Thursday 1 March 2012

Youtube: Aku Maafkan Kamu

Bismillah..

Pernah sekali dalam usrah kami, naqib aku tanya: "Semua bende dalam dunia ni akan ade penghujungnya. Dulu friendster menjadi kegilaan muda-mudi dan dianggap penting, sampai dinafikan akan hilang pengaruhnya. Namun kini, Facebook sudah mula memansuhkannya. Begitu juga youtube. Melihatkan pentingnya pengaruh youtube dalam kehidpan manusa, agak-agaknya sampai bila youtube akan bertahan?"

Semalam, aku habiskan berjam-jam habiskan menonton wacana sinar harian. Sangat menarik dan sememangnya menarik. Topik orang melayu, tapi ade dua penalis cina. Paling menarik bila Datuk Chua Jui Meng;

"Pilihlah parti yang idealismenya sama dengan Quran, sama dengan hadith"..


Malam tadi, ambik kesempatan untuk lepak kat rumah Ferd. Tetibe lagu dari jamal Abdillah dengan Malique bertajuk "Aku Maafkan kamu" terkeluar. Bob kata lirik lagu ni dan juga mantera beradu ialah ciptaan Malique Too Phat. Kedua-dua lagu ni mempunyai makna yang sangat tersirat dan perlukan ilmu yang tinggi untuk menulisnya. Aku tadi duk hadamkan apa yang si malique ni cuba sampaikan. MashaAllah..



Antara bahagian yang aku tertarik:

Kutimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti

Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa

Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta

Lagu yang sangat Islamik. Cukuplah tengok tiga bahagian di atas ni. Boleh tafsir betapa jauhnya orang melayu dari Islam. Aku seolah-olah merasakan malique ni membaca hadith dan mengolahkannya dalam bentuk lirik lagu. Hebat sangat. Antara point yang kita boleh ambil

1) Jangan melabel dan mengumpat orang sebab kita sebenarnya tak tahu apa-apa pun. (dalam hadith)
2) Pentingnya ibu bapa dalam mendidik anak-anak dan mencurahkan kasih sayang(lihat sirah nabi dengan fatimah)
3) Tak boleh segan mencari ilmu dan jangan hanya pandai berkata-kata kosong (Surah As-Saff)
4) Bezanya ulama dan orang biasa/orientalis. Kita boleh hafal makna Quran, hadith tapi kita tidak mampu mendalaminya seperti ulama'. Kembali kepada Alquran melalui ulama'(dengan berguru) bukan main tafsir sendiri. (Hadith: sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahli, fatwa ikut nafsu.. panjang lagi)

Sekian dari syuib0809

No comments:

Post a Comment