Sunday 21 February 2010

Zaman yang tak mungkin kembali..

Salam..

Baru-baru ni, aku teringin nak tengok perkembangan kawan-kawan lama..
Oleh kerana aku takde facebook, maka aku gune si ferd ni punye facebook untuk melawati rakan-rakan aku yang kini sangat jauh di mata.. MasyaAllah..

Satu demi satu aku lewati, akhirnye terjumpe kembali gambar-gambar yang mengimbau seribu kenangan. Seolah-olah sebelum ni aku tak pernah berade di situ. Macam dah lupe segalanya. Pengalaman yg aku kire agak pahit di menengah atas menyebabkan aku terlupe segala kenangan manis tatkala berada di tingkatan satu, dua dan tiga..

Antare gambar yg memang best:


Maan, gaban, budin, balang, mocom, bayern, bain, poyan, pentam, oneng, pape
hasrie, caom, pape, rafid, cigo


Depan pondok pak guard.. Aku pn x ingat time bile..


Berada dalam pasukan kompang memang sgt menyeronokkan.. Teringat mcmne kami berlatih time awal2 dulu.. Siap pusing padang sebab nak bg bunyi sama.. Sebagai ketua pasukan, macam2 kerenah yg terpaksa dilayan. Ade yg ngumpat org ni salah, org ni lagi salah dan mcm2 lagi.. Ade ketike, kami akan menjadi pasukan mengumpat yg sangat dahsyat, sebab ade sorg cikgu ni selalu janji macam2 kt kami, tp x pernah tertunai.. Aduih..

Sekiranya ade waktu lapang sewaktu menunggu ketibaan tetamu, kami akan menyanyi ramai2.. Tak pun kenekan orang. Yang paling syok kalau diorg ni buat lawak yg sgt melampau sampai x ingat dunia.. MasyaAllah, memg best..

Aku juga ade jumpe gambar2 len..

Aku rase ni waktu memncing ikan keli ataupun sukan

Yg ni aku pn tak paham knape pakai cermin mate


Belakang dewan besar

Zaman persekolahan memang sgt best, byk perkare yg tidak perlu dirisaukan menyebabkan kite leka memikirkan masalah yg hanya sebesar zarah.. Hidup dalam keadaan yg sgt gembire, menjadi golongan yg dipimpin dan persahabatan yg sgt akrab tiade tolok bandingannye hingga hari ini.

Zaman berada di sekolah sangat2 perlu dihargai dan akan kite hargai apebile kita dah tua nnt. Ramai pelajar sekolah yg nak sangat-sangat mahu cepat habis persekolahan. Kononnye, mahu hidup bebas.. Akibatnye, kite sendiri tidak tahu ape erti kebebasan sebenar..

“Dan tidaklah aku ciptakan jin dan manusia kecuali dengan tujuan agar
mereka beribadah kepadaku ” (Adz Dzariyat 56).

Kite tidak pernah bebas, kite sentiasa berada di bawah naungan Allah S.W.T.. Terikat dengan perundangannye.. Memasuki syurga bukan satu pilihan, tetapi satu kemestian..

Walaupun agak sedih melihat keadaan rakan-rakan sekarang ni, aku berharap mereka sentiasa berada di bawah kasih sayang Allah, moga Allah memberi hidayah dan petunjuk kepada rakan2 ku, moga kalian mengenali Islam yang sebenar, mencintai Allah dan Rasulnye melebihi segala2nya.

Ingatlah hanya Allah tempat bergantung..
InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment