Sunday 6 October 2013

Belajar tanpa kitab

Bismillah

Aku kongsikan sebuah lagi buku Ustaz Pahrol iaitu ANGGUK GELENG: Himpunan Kisah Dakwah Satira yang juga dihasilkan bersama saudari Husna Hassan. Walaupun dah lama sebenarnya tengok buku ni, tapi tak terasa nak beli sebab menganggap buku ni mesti banyak bermain kata-kata. Namun, sangat menarik untuk dibaca dan mengimbau memori lama.

Ketika di KYUEM, kami selalu dihidangkan dengan tazkirah-tazkirah pendek selepas solat Subuh dan Asar. Biasanya penyampai-penyampai akan banyak membawa kisah analogi yang banyak memberi pengajaran kepada pendengar. Mungkin memang tahap ketika itu, hanya sebahagian kecil lepasan KISAS atau MAAHAD yang akan membawa pengisian yang lebih berat. Kebanyakan kisah analogi yang aku dengar di kolej majoritinya dinukilkan dalam buku ini.

Antara kisah-kisah yang pernah aku dengar ialah Ritual tanpa Spiritual, Syirik kerana sebatang pokok, paku yang lekat di hati, Doaku untuk mu dan banyak lagi. Namun, membacanya sekali lagi masih menyeronokkan dan memberi begitu banyak motivasi. Antara kisah yang menjadi kegemaran aku ialah "apabila monyet menjadi HAKIM" dan "Dengar dengan hati". Pertama kali dengar..



Buku ini sangat sesuai untuk remaja yang berjinak-jinak dalam dakwah. Ketika ini, semangat remaja berada pada tahap yang sangat tinggi namun kekurangan "bahan" untuk dikongsikan. Maka sangat-sangat mencadangkan buku ringan ini untuk dihadam dan dikongsikan sebagai bahan dakwah. Mengajar HIKMAH kepada manusia tanpa kitab. Ada sebahagian cerita yang nampak seperti "tangkap muat" kerana mutu cerita yang pelik, namun itu boleh sahaja diabaikan. Mungkin ramai lagi yang akan nampak dan dapat sesuatu dari cerita tersebut berbanding aku. InsyaAllah.

BUKU LISA NURISHA.

Antara buku-buku terkini yang aku ingin dapatkan ialah buku Oh London! dan Andalusia, Here We Come. Dua buku ni ditulis oleh seorang kenalan perempuan yang 4 tahun aku belajar dengan dia, namun sangat awkward. Entah macam mana aku nak dapatkan buku ni kat Teluk Intan. Nak beli direct dari dia, macam "felik".. haha



Teringin sebenarnya nak baca hasil-hasil penulisan kawan yang kita kenal. Kadang-kadang nampak kawan kita macam biasa saja, namun hakikatnya mungkin luar biasa. Dan kenal seseorang setelah berjumpa sangat-sangat berlainan apabila berkenalan dengan tulisannya. Mudah-mudahan beliau berjaya InshaAllah.

Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment