Thursday 8 July 2010

Patung putera yang menangis

Bismillah

Sebelum blog ni semakin bersawang, mari kita dengar sedikit cerita. Semoga dapat menjadi pengajaran dan muhasabah diri pada hari jumaat yg indah ini...

Pada zaman dahulu, ada seorang putera yang dikenali sebagai ''The Happy Prince'' (putera yang gembira). Semasa hayat baginda, beliau sangat gembira berada di istana, bersama kaum kerabat dan dengan kehidupan di istana yang serba mewah.

Jadi, selepas kemangkatan baginda, sebuah patung didirikan bagi mengingatinya. Sebuah patung bersalut emeas tulen, dengan pedang yang bertatahkan berlian ruby merah dan 2 biji Sapphire asli menghiasi mata baginda.

http://www.rosiemcnamara.co.uk/images/10081522happyprince.jpg
Pada suatu hari, seekor burung layang-layang yang sedang bermigrasi menuju ke selatan pada ketika musim sejuk semakin dekat, terjumpa tugu si putera gembira ini. Namun, ironiknya, putera ini sedang menangis. Lalu burung layang-layang ini bertanya

''kalau engkau putera yang gembira, kenapa engkau menangis?''

''Dahulunya ketika hidup, aku sangat gembira. Lalu selepas aku mati, tugu aku ini didirikan di atas tiang tinggi ini, lalu aku nampak kesengsaraan seluruh rakyat jelata di negara ini. Sebab itulah aku menangis''

Sambungan:







Sekian untuk hari ini..
Salam

No comments:

Post a Comment