Thursday 18 February 2010

Salji lagi...

Bismillah..

Malam tadi aku sampai kembali ke rumah hampir tepat pukul 12 tgh malam.. Dengan kesejukan yang amat dahsyat tu, aku redah je utk sampai ke rumah secepat yang mungkin. Train aku yg sepatutnye pkul 9.30 mlm tak sempat aku naiki, jadi terpakselah naik pkul 11.10 malam punye..
Aduih..

Hari ni, kelas aku pukul 10 pagi.. Melihat keadaan yg cerah hari ni menyebabkan aq hanye pkai baju nipis dan tak bawak pn sarung tangan.. Tapi topi memg kene pakai, kalo tak telinga merah nnt pasal sejuk sangat.. Kelas pn habis pkul 11 pg dan hanye akan bersambung pkul 2 petg nnt. Jadi lepak la surau kejap ari ni.. Tengah rehat2 tu aku pn ditegur oleh seorg lelaki yg berjubah putih..

Beliau memperkenalkan dirinya Idris. N then aku tanyela dari mane, sebab melihatkan kulitnya yg hitam barangkali die ni org afrika.. Die pn jawap yg die ni dari UGANDA tapi dah menetap lame di UK. Lepas die tanye aku pasal Malaysia dan Indonesia, aku pn tanye balik..

Aku nak tahu adekah semua keluarga die MUSLIM, sebab waktu sembg2 tadi die kate Uganda tak ramai org Islam, mungkin hanye 10-12% yg muslim.. N then die jawap, takdelah. Yg Islam hanye die dan ayah die, manakala ibunye belum lagi dan die masih cube mengajak satu2nye adik lelaki die utk dekat pada Islam.. N then die pesan kite mesti terus mengajak kerana yg akan bg hidayah bukan kite, tapi hanye Allah S.W.T..

Idris tgh sembhyg

Lepas tu kami solat zuhur ramai2..
Sewaktu nak start solat Zuhur tu, tetibe ramai plak org melayu berjubah dtg sembhyg sekali. Yg peliknye tak pulak aku pernah tengok muke diorg ni.. Lepas abih sembhyg, ade sorg tegur aku lagi..

Rupe2nye diorg ni dtg dr BRUNEI dan keluar berdakwah utk 20 hari di UK. Kirenye tabligh dari Brunei la. Oleh kerana diorg ni pkai jubah dan sgt besederhana, brgkali org akan menganggap diorg ni org miskin atau sebagainye. Tp lepas aku bersembg, ternyata diorg ni bukan calang2 org. Diorang boleh speaking dengan sangat hebat dn berdakwah dgn org tempatan di sini. Pak cik yg aku sembg ni namenye anuar dan die ni ade anak yg sedg belajar di LOUGHBOROUGH.. Memg aku yakin diorg ni bukan org biase, kalo tak mane nak dpt duit dtg UK.

Lepas sembg, aku mintak diri dulu utk ke kelas.. Tengok2.. perggh.
Salji yg sgt lebat..

Di hadapan bngunan Charles Wilson


Selesai je supervision kul 5 petang aku terus balik..
Tetibe teringat lagu akar-memg betul

Ku sangka panas sampai ke petang..
Rupa-rupanya,, salji di tengah hari....


Tatkala melalui Nelson Mandela Park

Time salji2 ni la kereta jadi mangsa.. depan umah aku

Ya Allah, sejuknyee..
Walopun aku tak suke salji, tapi aku bersyukur dapat melihat sendiri salji dihadapan mata..
Alhamdulillah..

Salam

No comments:

Post a Comment