Saturday 14 December 2013

Temuduga Pelik yang Menyeronokkan

Bismillah.

Pulang sahaja temuduga, aku tersenyum seorang diri sepanjang hari.

Sampaikan adik saudara aku tegur..

"Angau!!, abang Izuan angau eh.."

Secara jujurnya, inilah temuduga paling lawak yang pernah aku hadiri. Penuh gelak ketawa, soalan pelik-pelik yang tak pernah terjangka dek akal  sebelum sesi temuduga. Bila pikir balik, pelik betul hang ni Izuan..

Temuduga dijalankan sepenuhnya dalam bahasa Inggeris di perpustakaan Kolej Matrikulasi Johor yang terletak di tangkak. Sesiapa yang mengenali aku, pasti faham bagaimana keadaan BI aku. Mungkin kerana aku orang yang jenis "confident", maka aku main speaking je tak kire betul ke salah. Akhirnya, presentation aku dalam bahasa Inggeris akan menjadi sangat lawak. Aku masih ingat kalau present kat kelas Econs waktu kolej dulu, memang pecah perut satu kelas. Masalahnya, aku sendiri pun tak faham apa yang lawaknya.

 Bersama Mr Jamal, antara yg paling kuat gelak bila aku present..


Perkara hampir sama terjadi ketika Micro teaching Interview ni.

Temuduga pada awalnya lebih kepada pengenalan diri. Macam-macam yang dia tanya berdasarkan sijil Koko yang disertakan. Perbualan panel penemuduga dengan aku banyak berkisar tentang PELAT. Pelik kan? Maka banyak kisah yang aku ceritakan terutamanya ketika berada di UK. Sembang-sembang tetiba tersesat ke pinggan CORELLE. What??

Di bahagian akhir temuduga pula banyak bersembang tentang tempat posting. Aku entah macam mana masih bertekad untuk cuba berada di Kolej Matrikulasi Labuan. Maka, perjalanan temuduga ke arah kenapa ingin Labuan, pendapat mak ayah dan pengalaman penemuduga sendiri.

Bahagian Microteaching terletak di pertengahan temuduga dengan calon diberikan masa sekitar 5-7 minit. Aku memilih topik Polynomial dengan subtopik Long Division.  Lepas mengajar, tetiba panel perempuan paling hujung berlakon..

"Teacher, I don't understand la.."

"Which one u don't understand? U know, this is the fastest one I hv been teaching in my life"

Lepas explain sikit.. Panel perempuan paling hujung tu tanya lagi

"So, its try and error ye sir?"

"Yes.. yes.. you are very clever."... Tetibe semua panel gelak. Erk??

Perempuan hujung tu sambung.. "But teacher, it is very long until we get the answer.."

"Well, there is always a long way to success"

Kali ni empat-empat tu gelak tak ingat dunia.. 3 perempuan, seorang panel lelaki. Aku plak blur.. Apakah?

...............................

Lepas Mior keluar dari bilik yang sama, kami pun sembang. Mior bagitahu aku

"Eh pilus, ko tau tak salah sorang panel tu timbalan pengarah?"

"Tau, diorang bagitahu tadi. yang kat tengah tu eh?"

Mior balas "tak lah, perempuan yang kat hujung sekali tu.."

Hmmmmm....

Secara jujurnya, aku bercadang untuk menjadi guru sekolah sahaja selepas memikirkan mengenai keluarga dan anak-anak. Datang ke temuduga sekadar pengalaman dan memenuhi jemputan. Tapi peliknya, aku masih buat yang terbaik. Bertambah pelik. aku tak nak jadi pensyarah, tapi aku sangat berharap keputusan temuduga tu adalah positif, yakni aku ditawarkan menjadi pensyarah. Keputusan tu penting bagi aku sebab aku nak tahu adakah gelak ketawa temuduga tu sesuatu yang bermakna atau sebaliknya. PELIK

Apepun, alhamdulillah segala temuduga sudah selesai. Sedih melihat rakan lain yang terseksa ketika temuduga, apatah lagi yang masih tertangguh urusan temuduganya. Mudah-mudahan beroleh yang terbaik.



Sekian dari Syuib0809


No comments:

Post a Comment