Wednesday 31 July 2019

Catatan Karnival Sains 2019

Bismillah.

Hujung minggu lepas, telah berlansungnya karnival sains matrikulasi peringkat kebangsaan. Program yang besar, kerana itu aku dipanggil untuk mengetuai Jawatankuasa persiapan tempat walau aku bukan pensyarah sains. Cuma kerjanya sedikit mudah, kerana urusan perhiasan pentas utama banyak diputuskan oleh induk. Maka urusan aku lebih banyak dibahagian kawasan-kawasan seperti BSG dan bangunan tutorial. Dan orang kanan aku iaitu miss Wong sangat-sangat komited orangnya. So, senang kerja.

Banner utama photobooth


Sebenarnya aku dah cukup-cukup sibuk. Sebaik sahaja tamat wecare4u, aku menguruskan ALC, merancang gimik RnD, dan terus memikirkan mengenai persiapan tempat karnival ini. Entah kenapa, aku terus diberikan amanah sebagai AJK persembahan sempena sambutan merdeka. Rasanya dah tiba masa untuk belajar menolak. Aku perlukan masa yang banyak untuk menyemak helaian2 tugasan pelajar. Takut terbiar lama.

Sempena karnival sains ini juga, ANC buka gerai. Oleh kerana kewangan ANC tahun ni agak kurang stabil, aku terpaksa masuk campur walaupun kononnya sedang berada dalam fasa boikot. Seperti dijangka, mereka menyenaraikan kerabu meggi dan ayam gunting sebagai menu utama. Menu "kurang bijak" yang memenatkan. Aku ubah, bawa mereka ke kedai-kedai dan beri idea baru. Alhamdulillah, untung dua hari tu beroleh seribu ringgit lebih. Aku rasa ia pencapaian yang baik.

Menu utama bombolini. Yang ni plak menu dari aku. Dapat idea waktu singgah kedai eco.

Ni menu diorang. Kentang panjang2. Sedap sebab sebelum goreng akan hancurkan macam smash potato. Tapi kerjanya punyalah banyak. Goreng non stop.

Hari pertama aku dah buat orang menangis. Tu yang malas mengamuk tu. Tapi cover balik dengan lawak2 merapu.


Sempena karnival sains ini juga, aku mendapat kunjungan dari rakan karib yang tak berapa baik iaitu si lili. Haha. Seronok plak dia datang. Dia dah berpindah ke area simpang empat, pulau pinang. Anak dia punyalah sihat walafiat. Manakala maknya punyalah kuruih berbanding sebelum kahwin. Banyak disembangkan. Seronok jumpa kawan lama yang tak disegani. Jumpa gak si dong, kawab SEMESTI yang hadir mewakili USM, tapi kami awkward, so kejap je sembang.

Memperkenalkan makcik lili dan anaknya ferhad. Ni lili paling kecik pernah aku jumpa sepanjang 10 tahun kenal. Dia dah keluar dr sistem matrik

Yang baju merah, seluar baru tu suami lili. Ni semua orang kuat nottingham dan leicester. Bahasa mudahnya orang-orang usrah aku. Dr fakhizan, dr mahyuddin, dan dr firdaus rahim. Sebenarnya nak dtg jumpa abang din dn abg fakhizan. Lama tak jumpa. Tapi segan nak pi sorang-sorang sebab semua yg datang semua dah kawen. N lili tak bagitau dia datang, padahal pagi tu aku free je. Nak pi petang, aku dah kena kemas dewan utnuk majlis penutup, lari kejap pi rumah daus tapi pintu dah tertutup rapat. Sedih


Seperti tahun-tahun sebelum ni, aku suka melibatkan ANC untuk urus/tolong setiap event yang aku terlibat. Aku mahu mereka melihat, belajar selok-belok, dan mengembangkan kenalan mereka. Selain itu, ia juga medan untuk aku menilai siapa yang rajin, suka mengelat dan susah bangun pagi. Alhamdulillah, majoriti dari Majlis Tertinggi sangat-sangat komited. Hatta si Irfan yang nakal pun menunjukkan komitmen yang sangat baik sepanjang proses mengemas.

Hari pertama bekerja. Anak-anak dara urus bilik tutorial


Dan, ini juga medan terbaik untuk mereka bekerjasama merapatkan hubungan dan bergurau senda sesama mereka. Walaupun ramai sahaja yang tak turun, aku kira bilangan yang ada sudah cukup menjadi asas untuk kesatuan sesama ahli ANC.

Makan-makan sebaik sahja kerja selesai. Best berusrah sebegini.

Berkelah tepi tasik dengan kfc. Waktu ni barulah nampak betapa masuk airnya budak2 ni.

Aku sebenarnya mula tertekan dengan beberapa perkara terutamanya yang melibatkan felo. Weekend ni ada 3 program menanti. Tak tahu mahu memilih yang mana. Hati bercampur kesian, geram dan marah pada orang masih tidak memahami. Jujur, aku mahu membuang sifat keras kepala dan "kuat mengamuk". Tapi bila dah mula orang ingat aku innocent, rasanya kena tunjuk sikit panas baran tu.

Oleh kerana stress, bawak anak-anak dara ni jalan-jalan cati makan. Diorang punya nafsu dan duit jauh lagi banyak dari aku. Haha

Kmpp, 4fingers(penang sentral), kemudian kenny rogers, diorang bungkus plak hokkaido punya tart. Malam bawak diorg pi McD. Dahsyat punya anak dara. Haha. Mereka akan diuji. Kerana itu, aku mencipta sebanyak2 kenangan untuk mereka sebagai benteng sebelum itu semua berlaku. Doakan.

Sekian dari Syuib0808

No comments:

Post a Comment