Wednesday 23 February 2011

Selamat Pulang Abang Rosli Sekeluarga

Bismillah.

Alhamdulillah, hari ni ade plak cerite nak tulis kat blog ni. Sebelum ni, aku dijemput untuk membantu Abang Rosli yang akan pulang ke Malaysia setelah tiga tahun lebih berada di Leicester. Oleh kerana Lili Tai kata kena datang kul 9, maka semangatlah aku datang pagi2 tu. Memang lori akan sampai kul 10pagi, tapi mestila nak kemas2 semua kan sebelum angkat naik atas lori? Jadi aku pun mengiakan sahaja jemputan awal pagi tersebut. Oleh kerana aku ni jenis sensitif pasal masa, jam 8.40 pagi aku dah bertolak meninggalkan syahir. Sebab janji 8.30, tp x muncul2, jadi kenalah tinggal. haha. Jahat kan aku?

Pagi tu, Leicester agak basah sebab baru lepas hujan. Oleh kerana perjalanan kali ni agak jauh, maka aku pun mangambil keputusan untuk naik basikal aku yg lebih ringan. Pakai topi semua dan terus bertolak menuju ke rumah Abg Rosli. Lili plak bg post code x berapa betui, jd aku cari postcode lain yang berhampiran. Alhamdulillah, sekitar 9.10 pagi aku dh smpai depan rumah abg rosli. Tapi x berani nak ketuk sebab nmpak sunyi je. Lepas syahir smpai, barulah kami masuk sama2. Ingatkan boleh la tolong kemas apa2 sebelum naik atas lori. Sekali semua benda dah siap dan penuh rumah abg rosli tu dengan kotak2. Maka, termenung jela kami kejap.

Kotak2 kat ruang tamu abang rosli

Lepas beberapa ketika, kelihatan beberapa orang postgrad sampai kat kawasan berhampiran rumah abg rosli. Oleh kerana abang rosli keluar pergi jumpe org lori, kami pun ambik keputusan untuk keluar gak tapi berjalan2 kat sekitar taman berdekatan je. Selepas beberapa minit, kelihatan lori yang besar dengan kontena berukuran 2o kaki bewarna hijau cuba untuk melepasi simpang ke rumah abg rosli. Memang lori ni agak sukar nak masuk sebab lorong2 yang agak sempit. Tapi yg menyampahnya, die punye pemandu punyela banyak songeh. Nasib baik abg rosli jenis tak kisah, layan je ape yg pemandu tu mintak. Lebih menarik, rupenye seluruh postgrad dah berkomplot untuk letak kereta masing2 di sekitar rumah abg rosli utk memudahkan lori tu masuk. Jadi kalau lori tak lepas, terus je alih kereta postgrad melayu.

Kontena yang berukuran 20 kaki. Harga die lebih kurg 900pound macam tu. Ni waktu awal2 sebelum bwk masuk barang abg rosli.

Budak2 tengah cuti sekolah. Memg meriahla rumah abg rosli.

Kontena yang abang rosli tempah ni dikongsi sekali dengan kak syikin. Aku pun tak kenal sangat kak syikin ni, tapi barang die takdela banyak sangat. Sekitar 60 kotak dan 3 sofa je. Mungkin sebab x bekeluarga kat UK kot. Tapi barang abang rosli memang banyak sungguh. Kotak je dah ade sekurang-kurangnya 210 kotak. Almari kayu ade dekat 4, siap angkut peti sejuk dengan mesin basuh lagi. TV ade 3, basikal 4 dan macam2 lagila barang abg rosli bawak balik. Aku macam sangat terkejut, adakah rumah abg rosli kat Malaysia xde barang, muat ke nk letak bende ni semua? rupe2nya hampir separuh brg org len je.

Tanpa banyak bicara, kerja mengangkat2 barang pun bermula:

Orang2 kat dalam kontena. Abang rosli yang pakai topi tu.

Antara postgrad yang ada. Terhibur la gak dengan lawak2 diorg. Mgkin sebab jurang beza umur kami tak jauh sgt kot. Antara pelawak yg mantap ialah abg farid dgn abg sobri.

Abg Faiz sedang beraksi. Minuman juga disediakan.

Sekitar jam 12.30 tgh hari, kerja memindahkan barang ke dalam kontena akhirnya selesai. Memang sampai situ pun waktu yang ditetapkan. Kalo lebih kena tambah 4opound untuk setiap jam yang ditambah. Proses mengangkat barang tidaklah begitu memenatkan sebab cuaca sejuk kat UK ni. Kalo kat Malaysia memang berpeluh2 la bukak baju semua. Sikit2 nak air. Tapi kat sini, sepanjang angkat barang kami x berpeluh pun. Haha. Kami seterusnya dijemput untuk sedikit makan2 dari tuan rumah. Pergh, dapat nasi ayam tu! Lagi best, ada Taufu fa lagi tu abg rosli dgn isteri die buat. Memang best la. Aku makan smpai kenyang.

Makan2 kat ruang tamu yg dah kosong dari kotak2.

Mula-mula sebelum sampai rumah abang rosli, cadang nak pergi makan kat kawasan sekitar sebab tempat tu memang best. Tapi oleh kerana dah kenyang, aku terus balik dgn syahir. Terime kasih abang Rosli sebab jamu makanan2 yang sedap ni. Rasa bersemangat plak nak tolong lagi. Haha. Yang menjadi kerisauan aku sepanjang angkat2 barang ni ialah takut tangan aku akan lenguh. Memang selalunya waktu angkat2 barang punyela semangat, sekali bila sampai malam memang lenguh habis. Dan kerisauan aku menjadi kenyataan. Tangan aku tengah lenguh gila sekarang. Nak menaip pun hanya jari sahaja yg bergerak. Kan best kalo ade "orang rumah" tolg urut. Keh3x.


Sekian dari syuib0809.

1 comment:

  1. Sedihnya abg Rosli nak pulang. Walaupun xkenal dia, tapi memang sedih (ayat xleh blah).

    ReplyDelete