Sunday 17 April 2011

Update easter tanpa gambar

Bismillah..

Semalam, abg din jemput aku ke rumah beliau untk makan2. Alhamdulillah, anak beliau mawaddah sudah sihat daripada penyakit sawan minggu lepas. Sangat seronok jamuan makan-makan semalam. Aku sangat rindu suasana makan2 dan berkumpul ni. Kat leicester ni melayu kurang, geng sekepala pun kurang. Menyebabkan aku memang sangat bosan easter break ni. Semalam aku baring la kejap kt spinning hill punye park sblum ke rumah abg din nak bg hilang bosan. Apepun, semalam memang sedikit mengubat hati walaupun hanya banyak postgrad je. Tapi didalam keseronokan tu, lupa plak nak tangkap gambar. Dapat main dengan budak2 tu lagi mesti best.

Hari ni, aku memang sangat bosan. Banyak habiskan masa dengan tidur je. Aku memang benci tidur lama-lama, tapi memikirkan takde bende nak buat, tidur menjadi pilihan utama hasutan syaitan laknatullah. Study? Study dengan badan yang tak aktif memang bukan satu perkara yang positif. Tula orang selalu cakap badan cergas minda cerdas. Bila lesu, tula yang asyik malas je tu. Sabar jela. Apepun, tengah hari tadi aku menunaikan solat di masjid e-abu bakar nborough road. Sedikit perkara yang memelikkan aku berlaku..

Lepas habis solat je, pakcik sebelah aku terus bangun bagi pengumuman. Die mintak semua ahli jemaah yang hadir untuk stay lepas solat sunat sebab ada bacaan Yassin untuk seorang hamba Allah yang baru je meninggal dunia. Aku pun stay sebab tak pernah join tahlil2 kat sini. Maka, menunggulah aku lepas solat sunat kat situ. Kelihatan buku yassin diletakkan kat mimbar. Ade beberapa orang yang ambil dan duduk, antaranya pakcik tadi. Takde bulatan, takde panggil ape2 menyebabkan aku pelik. Rupe2nya, semua orang baca yassin tapi baca sendiri2. Bacaan yassin tersebut dibuat masing2 dan tanpa suara yang kuat. Memang sungguh lain dengan malaysia.

Lepas tu, majlis baca yassin diakhiri dengan bacaan doa dari imam masjid. Cara imam tu nak tau bile dia boleh start baca doa ialah dengan melihat semua yg ade kat masjid tu. Kalau ramai dah relaks dan dah tutup buku yassin, maksudnya bolehla die mula doa. Cume adela gak yg tgh baca lagi yassin tu. Aduih. Kebnyakan doa yg dibacakan imam ni kebnyakannya adalah doa yang tedapat dalam alquran. Dan ditambah sedikit dengan doa dalam bahasa urdu kalau tak silap aku. Lepas habis baca doa, semua pun balik. Takde zikir geleng2 kepala, takda lagu2 dan sebagainya.. memang lain..

Cerite tamat.......

Sekarang ni, org kat masjid jela kot jadi pengubat hati sikit. Kalau ade yang tegur aku, sembangla gak. Biasanya yg tabligh2 nila suka tegur. Kalo takde, sunyi jela hidup. Memang bohsan.. Nak je buat BBQ ke, main bola ke, kuiz ke.. mesti best. hari ni aku berazam nak study betul2

Moga dikuatkan semangat walaupun tanpa kawan2 sebagai pendorong utama.
Rindu suasana di kolej dan sekolah..

Sekian dari syuib0809..

No comments:

Post a Comment