Saturday 8 August 2015

Deco Syok Sendiri

Bismillah.

Raya hari tu, aku dapat cuti seminggu lebih. Tapi hari khamis dah balik semula ke kolej. Kesian nengok adik aku yang terpaksa tidur dekat lantai setiap kali aku bermalam kat rumah. Dan parents pun sibuk kerja, maka aku fikir lebih banyak manfaat untuk aku kembali ke penang lebih awal. Beberapa agenda yang ada dalam kepala, antaranya membetulkan Iphone yang mati sebentar, dan juga sambung meng"hias" rumah. Okeh... Lawak.

Sebelum balik, sempat curi pasu bunga dari rumah. Sebagai penyeri melengkapkan ruang tamu yang masih tergendala. Maka inilah hasil orang bujang mendeco.


Waktu bulan puasa, aku tiba-tiba terajin mencari kabinet tv sebab meja tempat letak tv makan ruang yang sungguh besar. Duk survey harga sekitar rm300-400. Memang diluar bajet sungguh. So aku D.I.Y sendiri. Pada asalnya hanya menggunakan 3 rak kecil  tiga tingkat yang masing-masing berharga rm14. Keesokan harinya waktu aku pergi e gate penang untuk betulkan Iphone, terjumpa rak kasut kayu kat tesco. So, inilah hasilnya. 2 jam gak aku ambik nak buat benda ni.

Rak kasut yang tengah-tengah tu harga 30 ringgit je. So total "kabinet tv" aku ni hanya 58ringgit.Tolong janganlah bandingkan dengan yang harga rm300 tu ye. Sejadah hijau itu diletakkan di situ bagi mengimbangi dunia dan akhirat. Haha. Cadangnya nak bubuh alas bunga2 kat "kabinet" ni, tapi nampak feminin sangat. Satu je kelemahan ialah kayu dia macam ada bau. So, kena fikir macamna nak bagi hilang bau.

Kelebihan, ruang tamu(tempat lepak) jadi lebih besar.


Hujung minggu, aku menuju ke sungai petani. Mencari wallpaper di D.I.Y yang kononnya dikhabarkan murah di internet. Sebelum pergi, aku check kembali bilik paling belakang rumah. Terperasan, rupa-rupanya katil dalam bilik tu boleh tarik bawahnya. Lepas duduk setahun baru nak perasan. Maka, aku pun mengubah susunan perabot dalam bilik tersebut. Kat D.I.Y sempat rembat 3 gulung wallpaper yang masing-masing beharga sekitar rm8. So, memang murahlah. Ini hasil perjuangan.

gambar belang-belang sebab kamera rosak. Cuma tak ketara sangat.
Tu dia wallpaper bunga-bunga kecil yang aku pilih. Penyeksaan terbesar ialah nak bagi sama dengan sebelah. Sampai akhirnya aku putus asa. Tampal je teruih. Kekurangan wallpaper murah.

Keesokan harinya pula banyak fokus kepada bilik satu lagi. Bilik paling aku suka lepak sebab ia melambangkan "kekosongan". Memang tenang duduk bilik ni. Aku menambah tikar getah bewarna putih. Juga mengubah kedudukan katil agar lebih ruang untuk solat. Kerusi untuk rehat. So, tiada apa yang dideco sangat. Paling teringin ialah nak buang almari besar yang memang menyemakkan bilik kecil ni. Tapi apakan daya, milik kerajaan.

Bilik "kosong", juga bilik menjemur baju. haha

Hmmm, ada beberapa ruang lain yang aku mula "baiki", tetapi tergendala kerana tiada bajet. Antaranya tandas yang lantainya memang kelihatan comot dan tak boleh buat apa. Dapur mungkin aku tak berapa usik sebab itu bahagian yang terlalu "aktif". Master bedroom yang aktif pun mungkin menerima nasib yang sama.

Saja aku sematkan di sini. Seronok melihat kembali bilik-bilik ketika belajar dulu. Sayang sebab aku tidak pernah ambil gambar bilik di IPG dulu. Ni contoh post dulu-dulu.

Bilik Tahun satu

Bilik tahun dua

Bilik tengah semak

Gotong royong rumah.

Menerima kunjungan mengejut sahabat sekolah yang mengubah hujung minggu dan "bajet". Haha
InsyaAllah akan menulisnya dalam masa singkat ni.

Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment