Saturday 20 July 2019

ALC2019: Modul, Widad dan adik-adiknya.

Bismillah.

Modul tahun ini, diuruskan oleh anc batch 2017/2018. Pada awalnya, proses penyediaan modul agak lambat dan kelam-kabut. Malah, ajk modul agak kurang jelas dengan aturan tempat dan keterbatasannya. Dua minggu sebelum ALC2019, aku mula melihat perkembangan demi perkembangan positif disebalik idea-idea lama yang sukar dibuang dari minda. Cuma sejujurnya, aku tak tahu siapa sebenarnya pengarah modul..

Batch 17/18. Ye, memang sihat-sihat

Muslimin batch ni. Pun sihat2

Teguran demi teguran, batch kali ini membuat perubahan yang agak berani dalam modul-modul diorang. Modul lebih berisi, seronok tetapi bertambah ilmu. Tidak seperti dulu yang bergelak ketawa tetapi kosong. Malah banyak masa digunakan dengan baik, tidak dibiarkan lopong ataupun terbuang sia-sia. Dan seperti biasa, slot riang ceria, refresher diberikan kepada batch 15/16 kelolaan zul and the geng.

Tayammum.


Budak2 ni diminta bawa kain batik/kain pelekat.


Juga pujian aku berikan untuk pengurusan modul kali ini yang sangat profesional dan teratur. Buat pertama kalinya fasi dan peserta ada nametag. Banyak "prop" yang digunakan. Malah kawalan peserta berada dalam keadaan yang sangat baik. Aku rasa ia kelebihan dari mereka yang pernah menguruskan program anc dan tamrin. Maka besar harapan aku untuk ALC akan datang(kalau ada) meneruskan gerak kerja seperti ini. Risau undur belakang plak kelak.

Widad dan adik-adiknya.

Tahun ini, aku menjemput Widad sebagai satu-satunya wakil dari batch 14/15, iaitu batch pertama ketika aku masuk kolej ni. Yang lain, tak rapat dengan aku. Lama putus hubungan. Teringin nak jumpa si Widad ni. Dah hipster. Haha. Sifat memberontak disebalik kelembutannya sudah menunjukkan hasil. Bagaimana pun dia, sayang aku padanya kekal sama seperti dulu. Dia jumpa dunia yang bukan milik dia. InshaAllah, aku sangat pasti dia akan jumpa dunia milik dia dan Tuhan kelak. Terima kasih datang!!!.

Berkat kehadiran pertama kali akak Widad ni, adik-adik alumni di bawahnya membanjiri kem ALC tahun ini. Mengira kembali jumlahnya, maka aku catatkan di sini.

G14+G15: yusri, afiq, zul, widad, fatin, amani and intan. Takde dalam gambar ialah aisar. So total 8 orang

G16: Sufi, nad, afiqah, wahyu, nik, adam malik, haziq, nazim, sheikh. Tiada dalam gambar, zahirah. So, total 10 orang.


G17: Ain, fatin, putri, arina, nadiah, kak sha, izzah, izzati, amir, muaz, shahrizwan, meon, yb mus, iqbal dan paan. Tiada dlm gambar meor. So total 16 orang.

G18: batch ni terlupa tangkap gambar. Tapi aku rasa batch ni memang makin lama makin berpecah gamaknya. Huhu. Rasanya Aqilah je boleh satukan diorg. Itupun kalau dia sudi. Mashitah, umi, anis amirah, amirah nabila, dina. Tiada dalam gambar: Aini, intan, ayu, farah hayati. Muslimat 9 orang. Yang tudung pink tu dah tua. Harap maklum

G18 lelaki: Jasni, amirul, mahdil, adam akmal. Tiada dalm gambar: Wafiq. So muslimin 5.


So total alumni yang hadir 48 orang. Perghh. Dahsyat. Peserta 100 orang.

Alumni ANC.

Impian aku mahu mengumpulkan semua batch ANC yang pernah aku uruskan dalam satu program. ALC adalah perintisnya. Suka melihat senior junior yang kebanyakkannya tidak pernah berjumpa boleh berukhwah seperti ini. Namun aku menyedari, ALC kelak tidak lagi mampu menampung jumlah Alumni yang semakin ramai. Mereka perlu ada program gathering sendiri yang punya tujuan kuat untuk mengumpulkan mereka. Aku sendiri berharap aku dapat jumpa mereka setiap tahun sebagai ubat rindu.

Bersama dengan anak-anak dara. Tak pernah bayang hidup aku akan dikelilingi anak-anak dara. Haha

Pak cik anak ramai. Semua kuat makan.

Tak dapat bayangkan bila semua dah jadi mak orang, dan aku plak kekal bujang. Sadis

Apabila mereka mula masuk ke alam perkahwinan dan pekerjaan, mengumpulkan mereka tidak lagi akan jadi semudah ini. Ia berbeza. Walaupun mereka tiada pekerjaan sekarang, masa lapang yang ada memudahkan mereka untuk lari ke sini sebentar. Berbeza bila mereka mula mengumpul harta kelak, masa yang ada kelihatan seperti emas, hingga terlupa mereka untuk mencipta kenangan dan bertemu kembali. Ia masa yang pasti akan datang. Waktu itu, aku kira aku juga sudah tidak mampu bergurau dengan mereka seperti hari ini.

Bersama anak-anak teruna. Jawatan semua besar-besar, tetapi perangai tak berubah. Ke diorang menjadi orang sama di depan aku, dan menjadi org lain hadapan orang2 lain?

Aku kalau kacau anak-anak dara ni memang ganaih. Kerana itu diorg gila2 depan aku, tapi nampak solehah depan orang lain. Aku harap diorg sentiasa menjadi diri diorg dihadapan aku.


Terima kasih atas kesudian meluangkan masa untuk ALC kali ini. Entah bila akan bertemu kembali. Sebenarnya dah tak larat nak buat kem ALC sebegini lagi. Mahu menyerahkan kepada Alumni sepenuhnya untuk ambik alih. Itupun jika mereka mahu. Jika tiada yang sudi, mungkin aku akan berusaha memansuhkannya.

Berjumpa perlu ada sebab.
Aku tidak punya apa-apa sebab melainkan kerana rasa rindu.

ALC2019


Sekian dari Syuib0809.


1 comment: