Sunday 11 August 2019

ALC2019: Hujan Daun

Bismillah.

Sempurna juga. Muzik latar pilihan



Hujan Daun

Banyak sudah aku tulis
Tiada satu yang aku suka
Aku buang
Lalu aku kutip semula
Banyak nak aku cerita
Belum jumpa bahasa

Lebat hujan petang ini
Entah apa ditangiskan
Jelas semalam dia menahan
Akhirnya jatuh juga
Sikitpun tiada malu
Ceritalah
Aku sudi mendengar

Kata daun
Awan melihat semua
Perihal dusun si teruna
Yang isinya sedang berduka
Namun mengukir ceria di muka
Seronok berjumpa
Sedang esok berpisah semua

Hujan daun membuka cerita
Rahsia gerimis yang baru tiba
Katanya ada teruna bersendiri
Rintik dia sebagai peneman
Murni hajat melihat senyuman
Walhal asbab lebatnya tangisan

Bisik hujan, aku mengerti
Semua yang sama, sudah tak sama
Hanya aku yang kekal sama
Bertahanlah delapan purnama
Menghilang hanya menambah rindu
Khuatir sesat lupa kembali

Kasih teruna itu
Tidak nampak pada wajahnya
Walau punya wajah dewasa
Hatinya halus seperti bayi
Jendela tersingkap disebalik amarah
Menambah rencah fitnah puaka
Hanya daun mengerti cerita
Sayang diri tak punya suara

Hujan daun menutup cerita
Akan tetamu yang mula pergi
Kuning wajahnya penanda tua
Jatuh ke bumi dipijak manusia
Memang resam rakyat berpisah
Tiada raja yang ambil kisah
Hanya hamba menanti hari
Camar pulang mencuri hati

Cukuplah daun
Tidak ku sangka kau sanggup tua
Sedangkan engkau mencipta rama
Hairan kau pilih menunggu lama
Jangan kau risau
Kini aku pengikutmu
Dari kau hijau
Hinggalah kau luruh

Kirim salam pada teruna itu
Katakan padanya
Aku juga sama

Hujan daun

Gambar takde kena mengena. Bubuh sini supaya senang nak cari.

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment