Thursday 28 November 2013

Pembelajaran bermula!

Bismillah.

Setelah beberapa bulan menganggur, akhirnya semalam nama aku tersenarai dalam calon interview untuk pensyarah Matrikulasi. Hampir satu malam aku duk membayangkan interview tersebut sampai terbawa-bawa dalam tidur. 97% calon yang di interview berjaya tahun lepas. Selebihnya gagal kerana BI. Memikirkannya, ada perkara yang sangat perlu aku risaukan.



Tengah hari tadi, tiba-tiba Yasir maklumkan nama aku tersenarai juga dalam Temuduga SPP. Pelik... Dua-dua interview adalah pada hari yang sama. Akhirnya, Temuduga Matrikulasi ditangguhkan walaupun surat panggilan dah sampai di rumah. Lawak pulak bila fikir.

Maka, bermulalah pembelajaran tak rasmi aku sejak semalam.

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025: 248 mukasurat
NKRA Pendidikan: 33 slides
Hafal Barisan Ahli Kabinet 2013-2018



Lepas aku baca separuh PPPM ni, tetiba seronok plak. Padahal dah download lama. Beberapa Istilah yang tak pernah aku dengar macam TIMSS, PGB, IB MYP, MBMMBI, LINUS, SICS+ serta beberapa istilah baru secara jujurnya membuka mata. Cuma ada sahaja beberapa perkara yang mungkin kita(orang kampung) agak berat menerima pendekatannya. Malah, data dan statistik yang dikemukakan dalam PPPM ni menunjukkan realiti yang sangat berbeza dengan BARAT. InsyaAllah banyak lagi yang perlu di dalami untuk faham benda ni. Dan aku tulis ni pun untuk ingat sikit-sikit

Aku sebenarnya tengah baca buku Beduk Diketuk dari Ustaz pahrol. Tangguh kejap la na..

Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment