Tuesday 28 June 2011

Anak Melayu di Bumi Belanda

Bismillah

Kami keluar dari kapal sekitar jam 9.45 pagi. Di bahagian emigresin, kumpulan cina di hadapan kami berdepan dengan masalah menyebabkan kami agak sedikit tergendala. Sebaik sahaja urusan di situ selesai, kami terus keluar dari port dan menuju ke bas yang akan membawa kami bersiar-siar mengelilingi bandar Amsterdam. Bus Sightseeing bukanlah satu pilihan yang bagus untuk orang yang ingin melancong. Mungkin sesuai bagi orang yang mempunyai masa yang sedikit. Sepanjang kami berada dalam bas, hujan turun membasahi bumi Amsterdam.

Gambar kincir angin yang kebasahan dek kerana Hujan..

Kami memang tidak punyai masa yang panjang. Hanya ada lebih kurang 5 jam untuk pusing-pusing di Amsterdam sebelum kami masuk semula di atas kapal. Selepas turun sahaja dari bas tadi, kami terus menyewa basikal. Ditakdirkan Allah, Hujan sudahpun berhenti sebaik sahaja kami turun dari bas tadi. Menariknya bandar Amsterdam ni ialah, basikal merupakan salah satu pengangkutan utama dan bersepah-sepah basikal kat seluruh bandar Amsterdam ni. Malah kat jalan raya diorang pun banyak menyediakan laluan untuk berbasikal.. Harga sehari kalau sewa basikal lebih kurang 12euro.. Kalo 3 jam 8 euro.

Dihadapan kedai sewa basikal, yellow bike. berat gile basikal..

Kanan sekali laluan Khas untuk basikal. Kadang-kadang jalan basikal, tram dan kereta semua diorg balun sekali. Memang kengkadang sibuk dan bahaya..

Sekali lagi abang kaca mata hitam. Orang kata dalam sungai ni penuh dengan basikal..

Bagi mereka yang selalu dengar pasal belanda, mesti akan fikir tentang Kincir Angin, Bunga Tulip dan barangkali juga DutchLady. Tapi sayangnya, Amsterdam bukanlah tempat yang penuh dengan benda-benda tu. Ditambah lagi musim bunga yang telah tamat, memang susahla nak jumpe bunge tulip. Kami berbasikal ke kawasan-kawasan tertentu sahaja kerana kesuntukan masa. Antaranya Istana di Amsterdam yang tak berapa lawa. Banyak gak masa habis sebab beli makanan..

Dihadapan sebuah Istana di AMsterdam.. Belakang tu penuh orang

Madame Tussaud ni tempat patung lilin. Tapi kami tak masuk sebab ianya akan ambik masa yang panjang..

Beli makanan dah dekat setengah jam. mana taknya kami semua ada 8 orang. Sorang beli dua sebab nak makan tengah hari dan bawak naik ferri satu utk makan malam.

Meneruskan perjalanan. Aku pun tak tau ape menara jam ni.

Sebaik sahaja selesai membeli makanan, kami menuju ke mercu tanda Amsterdam, atau lebih tepat lagi ialah kawasan yang menjadi kemestian untuk bergambar iaitu replika I AMSTERDAM. Dekat sini gak ada banyak bangunan yang cantik-cantik. Selepas parking basikal, kami bergambar di kawasan sekitar dan makan tengah hari di situ. Yang tak syoknya, ada seekor anjing bulldog terhidu bau makanan kami dan cuba memujuk kami. Terpaksa la kami berlari2 anak menyelamatkan makanan. Dalam kesibukan menyelamatkan makanan, tetibe yorke terlupa angkat beg die. Habis dijilat oleh cik anjing.

Cantik kan? Ke tak cantik?

Ramai sungguh orang bergambar kat sini. Cuma tak berapa nampak gambar orang la..

Menikmati makanan di tepi kolam air I AMSTerDAM..

Bangunan ni pulak terletak di bahagian depan replika tadi. Cuma aku tak pasti apa nama die..

Amsterdam sebenarnya bukanlah bandar yang bagus untuk dijadikan tempat melancong. Bandar ni boleh dikatakan tempat yang sangat teruk kerana menghalalkan begitu banyak perkara yang haram. Kami sendiri tidak dibenarkan meminum kopi di sini kerana kebanyakan coffee akan dicampur dengan dadah dan ianya memang dibenarkan. Di sini juga, pelacuran dibenarkan dan bebas begitu sahaja. Wanita-wanita akan diletakkan di dalam cermin tepi jalan sambil berbogel atau berbikini untuk dijual. kawasan-kawasan sebegini dikenali sebagai Red Light District.

Alhamdulillah, masa yang sedikit menyebabkan kami terkecuali dari singgah di kawasan tersebut. Sebaik sahaja memulangkan basikal, kami terus ke kedai cenderamata dan kemudian kembali ke tempat berkumpul untuk menaiki bas pulang ke kapal.

Sekitar jam 5 petang, Kapal milik DFDS Seaway bergerak meninggalkan pelabuhan belanda. Kelihatan juga kapal dari Malaysia yang jelas dari kelang turut berada di perairan Belanda itu. Tak sangka aku berjaya menjejakkan kaki ke bumi Belanda yang pernah menguasai beberapa negeri di Tanah Melayu ni. Malam tu, kami tidak banyak berbuat apa-apa. Paling best pun main game tapi aku tak main sebab x nak la habiskan duit kat bende merepek tu. Kalo free okla gak. Malam tu gak kat kapal tu ada parti untuk orang muda. Tapi kami takdela pergi. Menghabiskan sisa-sisa masa berada di atas kapal sambil menikmati cahaya matahari yang terbenam. Memang tak boleh dibicarakan dengan gambar.

Bersemnagat gila budak-budak ni. Mentang-mentang tak ramai orang.

Sepatutnya belakang tu ada sunset. Tapi kepala sapa ntah tutup.. Sunset kecik je

Keesokan paginya, kami sampai semula di pelabuhan Newcastle jam 9 pagi. Masing-masing rasanya belum puas menghabiskan masa di Amsterdam. Terlampau suntuk masa yang diperuntukkan. Apepun, alhamdulillah segalanya selamat..

Saksikan pula perjalanan di bumi Newcastle..