Tuesday 22 February 2011

Percussion dan aku. Apela punye tajuk.

Bismillah.

Sekali lagi membiarkan blog ni kesunyian. Sabar2. Sangat banyak masa free, tapi tak tahu macam mana nak gunekan masa tersebut sebaik-baiknya. Bila terlampau banyak masa terluang, nilah jadinya. Ahad lepas, pertandingan nasyid NISE telah berlansung di Leeds untuk kaum wanita. Jadi orang lelaki memang tak boleh pergi la. NEXT yang akan disertai muslimin plak akan dibuat pada 13 March di Sheffield. Kali ni Nazrey ex-Raihan datang, jadi tringin nak bawak keluarga aku pergi.

Aku ni sejak kecil memang suka bab2 muzik ni. Tapi aku suka muzik biasa2 dan tak suka yg merepek2. Waktu sekolah rendah masuk pancaragam, lepas tu kumpulan caklempong, pasukan kompang, wakil nasyid sekolah dan puisidra sekolah. Dan semua yang aku join ni, semuanya aku main percussion ketuk-ketuk. Adala kejap main melodion waktu darjah lima untuk persembahan. Waktu form 4 nak masuk form 5, jadi plak pengerusi kelab muzik, koir dan kebudayaan kelab. Dahsyat kan? Waktu tu memang jahil gile2. Boleh plak perempuan bernasyid aku plak main percussion kat belakang utk persembahan. Aduih. Bila masuk kolej, jadi Muscom, barulah belajar sikit2 tentang hukum-hakam yang benar-benar jelas. Alhamdulillah.

Tapi minat kat muzik tak pernah terpadam.

Baru-baru ni, aku tetiba gilakan nak main percussion balik. Kat sekolah, aku selalu main conga. Tapi kat sini beratus-ratus pound harga die dan besar gile bendenya. Memang susah nak bawak balik Malaysia. Maka berpikir-pikirlah aku apa yang patut aku beli. Lepas tengok video raihan, maka tertarik la aku untuk beli satu alat ni. Nama dia Djembe. Mula-mula cek kat ebay, amazon semua, punyelah mahal harganya. Lepas tu barulah aku pergi kat kedai2 muzik seluruh lester. Punyelah semangat kan? Lebih menarik, waktu tu musim periksa. Kah3x. Maka, inilah hasilnya........

Djembe. tempat ketuk 12 Inci. Bunyi die kuat gile. Bagus utk org kurg pendengaran macam aku

Biasanya kalau aku dengar lagu raihan, mesti bende ni ade kat tangan aku. Hehe. Lagi-lagi kalau dengar lagu musafir kelana, assolatuwassalam dan Thank You Allah. Dalam meeting LUMS yang terakhir, aku tibe2 teringat pasal pertandingan nasyid NEXT ni. Oleh kerana rumah kami kena masuk perompak summer lepas, bongo nasyid LUMS punye gak turut dikebasnya. Jadi aku pun tanya nak ke beli bongo baru. Oleh kerana ada perancangan untuk masuk NEXT, bendahari pun suruh la beli bongo baru. Kali ni memang aku beli online murah punye sekitar 30pound. Tapi kualiti bagus je. Bukannya nak main hari2. Aku juga menyimpan alatan nasyid lain LUMS iaitu tamborin dan shaker.

Bongo Drum tanpa stand. Tu yang murah tu.

Tamborin yang aku pun tak tau berapa harganya

Ni namanya penggoncang. hahaha

Aku sejak dari sekolah memang tak reti main bongo ni. Mungkin sebab permukaan die yang kecik kut. Jadi lepas aku beli, aku biarkan je dekat ruang tamu rumah aku. Beli gune duit aku dulu, lepas tu baru claim kat bendahari. Dah claim dah pun. Kui3x. Tapi memang bosan la kalo main sorang-sorang semua benda kat atas ni. Teringat waktu kat kolej dulu, lepas solat Subuh hujung minggu, aku dengan junior2 aku akan lepak kat tepi surau, bawak semua percussion keluar and then nyanyi nasyid sama2. Kadang2 kawan sebaya aku pn ade. Tapi dapat Muiz dengan amir(pres muscom) memg bestla nasyid pagi2. Suara diorg sedap.

Baru-baru ni, aku pergi buat ngade2 lagi. Nak cakap duit banyak, xdela banyak mana. Cume bosan kut sebab sikit2 duit habis untuk makanan, makan dan makan. Kalo lain pun, gune untuk jalan-jalan. Nak shopping baju2, kasut2 dan bende2 perhiasan semua memang bukan kegemaran aku. Oleh kerana nak bagi nmpak sikit duit aku dihabiskan kemana, maka aku pun belilah Darbuka. Sejenis alat muzik ketuk2 yang sinonim dengan masyarakat Turki. Yang ni memang aku beli online kat amazon. Ni die DARBUKA bagi yang tak tahu.

Kecik je bende alah ni. Harga campur delivery 33pound.

Sekarang, bilik aku memang banyak percussion sebab aku penyimpan alat2 muzik untuk LUMS dicampur dengan percussion aku sendiri. Tapi sayangnya takde kawan yang boleh main sama2. Tunggu la kawan2 aku yang berbakat datang lester, InshaAllah baru best. Dan sedikit hampa gak, sebab tahun ni LUMS mungkin tak hantar wakil untuk NEXT. Semua orang ada hal, aku je yang takde hal. Yela tu, padahal keluarga nak datang dua minggu lagi. Oklah, sekian untuk hari ni.

Koleksi percussion dalam bilik.

Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment