Sunday 10 July 2011

Kembara Solo Italy.... Bhgn 2 (Rome)

Bismillah..

Train di Italy ternyata berbeza sekali dengan keretapi di United Kingdom. Malah agak sedikit berisiko kerana tidak menepati masa. Train aku yang sepatutnya sampai ke rome jam 6.15 petang hanya tiba sekitar jam 6.35 petang di Rome Termini yang boleh dikatakan umpama KL central di Malaysia. Rome termini ini bukan sekadar ada station keretapi, tapi ada macam pusat membeli belah gak. Dari sini, aku menaiki metro(keretapi underground) ke station Collossuem. Waktu beli tiket, ada org tunggu kat mesin tu sambil kononnya beri tunjuk ajar. Last2 die mintak upah. Aku bagi 50cent je. Oh ye, Metro diorang memang penuh giler..

Metro yang memang tersangat-sangat sesak orang.

Tak sampai 5 minit, aku akhirnya sampai juga di Colloseum, yang sememangnya terkenal di seluruh dunia. Malah, dalam buku sejarah Malaysia pun ada cakap mengenai Colloseum yang sering menjadi kebanggaan bagi Italy. Namun hakikatnya, tempat ni bukanlah sesuatu yang patut dibanggakan sebab kat sini ialah tempat pertarungan yang telah banyak mengorbankan banyak pahlawan mahupun hamba. Aku mengambil kesempatan berpusing-pusing di sekitar kawasan tersebut yang juga menempatkan begitu banyak bangunan lama zaman rome. Cume dah runtuh teruk gak bangunan-bangunan tu malah colloseum ni pun dah macam tak tahan je aku nengok.

Inilah Colloseum yang dalam buku sejarah tu.

Ni tak silap aku namanya palatine. Sebelah Colloseum tu je..

Antara serpihan-serpihan tinggalan tamadun Rome.

Dari situ, aku meneruskan perjalanan dengan berjalan kaki sahaja pusing-pusing kawasan Rome ni. Antara target lain aku ialah untuk mencari sejenis Fountain dan juga bangunan lama yang terkenal bernama Pantheon. Memang berbekalkan peta yang aku print je, lepas tu jalan sorang-sorang. Rom sememangnya sebuah empayar yang sangat kuat dan besar. Sebelum pergi Italy, aku sempat baca sedikit terjemahan surah ArRuum yang sedikit sebanyak menceritakan tentang peperangan antara Rom dan Parsi. Namun Rom tersebut ditafsirkan sebagai Rom Timur iaitu Constantinople atau Turki sekarang.

Di hadapan Monument to Vittorio Emanuele II. Besar dan klasik gile bangunan ni.

Yang ni aku tak tau ape bende.

Perjalanan aku diteruskan untuk mencari Pantheon dan Trevi Fountain. Cuma pada awalnya aku agak kehilangan arah dan mencari-cari. Aku cuba mencari arah kemana orang ramai pergi dan tengok nama jalan. Akhirnya sampai gak aku ke Pantheon yang dikatakan sebuah temple dan Usianya memang tersangat lama. Senibina die agak menarik dan aku aak suka. Ramai sungguh orang kat sini campur ada orang buat demonstrasi sekali. Demonstrasi kat sini memang bukan macam Malaysia. SIni, memang polis tolong habis-habisan.


Dari Pantheon aku menuju pula ke Trevi Fountain yang merupakan destinasi terakhir aku sebelum menuju ke Masjid Rome. Aku hanya ade 5 jam sahaja di Rome, jadi memang kene gunakan sebaik mungkin sebelum pulang semula ke Pisa. Jalan menuju ke Fountain tersebut dipenuhi dengan kedai cenderamata dan juga kedai makan yang mewah-mewah. Aku sempat membeli sedikit cenderamata sebagai kenangan di Rome ni. Bagi sapa2 yang nak jalan di ROme, nama sepanjang jalan ni ialah Via Delle Moratte. Aku akhirnya sampai juga di Trevi FOuntain. Memang sangat cantik.

Via Delle Moratte

Ni dia Trevi Fountain. Penuh giler orang. Mungkin gambar ni tak tunjukkan sangat kecantikkannya. Cube search Internet.

Dari Trevi Fountain, aku menuju ke Metro Barberini dan pulang semula ke Roma Termini. Penjelajahan aku seterusnya ialah untuk mencari antara masjid Terbesar di Eropah. Aku sudahpun membeli tiket menuju ke station Acqua Acetosa yang dekat dengan masjid tersebut. 9.15 malam aku bertolak dan hari sudahpun malam. Memang sedikit teruk train di Italy ni. Aku tak nampak singboard Aqua Acetosa dan akhirnya terlajak ke Sassone, satu station dari Acqua Acetosa. Terpaksa patah balik dan menunggu seorg diri si Sassone tu. Akhirnya aku menuju kembali ke Acqua Acetosa.

Memang ditakdirkan Allah aku tidak dapat pergi ke Masjid. Di Acqua Acetosa, aku terjumpa seorang pak cik dan mintak die tunjuk masjid yg aku maksudkan tu. Walopun x pandai bahasa iNggeris, pak cik yang aku rasakan dari India tu faham ape yg aku cari. Die kata dekat situ takde Masjid dan Acqua Acetosa tu bukan di Rome. Panjang lagi kisahnya dan akhirnya aku dapat tau rupenye ade dua tempat yang bernama Acqua Acetosa dan aku sebenarnya semakin menjauhi Rome. Maka pulanglah aku semula ke termini dan bertolak ke Pisa jam 12 malam.

Keretapi pada waktu malam. Nampak ke?

Keretapi yang aku naiki kali ni berbentuk kabin. Setiap kabin ade 6 kerusi untuk diduduki. Tapi oleh kerana sempit, aku keluar dan tidur di kawasan pejalan kaki. Hingga akhirnya jam 3.30 pagi, aku sampai semula ke Pisa. Perjalanan yang sangat memenatkan dan kaki aku pun agak sakit. Aku pulang ke Hotel dan menunaikan solat subuh. Sangat terkilan tak dapat nak Solat Maghrib Isyak di Masjid Besar Rome tersebut yang akhirnya digantikan sembahyang di dalam keretapi. Sedih2..


Bersambung di Pisa..

No comments:

Post a Comment