Monday 13 August 2012

Membaca

Bismillah.

Aku secara jujurnya bukan orang yang kuat membaca buku. Memang dari sekolah, kalau baca pun mesti buku akademik sebab nak score periksa. Kalau nak seronok sikit, duk pinjam komek majalah kreko/utopia and the geng dari rakan-rakan yang baru balik outing. Rumusan pembuktian, aku memang sangat tak minat nak ambik bidang medic yang penuh dengan bacaan.

Tapi nak tak nak, memang rakan-rakan sangat galakkan membaca berbanding menonton video. Kalau aku ke rumah senior di luar Leicester, memang kebanyakan isi rumah mereka ialah buku non-academic bertujuan menjadikan pemuda lebih peduli dengan dunia dan Islam khususnya. Kadang-kadang, siap ada library lagi seperti rumah Usop kat Dublin.

Aku teringat balik sebab utama aku beli Ipad antaranya sebab nak membaca. Tapi beberapa bulan ni objektifnya selalu gagal sebab sangat sukar nak cari bahan pdf yang menarik di internet. Malah, Ipad tersebut semakin galak untuk menjadi bahan permainan semata-mata dan juga melayari Internet.

Waktu MOC hari tu, kebanyakan penceramah yang hadir memang akan bawak buku hasil penulisan mereka. Antaranya ialah Ustaz Hasrizal yang terkenal dengan buku Aku Terima Nikahnya. Tiga tahun di Uk memang aku susah nak dapat buku die. Jadi, kesempatan yang ada aku duk balun buku Rindu Bau Pohon Tin dan juga Secangkir Teh pengubat Letih. Memang menarik kedua-dua buku ni. Walaupun lambat membacanya berbanding orang lain, tapi lebih baik dari tak baca lansung.


 







Baru-baru ni, aku sempat berjumpa dengan Ustaz Ridhuan Md Nor. Memang hebat orangnya penuh dengan ilmu. Sepanjang ceramah beliau, memang terbuka sungguh mata aku. Lepas habis, dia bagi potongan harga khas untuk aku dan rakan-rakan. Sungguh banyak buku yang dia bawak. Tapi pasal takde duit, memang dapat beli sikit jelah gamaknya. Antaranya buku pasal memali yang aku pernah baca versi lain. Saja beli untuk orang lain baca. Dan antara buku ter"hangat" yang ada kat situ ialah "Isteriku, I love You". Bukan buku cinta atau novel, tapi lebih kepada buku Fiqh.


Memang beli tak semestinya akan baca, tapi membeli adalah langkah pertama untuk membaca

Sekian

No comments:

Post a Comment