Saturday 9 July 2011

Kembara Solo Italy... Bhgn 1

Bismillah..

InshaAllah untuk bahagian pertama ni, aku akan ceritakan sedikit je dulu. Tak larat nak menulis hari ni. Perjalanan aku ke Italy ni merupakan perjalanan kedua sebab sebelum ni aku juga pernah ke venice, Italy. Kali ni, aku bertolak dari stansted airport sebab offer yang diberi oleh Ryanair adalah dari sana. Aku bertolak ke London pukul 8 malam lebih, hari isnin berseorangan. Memang kali ni aku ke Italy sorang-sorang. Buat persiapan semuanya sorang2, plan sorang2, masak sorang2 dan tidur pun sorang2. Lebih kurang jam 11 malam, train aku akhirnya sampai di stansted airport.

Suasana malam di Stansted Airport

Oleh kerana flight aku akan bertolak jam 6.30 pagi keesokan harinya, maka aku pun bermalam di airport tu je. Susah nak lelapkan mata sebab aku dah tido petang tu. Tapi dah pukul 3 pagi, tetap terasa ngantuknya. JAdi aku bentang plastik dan tido je ke lantai. Tak lama pun sebab lepas tu kene solat subuh. Dalam pukul 4 pagi lebih, aku dah mula ke counter untuk check visa. Sempat bersembang dengan sorang pak cik dari Malaysia yang mahu ke Dublin bersama keluarga. Lepas tu, aku makan sedikit sarapan(burger) yang aku bawak dari rumah dan terus masuk ke balai berlepas.

Perjalanan ke Pisa, Italy tidaklah sebegitu lama. Hanya mengambil masa 2 jam 5 minit sahaja, tapi aku menyampah naik kapal terbang ni sebab prosedur2 diorang yang banyak giler. Dalam pukul 9.30 pagi waktu Italy aku dah smpai kat Pisa. Ditakdirkan Allah, telinga aku bermasalah sebab tekanan udara waktu kat atas kapal terbang tadi. Oleh kerana aku kurang dengar, maka imegresen tu pun menyampah nak tanya aku soklan banyak2. AKhirnya keluarlah aku dari Galilei Airport tu dengan selamat.

Pisa Airport yang dikenali sebagai Galilei International Airport

Dari airport, aku memang bercadang untuk jalan kaki sahaja menuju ke Pekan Pisa. Memang dah siap print peta semua untuk berjalan kaki. Tapi mula-mula agak blur sebab tak tau nak pergi jalan mana dan takde nama jalan yang kelihatan. Ye la, jalan macam lebuh raya, mana nak ade nama jalan. Lepas blur beberapa seketika, aku akhirnya nampak sepasang kekasih bawak beg besar menyeberangi jalan. Maka aku pun ikut diorang. Lepas nampak nama jalan, aku akhirnya dapat komfirmkan yang aku berada di jalan yang betul. Aku seterusnya menuju ke train station Pisa untuk uruskan tiket aku ke Rome petang nanti.

Keputusan untuk pergi ke rome sebenarnya baru je aku decide setelah berjumpe dengan Andy di Sheffield hari tu. Memang patut aku rome sebab andy kata Pisa ni xde ape sangat. Oklah, dari Train station aku terus menuju ke Hotel/B&B yang telah aku booking bernama Aida. Tapi sayangnya, aku sampai punyelah awal jam 10 lebih padahal boleh Check In jam 12 tgh hari. Tapi oleh kerana penat menunggu, aku pun try masuk dan tanye teruih pemilik kedai tu kul 11 pagi lebih. Alhamdulillah, aku dibenarkan Check In awal. Baik orang tu..

Nilah bilik aku sorang2. Xde mewah pun

Aku tak gune pun almari ni

Untuk pengetahuan, bilik yang aku book ni agak mahal sebab untuk aku sorang je. Tapi tak kesah sangat sebab tak perlu nak kongsi dengan orang(risiko barang hilang tinggi). Dan aku pun akan tido airport dua malam, jadi biarlah satu malam aku dapat tidur baik sikit. Lagipun aku perlukan sumber tenaga elektrik untuk charge Iphone aku. Masuk je bilik, aku teruih tidur sebab dari malam tak tidor betul2. Lagipun, train aku menuju ke rome akan bertolak jam 3 petang. Jadi, masih ade 3 jam untuk aku berehat. Dalam pukul 2 aku bangun, bersihkan diri dan solat zuhur-asar. Dari hotel aku ke train station hanya mengambil masa 6 minit berjalan kaki. Aku bertolak awal ke Train station. Ntah macamne boleh tertinggal tiket dalam bilik air. Terpaksa patah balik Hotel dan sampai semula di train station jam 2.45 petang.

Di hadapan Pisa punye train station

Perjalanan aku ke Rome pun bermula. Sepanjang perjalanan, keretapi tersebut melalui tepi laut yang tersangat cantik dan juga ladang bunga matahari yang kekuning-kuningan. First time aku tengok ladang bunga matahari macam tu. Apepun, perjalanan memang sangat membosankan kerana tiada kawan sebagai teman bersembang. 3 jam lebih akan berada dalam keretapi ni..