Tuesday 17 September 2013

Muslim Youth Camp 2013 Trolak

Bismillah.

Alhamdulillah, MYC 2013 telah berakhir dengan jayanya semalam. Ayat Lazim...

Kali ke 5 rasanya aku join MYC anjuran Muscom atau nama panjangnya Muslim Youth Camp yang mana kali ni terletak sangat-sangat berdekatan dengan rumah iaitu 45 minit. Tema tahun ini ialah " Self-Empowerment, Towards Betterment". Menambahbaikkan diri, menggunakan potensi diri, memperbaiki amalan yang mana segala impian ini diletakkan sebagai modal untuk menyumbang kepada islam. Mengenal diri adakah benar-benar sudah menyedari mengapa gelaran muslim melekat pada diri.

Mewah Sokmo

Sebenarnya ini kali pertama aku datang ke Felda Residence walaupun selalu sangat lalu depan kawasan diorang. Hadir awal, maka aku pun pusing-pusing. Aku sekadar menjangka ini tempat biasa-biasa sahaja untuk berprogram. Sehinggalah apabila diberi kunci bilik, fasilitator berkongsi dua orang satu bilik manakala peserta paling ramai 5 orang satu bilik. Bilik dia memang macam hotel, yang mana tak pernah lansung berlansung dalam MYC-MYC sebelum ni. Dewan dia pula seperti bilik kuliah dengan aircond yang tersangat sejuk serta kerusi tebal yang sunggu selesa. Duk pikiaq balik, sebelum ni kadang-kadang fasilitator tidur kat lantai je. Allahuakhbar.

Tapi part paling best, makan dia buffet. Memang sungguh mewah nampaknya berprogram kali ni. Pagi-pagi dah penuh makanan orang putih. Cereal, Roti, Baked Bean, Scrambled Egg dan paling pelik,,Tembikai?


Ni tempat makan, nama je dah Restoran Anjung, bukan dewan makan.

Hari Kedua yang Singkat.

Tumpuan bagi mana-mana program 3 hari dua malam sudah tentunya tertumpu pada hari kedua. Pagi-pagi lagi sudah dimulakan dengan aktiviti Celik yang diberi nama Amigos yang bertujuan mengenali rakan-rakan dengan lebih rapat. Riang Ria pula memainkan permainan Buta, Bisu, Pekak yang dimainkan seperti telefon berkarat. Ceramah kemudiannya berkisar mengenai Maza Yakni.

Selepas solat Zuhur, kami menjalankan aktiviti Outdoor yang aku kira sebagai  aktiviti tumpuan, pertama kali dijalankan dalam MYC. Peserta diberi peluang mengikuti aktiviti High Ropes dan Pond Rafting. Slot ni berjalan agak lama dari 2.30 sampai 6.30 petang. Terlampau banyak masa dihabiskan untuk menunggu individu melakukan High Ropes dan aku kategorikan ini sebagai sangat merugikan masa. Namun pond rafting ternyata satu pengalaman baru yang menarik buat peserta ditambah lagi kami melakukan praktikal solat berjemaah di padang kerana waktu asar yang sudah hampir ke penghujungnya. Oleh itu, aku meletakkan slot ini sebagai SLOT KEGEMARAN MYC dari sudut pandangan aku.

 Muka kebosanan menunggu High Rope. Naik adalah dalam 2 minit, tunggu dan tengok orang sampai 2 jam

Pond rafting yang sangat menarik. Bukan setakat naik, malah kena buat sendiri secara berkumpulan. Ada 3 buah kumpulan yang tong rakitnya terpisah. Kumpulan yang aku consult paling tahan diorang punya rakit. hehe.. taktik nak bangga




Ceramah kemudian diteruskan lagi dari seorang brother bernama Faridzul yang tersangatlah Hensem. Batch KISAS yang sebaya dengan Imran Koyube dan Izwan Nordin.

SLOT paling berkesan bagi aku ialah slot terakhir hari kedua ini. Sesi muhasabah yang dimulakan sekitar 10.45 malam dan berakhir pada pukul 11.30 malam. Pada mulanya semua malu-malu nak beri pandangan dan berkongsi apa yang mereka dapat. Terpaksa panggil nama atau beri mic baru nak berkongsi. Namun setelah beberapa orang berlalu, mula ramai berani menyatakan pendapat. Kalau muslimat angkat tangan mungkin fenomena biasa, tapi apabila muslimin yang senyap pun mula ingin berkongsi, maka aku kira itu adalah satu sesi muhasabah yang sangat-sangat berjaya. Bila tengok ada sebahagian peserta yang sebak, maka aku sangat berharap MYC ini benar-benar memberikan sesuatu kepada mereka.




SLOT BARU: RunningMan MYC.

Hari ketiga, Hilal Asyraf menghiasi MYC sekali lagi dengan ucapan beliau yang senada dengan anak muda. Dah memang muda pun, sebaya aku je. Cuma suasana dewan yang mewah menyebabkan ada peserta tidur tidak seperti kehadiran beliau pada tahun lepas. Aku sempat baca beli buku beliau mengenai ustaz Dahlan. Namun, apa yang menarik bagi aku ialah slot baru yang dijalankan sebelum Talk Hilal Asyraf ni. Riang Ria Runningman.

 Permainan ringkas yang menarik. InshaAllah aku ulas dalam post seterusnya. Ukhwah boh

Tak berpeluh pun game ni, lepas main boleh masuk dewan dengan selesa. Tapi still mencabar.

Ramai penmbuat modul yang selalu penat bilamana nak buat aktiviti outdoor seperti explorace dan mencari harta karun. Dengan barang/modal yang banyak, memakan masa yang lama dan ruang besar menyebabkan aktiviti-aktiviti seperti ini sedikit memenatkan. Oleh kerana dalam MYC ni kami ada slot kosong yang memakan masa satu jam, maka team modul hadir dengan permainan-permainan simple untuk mendapatkan pembayang mengenai SAHABAT NABI. Apa yang aku boleh katakan mengenai slot baru ni ialah SIMPLE, FUN and BERMAKNA. Sebab aku sangat muak dengan permainan yang selalunya seronok tapi tak menambahkan ilmu pengetahuan. Aku kira boleh diteruskan pada masa akan datang, malah boleh jadikan backup slot.

Kesimpulan MC MYC.

Sekali lagi aku diberi amanah untuk menjadi MC untuk MYC kali ini. Walaupun jarak umur aku dengan peserta agak jauh dalam 6 tahun, namun aku sangat berharap mereka terhibur dengan MYC kali ini dan melihat program-program sebegini sebagai program yang sangat menyeronokkan. Rata-rata peserta pertama kali bertemu dengan aku sebab majoritinya adalah junior yang baru masuk bulan Julai yang lalu.



Peserta kali ni seramai 40 orang. Rata-ratanya memang dari scholar gempak-gempak, muka hensem-hensem namun ternyata jenis merendah diri dan suka program-program agama. Walaupun sedikit pasif sepanjang sesi ceramah, aku merasakan mereka akan belajar dan mampu memperbaikinya selepas beberapa lama berada di KYUEM. MYC kali ini mungkin banyak kelemahan terutamanya daripada sudut pembaziran masa, namun terlampau banyak kelebihan yang patut dilihat serta dihargai. Terima kasih kepada barisan fasilitator yang bertungkus-lumus menjayakan MYC kali ini. Tak sangka junior-junior yang dulunya datang program bawah kendalian aku kini sudah bersama dalam barisan Fasilitator. Mudah-mudahan Allah terima amalan kita semua.



Sekian dari Syuib0809


No comments:

Post a Comment