Friday 19 February 2010

Tukang Masak Hazel Street

Salam semua..
Hari ni kita cerite pasal ke mane la harga gas yg mahal tu dihabiskan.

Orang selalu kate kalo duduk luar negare ni, makanan mesti la macam orang putih.. jadi waktu wat persediaan A Level dulu, kenela biasekan dengan makanan orang2 barat.. Contohnye spageti, makanan berkeju, roti, pasta dan mcm2 lagi la.. Sampai waktu aku kt kolej dulu, sibuk student wat permintaan supaye dining hall, hari rabu mesti menyediakan menu western.

Sampai sekarang aku tak paham mane diorg dpt fakta ni..

Seperti biase, perbezaan student di Malaysia dan UK brgkali sane senang nak dpt nasi bungkus dan tak perlu sibuk2 masak di rumah.. Kdgkala makan di luar lebih murah drpd masak di rumah.. Betul ke?

Oleh kerane bebudak rumah ni dtg dr kelompok melayu betul, maka sehari tanpa nasi adelah satu penyeksaan.. Aduih.. Maka dengan itu kami perlulah memasak mengikut giliran yang telah ditetapkan. Dan ini memg situasi lazim di UK dimana budk2 kt sini memg kene memasak kalo mahu memastikan perut mereka kenyang.

Budak rumah ni time mule2 dtg UK
Syammil, aku, Azizan, Ferd dan syahir

Dan percaye atau tak, semua rumah senior2 LELAKI yg aku pernah pegi, masakan diorg memg mantap tahap melampau.. Ade sebuah rumah di London ni, kalo memasak mesti utk 16 orang dan diorg akan makan dalam talam. Tapi Ukhwah diorg memg mantap.. dan sudah menjadi sangat2 biase, kalo ade sebarg program undergrade melayu di UK, contohnye Perhimpunan Musim Sejuk mahupun kenduri kawin kecil-kecilan, tukang masaknye terdiri drpd pelajar2 lelaki yg memg pandai memasak.

Di rumah aku, kami memg setiap hari memasak kecuali hujung minggu, jadual memasak kami mule2 2 org sehari, n then ditukar kpade sorg sehari krane kesibukan yg menimbun semester 2 ni.. Maka jadual memasak dimulakan dgn syahir, azizan, aku(izuan), Syammil, Ferd...

Aku x sempat tgkap gambo masakan syahir minggu ni..
Ni tomyam yg die pernah masak
..

Azizan punye masakan minggu ni..
Gulai lemak cili api!!



Rendang ayam buatan Ahmad Izuan..
Senang je masak rendg ni.. campak je ape yg patut.




Syammil plak wat ayam masak merah.. Oleh kerane cili kering sini pedas, maka kami selalu gune serbuk cili yg agak kurg pedas. Tu la warne die agak tak menarik tu.


Ayam masak kicap buatan ferd..
Ferd ni biasenye suke wat ayam kari. dan makhluk ni suke bubuh cili kering UK kalo masak. Jadi sape nak makan kari die kene ade air siap2 depan mata.



Alhamdulillah, waktu awal2 tu memg la agak teruk juge masakan.. Tp lama2 semua jadi mantap.. Aku kempunan nak makan ayam masak kurma.. Rempah takde kt sini. Lg satu, masakan jadi tak best tanpe cili kering malaysia. Cili kering sini pedas tahap melampau.. Memg sape berani cube, meh la dtg sini..

Lama-kelamaan, aku tak rase pun aku duk kt UK sekrg ni.. Mane taknye, hari2 makan makanan melayu.. Mengikut pemerhatian aku, lelaki lebih rajin dan pandai memasak di sini. Mgkin kerane perempuan tak kisah sgt pasal makanan kut.. Apepun, memg tak rugi pandai memasak.

Biasenye tgh ari, budk rumah ni akan masak nasi goreng kalo lapar. Sebab kami hanye masak untuk dinner. Apepun, budk rumah ni memg pelahap.

Okla.. salam semua


No comments:

Post a Comment