Friday 18 May 2012

Kelesuan untuk Semester Terakhir

Bismillah.

Hari ni, kelas aku untuk semester yang terakhir di Univeristy of Leicester secara rasminya sudah tamat. Dengan hanya dua kelas, satu jam 10 pagi dan satu lagi jam 3 petang, ianya ditamatkan dengan sedikit ucapan dari Dr Ivan Tyukin, guru Operations Research kami. Dan dalam masa 10 hari lagi, peperiksaan pertama aku untuk Final year ni akan bermula.

Mathematics Equation of Physics - 28/5/2012
Number Theory - 01/06/2012
Operational Research - 08/05/2012

Secara jujurnya, semestar kali ni memang agak berlainan dan terasa agak ringan tanpa banyak tekanan yang terasa untuk study. Mungkin kerana ciri-ciri subjeknya yang lebih kepada praktikal/aplikasi berbanding menghafal semata-mata. Malah, untuk subjek pure math(Number Theory) yg kami ambil, memang soalannya lebih berbentuk menganalisis apa yang difahami. Tapi aku tetibe risau sebab applikasi yang disangkakan mudah sebenarnya penuh dengan umpan careless mistakes.

Lepas balik Turkey hari tu, aku hilang momentum untuk study berbanding dengan semester sebelum2 ni. Hampir seminggu lebih nak memulihkan semangat study 7 jam seperti sem sebelum ni, tapi gagal ditambah plak dengan kelas dua minggu selepas cuti Easter. Ade kelas menyebabkan aku susah nak mengatur jadual study aku. Keadaan selepas pulang dari Turkey agak parah bile banyak benda yang aku nak buat secara Istiqamah, terputus macam tu je. Tapi Alhamdulillah, siang yang pendek nampak sedikit sebanyak membantu. Bayangkan maghrib sekarang jam 9.03 malam dan subuh dalam pukul 1.40 pagi.

Mudah-mudahan, 10 hari terakhir ni dapat aku penuhkan dengan pecutan akhir setelah lesu buat masa yang lama.


Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment