Saturday 21 November 2015

10 hari lalu

Bismillah.

10 hari lalu...
Aku mereput kat rumah. Balik kampung sebab cuti sem. Rasa macam aku plak yang student. Adik perempuan mintak bakar daging lembu (beefsteak). So, aku menjadi chef buat sementara. Menu kedua, buat siakap sweet sour. Tapi tak berapa jadi sebab aku tak berjaya hilangkan bau hanyir dia. So gagal. Menyedapkan hati, buat daging salai masak lemak plak.

10 hari lalu...
Ada student hantar mesej pagi2 buta(2.33 a.m). Aku pun tak tau macam mana dia ada maklumat. Lebih pelik, ada sorang student semangat hantar emel dengan gambar minions. Haha. Paling mengarut si Ani. Mesej semata-mata nak mintak forwardkan emel nota. Pelik budak-budak zaman sekarang.

10 hari lalu...
Aku menamatkan pembacaan buku ni. Ribut taufan politik pada hari ini, jarang benar kita mahu mengenali ulama'. Yang pandai berbicara dibenar-benarkan. Yang membantah ISLAM dijaga-jaga hatinya. Yang memperjuangkan Islam, sangkaan buruk sahaja yang diutamakan.

 Buku ni aku beli waktu mai Kuliah maghrib Ustaz Riduan Md Nor kat Seberang Jaya. Aku rembat dua buah buku. Menceritakan sejarah Tarbiyah Tuan Guru, penglibatan dalam siasah. Juga bagaimana beliau dan rakan seperjuangan menyusun proses tarbiyah dalam jemaah. Di bahagian akhir banyak selitkan ucaptama muktamar. So, aku skip. haha


2 hari selepas itu, aku menghadiahkan dua buah buku untuk diri sendiri... Kedai buku tepi masjid daerah teluk intan boleh menyebabkan aku muflis. Buku yang diorang pilih untuk dijual banyak yang best-best. So, terpaksa menahan nafsu. Siot

Buku ni aku belek-belek dulu sebelum beli. Sebab selalunya buku-buku macam ni tak menjawap apa yang aku mahukan. Tapi kali ni, memang mantop. Aku dah baca smpai habis. Dalam 260m/s. banyak menjawap mengenai kesenian muzik dan nyanyian dengan bahasa anak muda yang mudah difahami. Bukan setakat Fiqh, buku ni juga banyak menggambarkan suasana zaman-zaman pemerintahan Islam. Yang menarik perhatian aku ialah buku ni cerita gak kerajaan-kerajaan kecil seperti Fatimiyyah, Mamluk, Safawiyah dan Timurid.

Buku kedua. Sempat membelek-belek waktu menunggu nak ambik adik aku jawap SPM. Kata pengantar dia memang MasyaAllah. Banyak sungguh input tentang Mesir.

Dalam 10 hari yang berlalu...
Dunia dikejutkan dengan letupan bom di Perancis pada 13 November. Yang menyakitkan hati aku ialah bila ramai orang Islam tiba-tiba promote "Islam bukan Agama Keganasan". Yang secara lansungnya mengakui orang Islam adalah pengebomnya. Apakah?

Yang bom itu belum pasti orang Islam.
Yang untung pun sudah tentu bukan orang Islam
Yang kata pengebom itu orang Islam, keluar dari mulut musuh Islam.
Yang promosikan tuduhan musuh Islam pula ialah orang Islam.
Akhirnya yang kembali dibunuh beramai-ramai ialah orang Islam.
Maka, nak percaya orang Islam ke atau yang memusuhi Islam?

Please....
Baru 2 hari tanpa bukti kukuh, mereka terus serang orang Islam di Syria.
Modal 11 september...




10 hari lalu...
Aku 26

Malas aku nak cari songket.

Dah sampai kolej
Misi mencari telur itik...
Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment