Tuesday 12 July 2011

Kembara Solo Italy... Bhgn 3 (Pisa)

Bismillah

Pagi kedua di Pisa, aku cuba untuk tidur lebih lama sebab malam tadi tidur kul 4 pagi. Tapi entah kenapa tak dapat nak lelapkan dah mata kul 8 pagi tu. Kadang2 memang kite dapat rasa, semakin kita aktif dan cergas, makin tidur kita jadi lebih berkualiti. Hasilnya tidur kejap pun dah cukup. Tulah orang malas kuat tido. Oleh sebab dah tak leh tido, aku bangun dan bersiap. Pergi dapur hotel, ade akak tu sediakan sarapan, tapi tersangatlah ringan makanannya. Jadi aku bukak beg aku dan makan burger aku yg masih ade. Lepas habis kemas semua, aku pun check out dari hotel dalam kul 9.50 pagi.

Destinasi seterusnya sudah tentulah mencari menara Pisa. Dengan bawak beg aku yang tersangatlah berat, aku berjalan menuju ke kawasan menara Pisa. Boleh tahan gak jauhnya bende alah ni dari Hotel aku ni. Dekat 30 minit jalan baru boleh sampai aku rasa. Berbekalkan peta yang aku ada, aku melalui kawasan2 penduduk yang pagi tu dihiasi dengan pasar-pasar jalanan.

Ada jual barang2 macam pasar minggu teluk intan.

Ade gak jual buah-buah. Tapi xleh lawan dengan market Leicester

Setelah puas berjalan, aku akhirnya sampai gak di kawasan menara Pisa. Boleh dikatakan Pisa ni hanyalah sejenis pekan. Xdelah maju sangat. Namun aku masih tak berapa paham kenapa Pisa ni dikatakan dalam Tuscany dan adakah Tuscany ni nama negeri dalam Italy. Apepun sebenarnya, tak banyak pun tempat best kat dalam Pisa ni. Memang betul kata Andy, 3 jam pun dah cukup kalau nak berada di Pisa ni. Oklah, untuk mereka yang nak tengok menara Pisa ni, menara ni jauh lebih condong dari menara Condong teluk Intan kita.

Bagi mereka yang kuat membaca, pasti tahu yang Italy sememangnya negara yang sangat kuat Kristiannya. Kat sinilah ade yang nama Pope iaitu ketua agama diorang. Kat Area menara Pisa ni juga tidak terlepas dengan gereja Katholik yang besar dan berseni. Antara yang terkenal ialah rekaan kubah Baptistry of St John yang kini dah ditambah fungsinya menjadi muzium. Selain itu ada lagi bangunan yang terkenal bernama The Duomo. Menariknya The Duomo ni ialah ianya bukan sekadar memiliki senibina Rom Kuno, malah mempunyai hasil senibina Islam dan juga Mosaic Byzantine. Tapi takdela nak kagum ape bende pun berbanding senibina Islam yang jauh lebih hebat.

Nilah Baptistry yang aku maksudkan

Ni plak namanya The Duomo. Xde bende sangat pun

Di tepi kawasan menara Pisa dan The Duomo tu penuh kedai cenderamata

Italy juga terkenal dengan watak Pinocchio

Selepas pusing2 tengok cenderamata kat situ, aku pergi balik ke kawasan menara Pisa yang sememangnya dekat teramat. Baru dua jam berada di situ dan aku dah tak tau nak buat apa. Yang aku tau, aku memang sangat kepenatan dan Italy plak memang Panas sekarang ni. Boleh katakan kepanasannya hampir sama dengan Malaysia. Oleh kerana dah tak tau nak pergi mana, aku berehat dan berteduh sahaja di kawasan menara Pisa tu. memang betul kata andy, takde bende menarik pun kat Pisa ni. Nasib baik aku tukar plan pergi rome sehari, kalau tak memang bosan tak tau nak buat apa.

Nampak tu, awan pun takde. Punyelah panas.

Lepak2 di Pisa. Dah tanggal baju luar yang amat panas.

Aku akhirnya kembali semula ke kawasan Stesyen keretapi Pisa setelah Bosan duk di menara Pisa lama-lama. Dalam perjalanan aku sempat beli kebab halal. Org kedai tu agak peramah dan rupenye pernah keje di Malaysia. Rajin diorg ni merantau cari kerja halal. Lepas makan aku terus ke stesyen keretapi dan tidur kat situ sampai pukul 3 petang. Bangun2, aku pergi plak kedai Halal len yang memang aku dah perasan dari hari pertama aku di Pisa. Ada jual nasi tapi mahal giler. Jadi aku beli kebab lagi sebagai bekalan makan malam.

Ni dia restaurant orang pakistan

Lepas beli makanan, aku kembali ke supermarket untuk beli air mineral. Tapi supermarket tu tutup dan bukak kul 4 petang. Jadi aku pun tunggu dan kemudian terus bertolak menuju ke Airport dengan berjalan kaki. Memang perjalanan aku satu hari dengan berjalan kaki. Dengan beg besar, memang nak tercabut kaki tapi xleh nak manjakan diri. Sampai airport aku solat zuhur asar, makan dan tunggulah Flight yang akan bertolak 10.15 malam. Sampai semula di UK dan tidur lagi satu malam kat Stansted Airport. Dengan selambanya aku tidur dekat lantai airport tu sampailah keesokan harinya.

Selepas 4.30 pagi, aku beralih tidur kat kerusi plak. Ni jiran2 yang menemani aku tido

Nak cerita penat, memanglah penat. Kul 8 pagi lebih, aku menaiki train menuju ke Leicester. Kesabaran aku diuji lagi bila tube kat London buat hal plak asyik tergendala je kejenye. Namun akhirnya, aku selamat gak sampai di Leicester jam 11.20 tgh ari. Dapat plak berita ade repair basikal free kat Universiti, terus aku pergi Uni. Balik semula ke rumah dah dekat pukul 2 petang. Perjalanan aku berjalan kaki di Pisa mungkin akan jadi leceh kalau bersama dengan rakan-rakan yang tak larat berjalan. Aku sendiri tak pasti berapa puluh kilometer aku dah berjalan dengan beg besar aku ni. Namun, memang ianya satu perkara yang mendidik sepanjang perjalanan berseorangan aku di Italy.

Terima kasih Allah atas segala kemudahan yang diberikan.