Saturday 14 July 2012

Sehari je Lagi

Bismillah.

Hari jumaat, 13 Julai 2012.
Macam-macam benda aku rancang nak buat hari ni. Tapi ditakdirkan Allah, hujan turun membasahi kawasan Leicester. Tapi kerana ini saja hari yang ade, aku terpaksa teruskan rancangan. Pagi-pagi, dapur dah berbau dan berbunyi ting tang ting tung. Ade sampai 3 orang makcik dalam satu rumah, memang berbunyi habislah. Tapi, aku perlu ke morrison beli beberapa barang yang dikirim oleh orang Malaysia.

Antara harapan aku yang terakhir ke Leicester ialah teringin nak makan nasi kambing orang Somalia. Makanan paling sedap yang ade kat Leicester bagi aku. Tempat lain memang susah nak dapat. Dan oleh kerana takde kat Malaysia, aku memang berazam nak makan gak sebelum balik. Aku ingat waktu-waktu demam, memang inilah aku akan balun walaupun perlu berbasikal jauh.

 Jarang suasana dalam kedai macam ni kat UK. Macam warung kat Malaysia.

 Tak pernah sekalipun nasi dengan kambing ni menghampakan aku.

Oleh kerana aku habis makan dalam kul 12.50 tgh hari, aku terus solat Jumaat di Masjid Quba. Style Khutbah die macam Malaysia, baca teks dan lama. Dan masalah utama ialah khutbah die 100% bahasa Arab. Memang termenung jelah jawapnya. Lepas solat, aku menuju ke Evington Road untuk jual basikal warna merah. Yang putih aku dah jual hari rabu baru ni. Yang merah ni jual lambat sikit sebab nak guna lagi. Sedih gak sebab nilah peneman utama aku ke Uni, ke town, naik train sama-sama, ke masjid, ke semua tempatlah kalau nak dirumuskan.

 Selamat Tinggal kawanku

 Ni lah kedai Secong Hand tersebut.

Balik dari Evington, singgah sebentar kat De Monfort Hall menziarahi Izwan dengan Naufal. Kedua-duanya sudah boleh bergelar doktor perubatan. Diorang mesti masing-masing puas, sebab macam-macam dugaan yang datang dalam masa 5-6 tahun ni. Cuaca agak basah berbanding semalam. Aku boleh kata memang cuaca semalam sangat mantop mantoya. Aku hanya ade gambar dengan Izwan dalam kamera aku. Yang dengan Naufal, ade kat kamera Naufal.

Nanti sampai Malaysia, aku cerita kisah Grad aku semalam.



Entah macam mana, tetibe nak ke town buat kali terakhir. Singgah jap Sport Direct. Ramai plak orang melayu hari ni. Aku takut tengok pakcik2 yang macam orang kaya ni. Huhu.. Hidup aku paling takut nak cakap ialah dengan orang yang lebih tua. Hari ni gak yang terakhir aku solat Maghrib di Masjid e-abu Bakar. Pinjam basikal Izwan. InshaAllah kalau sempat, nak solat zuhur sana esok.

Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment