Sunday 22 September 2013

Senyumlah 1: Hidup dengan Fikiran Positif

Bismilllah.

Senyumlah pertama: cetakan ketiga yang dinanti-nanti telah selamat aku khatamkan. Tak pasti apa yang berlaku, aku hanya berjaya menghabiskan buku ni setelah dua minggu membaca. Nak cakap sibuk, aku hanyalah seorang penganggur. Buku ni aku beli bersama dengan buku Senyumlah 2 dan Catatan seorang pejuang yang diletakkan dalam satu pakej oleh Viventura. Hanya berharga 45 ringgit termasuk kos penghantaran. So, sangat murah.

Secara keseluruhan, memang banyak yang aku dapat daripada buku ni. Walaupun sesetengah orang berkata buku ni sekadar perkongsian kata-kata di FB, aku masih melihat ianya sebuah buku yang patut dibeli dan tinggi nilai kata-katanya. Namun, sangkaan aku mungkin sedikit meleset. Aku menjangkakan buku ini memuatkan banyak cerita seperti dalam artikel-artikel Ustaz TITM di HarakahDaily. Malah, mungkin setiap yang dibawakan aku rasa bakal berbentuk cerita dan bernada seperti dalam Senyumlah 2: Wahai Anakku. Namun, aku sedikit hampa. Aku kecewa, kerana ia tidak seperti yang aku harapkan...

Ini salah satu perkara yang dibawakan dalam buku ini.





Kita marah, kecewa kepada orang/kawan/barang/aktiviti apabila semua perkara-perkara ini tidak berlaku seperti apa yang kita harapkan. Kita mungkin harap orang ingat dan beri hadiah pada hari jadi kita, lalu kita berasa sedih. marah dan tidak dihargai apabila ianya tidak berlaku. Bagi aku, penerangan ini sangat menarik.

Lalu sampai kepada fasa kemaafan, kita begitu sukar memaafkan seseorang. Sedangkan, memberi maaf atau tidak, mana mungkin mengubah apa yang telah terjadi. Malah, kita hanya bermain dengan emosi apabila tidak memaafkan seseorang. Bayangkan apabila seseorang terlanggar kereta kita, lalu dia meminta maaf. Sama ada kita maaf atau tidak, kita masih tidak boleh mengubah bahawa kereta kita sudahpun rosak kerana dilanggar. Boleh kah kita mengubah supaya kejadian melanggar kereta kita tidak terjadi dengan cara tidak memaafkan?

Lalu kemaafan hakikatnya ialah sebuah pelepasan daripada harapan di hati agar perkara yang telah lepas berlaku dengan lebih baik. MENARIK!!

Selaku seorang penganggur, buku ni aku baca memang pada masa yang sesuai. Aku mula sedar mengapa aku begitu runsing dengan urusan JODOH beberapa minggu lepas. Kerana hakikatnya, aku terlampau banyak membazirkan masa. Orang yang tidak berbuat apa-apa, akan sentiasa berfikir benda-benda menakutkan untuk masa akan datang dan mengingati perkara-perkara lepas yang mengundang keresahannya. Maka, sibukkanlah diri dan sentiasa fokus pada kerja yang dilakukan hari ini, inshaAllah kita akan terus terSENYUM...

Buku ni banyak mengajak untuk berfikir secara positif. Bercakap benda-benda positif kerana air yang paling terdekat dengan kita ialah air liur. Cukup dengan yang sedikit, pasti mengundang syukur apabila diberikan nikmat yang lebih banyak. Bukan mudah untuk berhadapan dengan perkara negatif dengan cara positif. Kata-kata lama yang terselit kembali dalam buku ini:

Kejahatan dibalas kejahatan ialah dendam.
Kebaikan dibalas dengan kebaikan, itu adalah perkara biasa.
Kebaikan dibalas kejahatan, ini adalah zalim.
Kejahatan yang dibalas kebaikan, itu adalah sifat mulia dan terpuji.

Di bahagian belakang pula dipenuhi mutiara kata yang singkat-singkat buat renungan semua pembaca.

Kata-kata terakhir dari buku ini yang sungguh menyedarkan aku mengenai tanggungjawab terhadap jemaah:

Amat malang bagi sesebuah jemaah apabila ahlinya kaya, sedangkan jemaah dalam keadaan miskin. Berusahalah dengan menginfakkan harta agar JEMAAH menjadi kaya sekaya ahlinya. Hebat di Zaman Rasululullah, Sahabat berada dalam keadaan miskin, sedangkan JEMAAH Islam berada dalam keadaan Kaya-raya. Bolehkah kita menjadi seperti mereka?


Seronok dengar berita positif. Caom nak kahwin!!

Sekian dari Syuib0809.


No comments:

Post a Comment