Monday 9 December 2013

Jelajah Orang kahwin Episod 3

Bismillah.

Bermalam di KULIM, kami sepatutnya ditemani Aiman dan Azri. Tapi sayang, kedua-duanya tidak dapat hadir. Selepas berehat dari perjalanan kenduri Fiza, kami terus ke pekan Kulim untuk menonton wayang. Ustaz Mu Tunggu Aku datang. Secara jujur, memang lawak dan aku suka babak Jemaah Tabligh yang sangat-sangat sporting. Menarik..




Cikgu atau Pensyarah?

Isu ni paling banyak menjadi topik perbualan antara aku dan Hanif. Aku yang kurang konfiden untuk temuduga pensyarah Matriks khamis ni, berfikir kembali tujuan aku mengembara selama ini. Bukan aku tak reti mengajar, cuma jika bahasa Inggeris menjadi kayu ukuran, maka aku punyai peratus rendah untuk diterima. Persoalan yang Hanif bangkitkan " Apa sebenarnya yang kita nak kejar ni?". Kami berdua banyak memikirkan keluarga dan anak-anak. Peranan kepada perubahan anak murid, atau sekadar menjadi guru selama satu tahun untuk anak murid. Akhirnya, kami berdua cenderung untuk berada dalam linkungan cita-cita asal, GURU SEKOLAH. Apepun, aku cuba beri yang terbaik khamis ni.

....................................................

Perjalanan keesokan harinya adalah menuju ke Teluk Intan bagi meraikan perkahwinan Yasir. Sebelum ni, bukan main ramai kata nak datang. Tapi masing-masing banyak hal. Aiman yang tak berapa sihat turut membatalkan hasrat beliau bersama kami. Aku dan Hanif bertolak dari kulim jam 9.00 pagi ikut jalan lama tembus Serdang/bandar Baharu.

Sampai di Ipoh sudah agak lambat untuk ambik Mior. Kami akhirnya sampai di Teluk Intan sekitar jam 12.40 tgh hari dengan destinasi pertama ialah rumah aku.. Nak ambil hadiah. Satu untuk Yasir, satu untuk Papa&Yenna. Yasir punya kenduri penuh adat dan budaya. Makanan dia sedap sungguh, lauk biasa tapi rasa die sedap ditambal sambal ikan bilis petai. Paling menarik, pemilihan baju pengantin Yasir. Aku kenal Yasir, memang citarasa dia mantap.


Ni bukan marna merah jambu, bukan juga warna oren. Hebat mamat ni


Aku hanya boleh berada di majlis Yasir paling lama sampai pukul 2 petang. Perlu berkejar ke kenduri Papa & Yenna. Walaupun sedikit sedih sebab tidak dijemput, aku memahami dunia moden yang terikat dengan FB. Diorang ni dua-dua kawan aku, maka aku sedaya upaya datang walaupun tidak dijemput. Papa(azri) kelas 5 tahun dengan aku manakala si Yenna ni aku tak segan sebab kami banyak bekerjasama dalam kelab Muzik, Koir dan Kebudayaan. Pertama kali aku ke Besout ni, tak sangka punya jauh ke dalam. Dalam 3.10 petang aku sampai dalam majlis yang dah lengang.


Gambar yang sempat aku snap dengan kamera buruk aku. Tahniah!!


Masih ada beberapa rakan Semesti yang berada di situ. Ada bopen, Gibak, Pedo, Tom, Puyek, Lokman, Afian dan Noh. Lepas ucap tahniah dekat Papa, tiba-tiba gibak bagitahu ayah Azim baru meninggal dunia. Memang kat kenduri tadi baru si Azim ni dapat tahu. Innalillah... Jadi, diorang semua nak menuju ke sana untuk ziarah. Aku cadang nak sembang dan tangkap gambar dengan pengantin, tapi diorang sangat sibuk bergambar bersama keluarga. Aku rasa tak sedap hati tak ziarah Azim(Ni dia), maka aku bergegas pulang tanpa menjamah apa-apa. Sekadar adab sebagai tetamu tak diundang.

Berlakunya perjalanan yang tidak lansung dirancang..
Kemudian kejutan lain pula datang menerjah......

Bersambung...


Isha, Mior, Hanif, Azizan, Kamal, Aku. Sebelum berangkat tetiba mak zizan tanye " Dah tunang ke belum?".. Erkk..



Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment