku dr Malaysia. Hasil perbualan aku dengan pakcik tu juga menyebabkan aku dimaklumkan kat sini bukan ade satu masjid. Bukan juga dua masjid. Bahkan tidak juga tiga. Tetapi EMPAT masjid yg sangat berdekatan. Masjid seterusnya:

Academy da'wah

Sewaktu aku tangkap gmbar di Masjid Usman, ade sorang remaja dtg kepada aku dan suruh aku tangkap masjid gambar kt masjid ni. Dia kata masjid ni baru dan cantik.

Memang cantik. Tapi kurang mesra alam. Aku mintak kebenaran untuk tangkap gambar. tApi die kate against rule. Jadi aku ambik senyap-senyap.

Dewan solat utama. Aku tak sembahyag zohor kat sini sebab die smbhyg lambat sikit. Maka aku mencari lagi masjid2 dekat situ.

Keluar sahaja daripada masjid tu, maka aku mencari2 arah seperti yang dikatakan pakcik di masjid Usman tadi. Die kata, dari academy da'wah tu sudah boleh nmpak lagi satu masjid. Memang benar, sangat dekat. Tatkala aku menuju ke masjid tu, kedengaran azan dilaungkan. Dan bunyi itu bukan aku dengar di dalam masjid, tetapi di luar masjid. MasyaAllah, tak sangka disini azan boleh didengarkan sampai ke luar masjid. Sayup sungguh laungan itu, cukup menyebabkan aku teringatkan bumi Malaysia.

Sebuah lagi rumah Allah didirikan

Dalam masjid ni ade kipas. Jarang aku jumpe masjid di UK ni yg ade kipas

Waktu aku smpai memang dah nak sembahyg zohor. Maka tak sempat nak sembang dengan sapa-sapa kat sini. Cuma kelihatan ada beberapa orang yg senyum memandang aku. Tak pernah nampak aku kot.

Sewaktu aku keluar daripada masjid ni, aku tegur seorang pemuda untuk bertanyakan tentang nama masjid ni. Sangkaan aku ini masjid AlFAlah, tetapi rupenye masjid AN-NUR.

Jam sudah menunjukkan pukul 2petang dan kamera aku sudah kehabisan bateri. Hendak mencari Masjid AlFalah juga sudah tidak berupaya. Aku perlu berehat untuk aku sambung belajar selepas asar. Hanya Allah sahaja yang tahu apa perasaan aku sesampainya di situ. Sangat seronok. Dapat sembhyg berjemaah di rumah Allah memang satu kepuasan. Dan jarak masjid2 ni sangat dekat. Macam dari surau taman manik ke masjid sungai tungku dan surau simpang tiga. Dekat kan?

InshaAllah, aku akan kembali ke HighField. 25 minit je kayuh basikal daripada rumah aku. Macamne lah aku boleh tak pernah pergi situ.

Oklah, Sekian untuk hari ni.
Bye2

1 comment:

  1. mashaAllah.. byk rupenye masjid kat Lesta ni... izuan! guide boleh kah? ak siyes ni!

    ReplyDelete