Thursday 2 August 2012

MOC 2012 di INSPEN

Bismillah.

Tahun ni, aku kembali ke Muslim Overseas Camp untuk kali yang ke-3. Kali pertama ialah pada tahun 2009 sebagai peserta, keduanya di dalam Hutan area Shah Alam pada tahun 2010. Manakala tahun lepas aku tak balik Malaysia bulan Julai, jadi memang tak dapatlah nak datang. Bertolak dari rumah awal-awal pagi mengejar train ETS, Tapah Road-Bangi jam 7.30 pagi. Dan aku antara top 5 yang datang awal pagi tu.

Modul kali ni dibuat oleh Junior aku yang sangat rajin iaitu Amir Soksek. Rasanya, tiada perubahan yang ketara mengenai isi modul berbanding tahun-tahun sebelum ni. Kerana objektifnya sama, aku lihat penukaran secara mendadak tidak banyak mendatangkan manfaat, malah mungkin akan sedikit memeningkan. Manakala penceramah tahun ni plak, memang mantop. Ade Ustaz Hasrizal, Ustaz Zamri mari mengaji, Bro Shahkirit, Dr Fairuz dan Ustaz Syed Abdul Kadir.

  
Penceramah

Rata-rata penceramah semuanya aku pernah jumpe kecuali Ustaz Syed Kadir, hanya pernah dengar kuliah Online. Ustaz Zamri jumpe time Fuiyo, Dr Fairuz memang kerja kat Cork manakala paling baru memang Bro shahkirit la time kat Cardiff.

Ustaz hasrizal punye slot antara slot paling best. Tak sangka die akan bawa cerite die semasa di Jordan. Aku pernah dengar sampai sekerat jalan je cerita tu kat youtube, akhirnya dapat gak dengar sambungannya di MOC.
Ustaz Zamri plak, memang gaya penceramah motivasi. Slot Fiqh Travellers mungkin aku sedikit kecewa sebab banyak soalan diberikan terlebih dahulu, menyebabkan peserta kurang peluang bertanya. Dan cara pembawakan juga sangat berbeza sebelum ni. Apepun, banyak yang aku dapat untuk slot kali ni.
Bro shahkirit, aku tak dapat dengar dan aku pun dah lupe aku pegi mana waktu ni.
Dr Fairuz, perkongsian yang sangat bermanfaat untuk aplikasi islam di luar negara.
Ustaz Syed abdul Kadir, buat dua ceramah dalam satu program. tetibe IKIM tepon.

Peserta.

Tahun ni, aku ditugaskan menjadi MC. Akhir-akhir ni tetibe banyak plak jadi MC, FUIYO-SMILE-MOC. Sebagai MC, aku memang kena tau "mode" para peserta supaya kata-kata yang keluar tidak "poyo" dan tidak kelihatan membosankan. Dan aku boleh katakan peserta tahun ni sedikit berbeza. Aku tak pasti kerana diorang ni memang pelajar cemerlang atau jenis yang baca buku habis, tapi nampak diorang jenis yang sangat serius. Kalau sebelum ni memang peserta jenis huhahuha, menjerit sini sana, buat lawak kenakan orang semua, nyanyi beria-ria, tahun ni aku rasakan peserta MOC tidak lagi sebegitu. Hanya ade segelintir yang sebegitu, itupun diorang jadi bosan sebab takde geng.

Kadang-kadang memang aku terpikir, budak KPM je yang jenis kampung-kampung sikit suka main-main ni. Walaupun teori ni terbukti, tapi mungkin kurang tepat.

Hangpa ingat senang ke nak buat lawak.

Program di bulan Ramadhan memang sedikit sebanyak memberi impak pada MOC kali ni. Tidak banyak aktiviti lasak/luar yang dapat dibuat dan mungkin ini adelah salah satu punca kepada ke"serius"an diorang. Apepun, segalanya tamat dengan baik. Aku plak sangat seronok dapat kenal junior-junior ni, dan seronok gak dapat jumpa Aidid Qamil yang dah bertahun tak berjumpe. Banyak lagi benda yang menyeronokkan seperti CELIK yang mana ketiga-tiga games die memang membuka mata.

Aku doakan agar semua peserta MOC kali ni dapat keputusan yang terbaik. Bukan terbaik di mata manusia, tetapi terbaik dalam perancangan yang telah disediakan oleh Allah. Jatuh bukan bermakna kegagalan buat seseorang, tetapi sejauh mana die mampu bangun dan terus bergerak ke hadapan, itulah kejayaan yang perlu didefinisikan dengan baik.

Ahli-ahli MOC 2012. Oh, sungguh kembang badan aku.

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment