Saturday 25 June 2011

Bandar bersejarah York

Bismillah..

Hari ni aku akhirnya pulang ke Leicester setelah hampir 5 hari pengembaraan. Pengembaraan yang menarik dan alhamdulillah banyak pengalaman yang ditimba. Kisah aku bermula hari selasa yang lepas, bersamaan 21 Jun 2011. Dari Leicester, aku menaiki train sekitar jam 9.30 malam menuju ke York. Perjalanan yang agak panjang dan memenatkan sebab kena tukar train smpai dua kali. Leicester ke Notts, Notts ke Newark Northgate dan akhirnya ke York. Aku smpai dalam pukul 12.10 tengah malam di stesyen York dan berniat untuk bermalam di situ sahaja.

Mula2 aku duduk dekat kerusi luar sahaja. Tetibe pak guard kat situ sapa aku dan cadangkan untuk aku masuk ke ruang menunggu yang tertutup dan lebih panas. Maka bermalamlah aku kat situ..

Yang ni berlakon je. Sebenarnya aku baring teruih atas kerusi tu..

Sekitar jam 3.30 pagi, aku bangun semula dari tidur yang sememangnya tidak selesa. Memang ini lumrah bermusafir. Dengan berbekalkan air botol yg dibawa, aku kemudiannya menunaikan solat subuh di train station tersebut. Musim panas sememangnya musim yang baik untuk bercuti sebab siangnya yang teramatlah panjang. Jam 4.10 pagi, aku sudah mula keluar berjalan-jalan di York. Tempat pertama yang aku tujui ialah York Minster. Memang tak sangka, bandar York ini bandar yang sangat cantik.

Selamat datang ke York

Dihadapan York Minster

Ni gambar penuh yorkminster yg aku dapat dari Internet.. Besar kan?

York Minster merupakan Gothic Cathedral yang sangat besar. Dibina sekitar tahun 650 Masihi dan pernah terbakar beberapa ratus tahun kemudian. Dibina semula dan macam-macam lagila kisahnya. Pagi tu memang bandar York ni sangat kosong. Aku ke York sebab kawan aku arif ismail dan rombongan juga berada di situ sebelum bertolak ke Newcastle. Tapi susah plak nak jumpe diorang. Jam masih menunjukkan jam 4.30 pagi, dan aku pula meneruskan perjalanan mengelilingi bandar bersejarah York tersebut.

Untuk mereka-mereka yang tak percaya. Jam tu menunjukkan kul 4.40 pagi..

Yang ni namanya Clifford Tower. Aku pun x tau ape bendanya..

Aku suka gambar ni. rasa macam kat perantauan. Dah la pakai baju melayu

Depan Muzium yang sunyi sepi

Dekat kawasan Clifford Towers ni macam-macam ade. dan Antaranya sudah tentulah muzium yang bersepah-sepah. Dan juga dekat dengan rumah hantu diorng. Tengah-tengah pagi tu gak aku terserempak dengan dua org bangladesh yang bersiar-siar di situ. Dalm pukul 5.30 pagi macam tu, hujan renyai-renyai mula turun. Aku tumpang berteduh di perhentian bas sambil menikmati burger yang aku bawak dari rumah sebagai sarapan. Sambil tu tengok la itik2 yang teramatlah banyak sekitar Clifford tower tu.

Aku meneruskan perjalanan bersiar-siar di Bandar Yorkbuat beberapa ketika. Namun agak keletihan dan berehat sebentar di hadapan pasar York. seronok melihat para peniaga yang bertungkus lumus mempersiapkan kedai masing2. Tak sangka pasar yang selalunya bermula pukul 10 pagi, sudah mula memulakan persiapan sekitar jam 7 pagi. Dalm keletihan yang teramat sangat, aku akhirnya kembali semula ke train station sebab nak gune tandas. Lebih kurang setengah jam gak la kat situ.

Newgate Market. Lama gile aku tengok orang kedai bunga ni siapkan gerai die

Dalm kul 9.30 pagi, aku kembali semula ke town sebab nak beli beberapa barang sebagai bekalan untuk ke Amsterdam. Dalam perjalanan pulang dari town, aku singgah sebentar di Castle Garden yang juga menempatkan Yorkshire Museum. Perjalanan di York akhirnya tamat dan aku pun menaiki keretapi aku jam 11.58 menuju ke Newcastle..