Wednesday 1 August 2012

Coret-coret Graduasi

Bismillah..

Lama sebenarnya nak tulis pasal graduasi ni, tapi memandangkan internet banyak digunakan untuk mendownload, aku terasa sangat malas nak menaip di keyboard. Hari ni terasa cergas, maka diusahakan.

12 Julai 2012

Pagi tu aku bangun dalam 7.45 pagi dan terus pergi mandi. Buka-bukak bilik, tengok ayah syahir tengah potong rambut anak die depan pintu aku. Sungguh aku tak berapa nak faham.Pagi tu, aku ingat nak datang ke University jam 9.00 pagi, tapi budak rumah ferd semua dah pergi sana kul 8.30 pagi. Jadi, aku terus bergerak ke sana dengan menaiki basikal. Memang pelik dan buang tabiat sungguh, mana tak nye pakai blazer semua, sekali naik basikal sambil sandang beg kat belakang.

Majlis graduasi di luar negara, khabar dari angin mengatakan segalanya ringkas dan cepat. Kita yang sedikit sebanyak ikut jejak langkah mereka, lebih memayahkan dan memanjangkan tempohnya. Dan hari ni memang terbukti.

Aku ambik jupah dgn topi dekat Queens Hall, Percy Gee tak sampai 5 minit. Sangat tersusun diorang punye kerja. Lepas tu lepak kat area student union melangut tak tau nak buat apa. Perjalanan masuk ke dewan gak sangat mudah dan aku kena duduk sebelah Isha dan kak Zai. Diorang tak ikut nama penerima, tapi ikut nama ayah, tu yang kena duk sebelah diorang. Tapi oleh kerana kak Zai patah kaki, kerusi sebelah aku kosong. Memang terasa lapang sungguh sepanjang majlis berlansung. Bermulalah majlis jam 11 pagi.

Majlis dibuka oleh Vice Chancellor sendiri dan die bukak punyelah santai. Ucapan-ucapan tetamu sangat tak panjang dan tiada apa-apa persembahan melainkan muzik klasik yang mengiringi majlis. Untuk mereka-mereka yang perlu naik ke atas pentas, prosesnya hanya perlu bersalam dengan Vice Chancellor. Tiada sijil, scroll, tunduk adat dan bagai semua seperti di Malaysia. tak percaya? Meh tengok sini:



Aku ambik time 1:06:10

Aku rasa hampir 400 orang grad hari tu. Tapi punye punctual dan ringkasnya diorang, majlis yang start kul 11 pagi tu habis betul2 sekitar jam 12.30 tgh hari. Waktu keluar, diorang agihkan sijil kami dengan begitu sistematik. Bukan nak taksub dan meninggi-ninggikan diorang, tapi memang proses graduasi tidak secerewat dan berleret seperti di Malaysia.

Sebaik sahaja aku keluar, sesi tangkap gambar pun bermula. Budak perempuan hampir semuanya menerima kehadiran ibu-bapa masing-masing. Manakala kami pelajar pure math yang lelaki semua tiada peneman. Hanya syamil yang diziarahi bakal keluarga mertua. Nak cakap sedih takdelah pulak. Cuma seronok gak sebab dapat bersama kawan-kawan dan tak perlu "melayan" keluarga yang datang. hehe.. Aku menerima kunjungan juga dari Faiz dan Nazmi Notts. Tak ketinggalan juga ialah Ustaz Azhari dan keluarga yang tetiba ada kat situ.

Dan paling aku terkejut ialah bila jumpa kak Min. Rupe-rupenya abang Din pun akan grad hari tu, cuma majlisnya ialah belah petang. Aku berundur diri sebentar sari sesi bergambar yang tak sudah-sudah dan mencari abang din. Takut tak sempat plak nak jumpe. Lepas jumpe, terus ke perjumpaan department Maths. Tapi sedih sebab makanan dah abih dan gambar pun sudah diambik.


Aku dah rasa tak larat. Dalam 2.30 petang terus pulang jubah dan menuju ke rumah kembali. Banyak gambar aku tak pakai topi tu sebab topi besar, asyik nak jatuh je. Dan satu lagi baru aku sedar, kepala aku bahagian atas lebih kecik. haha.. Waktu keluar dari Percy Gee hantar jubah, jumpe dengan fiza dan mak ayah die. Tanye aku tak tangkap gambar ke? Aku jawap "free ke? Bukan bayar mahal ke?".. Lepas fiza cakap ye, memang putuih harapanlah aku. Ni gambar sebaik fiza dan Leya masuk dalam Percy Gee ambik gambaq.

Aku paling jarang nak pakai macam ni.


Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment