Monday 4 November 2013

Tabiat Negatif Pendengar Ceramah

Bismillah.

Ketika di UK, kami selalu ada kuliah, usrah secara online. Sama ada menggunakan paltalk, skype atau yang sewaktu dengannya. Kesukaran aku menghadiri ceramah-ceramah berbahasa inggeris juga menyebabkan aku suka dengar ceramah ustaz melayu di YOUTUBE. Tapi, satu masalah ialah bila aku cepat bosan/mengantuk bila ceramah tu berlansung agak lama. Bagi mengatasi masalah ni, aku ada satu tabiat yang mungkin sesetengah orang pandang pelik.

Aku ada kenal beberapa orang kenalan yang bila ceramah online, dia akan study atau buat assignment. Aku memang tak sesuai dengan tabiat ni sebab bagi aku study akan mengalihkan tumpuan otak daripada isi ceramah. Tu yang selalu bila nama disebut dalam kuliah online, ada yang tak sedar. Hmmm..

Tabiat negatif yang aku amalkan supaya tak mengantuk ialah main game FIFA2010. Oleh kerana hanya game ni je yang aku selalu main dalam laptop ni, maka banyak tindakan aku ketika main FIFA ni lebih berbentuk spontan, gerakbalas jari yang automatik tanpa banyak menggunakan otak. Oleh kerana dah biasa, juga, aku memang set "mute" untuk game ni. Maka, terbentuklah tabiat mendengar ceramah sambil main FIFA. Okeh... pelik. Maka, janganlah ikut.

Berikut merupakan satu ceramah yang aku rasa sangat menarik untuk dikongsikan.



Antara isi yang boleh diambil.

Kahwinlah dengan orang yang "jauh" dengan kita.
Jangan marah ANAK depan makanan.
Jangan marah Isteri depan anak-anak.
Minta anak, menantu yang SOLEH, baik sahaja tak cukup.
Waktu pagi, mesti baca Quran, ayat 3 terakhir surah AlBaqarah jangan tinggal.

Banyakkan belaian, sentuhan pada anak-anak.



Yang ni memang sangat diperakui oleh orang bukan Islam. Dalam buku Why Men don't Listen dan Women Can't read Maps, ada satu kajian mengenai bayi yang berumur 10 minggu - 6 bulan. Bayi umur sebegini yang selalu mendapat belaian ibu ayah jarang menghadapi masalah kesihatan seperti muntah atau selsema.

Bagi binatang pula, anak monyet yang tidak disentuh akan mengalami tekanan dan akhirnya mati. Malah, tikus yang mendapat sentuhan ibunya mempunyai akal yang lebih cerdas. Buku ni agak menarik, cuma tak habis baca lagi.



Sekian dari Syuib0809.

2 comments:

  1. salam pilus,,ko mesti suka ni... al hikam karya ibn Atoilah al Sakanderi...tuan ibrahim tuan man syarahkan

    http://alhikam0.tripod.com/hikampeng.html

    ReplyDelete
  2. Jzkk.

    Berat sikit kitab2 lama ni

    ReplyDelete