Tuesday 2 August 2016

Projek Makan

Bismillah

Lama tidak bercerita perihal makanan di sini. Pernah suatu masa dahulu, aku berpesta bercerita soal makanan di luar negara. Kegilaan yang entah hilang ke mana, maka ruang kecil ini membangkitkan semula selera untuk berkongsi hobi dulu-dulu kala.

Kehadiran bekas-bekas pelajar ke kolej membantu kelansungan ANC, aku sudah memasang niat mahu mengisi kepenatan mereka dengan makanan. Amani dan Shazelin yang bermusafir dari kelantan, Hazli yang turun dari negeri sembilan, aku malu tidak punya hadiah besar untuk diberikan kepada mereka. Maka, makan besar itu terasa seperti hadiah yang mungkin sesuai untuk diberikan.

D'madinah Corner, Kepala Batas.

Malam pertama, aku mengiringi bekas pelajar lelaki ke sebuah kedai western yang agak menarik konsepnya. Kedudukan yang sangat hampir dengan kolej matrikulasi, maka mencari kedai itu bukanlah masalah yang besar.


Kami 7 orang(abudzar, hafiz, hazli, luqman, afiq, zul) menempah talam paling besar sebagai menu utama. Manakala menu sampingan yang sepatutnya nasi goreng beserta lambcchop terpaksa dibatalkan kerana kehabisan bahan. Dah datang pukul 11.30 malam, mana tak habisnya. Maka aku sekadar menempah chicken grill dan chicken chop sebagai pengganti, juga nasi goreng kampung dari kedai tomyam sebelah.


Ni dia talam westernya, mohon elak cemburu.

MAKLOM

Keesokan harinya, aku menuju ke simpang tiga maklom, tempat favourite aku untuk weekend. Dah lama tak pergi sebab bulan puasa, maka aku melatak sepuas-puasnya. Walaupun terpaksa memandu sekitar 10 minit, menu utama nasi goreng ayam dia memang terasa ber"hantu". Ditambah pula pelengkap air kelapa asli, aku memang tenang duduk kat gerai kampung tersebut. Cuma aku datang seorang diri sebab semua fasi dah disediakan makanan ssempena aktiviti teambuilding.

Nan's Kitchen Bertam.

Malam kedua(ahad malam), aku menyambung niat nak belanja si amani n the geng yang datang punyalah jauh. Rasa tak adil belanja muslimin je. Maka, aku teringin nak bagi diorang rasa Big Bob yang sangatlah dahsyat rasa westernnya. Cuma oleh kerana aku dah selalu rasa, aku tiba-tiba teringin nak rasa Nan's Kitchen yang bersebelahan dengan Big Bob kat kiosk bertam ni. Maka, venue pun bertukar.

Janji 8.15 malam, aku melatih toleransi kerana pasti kaum hawa memang susah nak menepati masa. Tempoh 30 minit toleransi akhirnya terheret sehingga ke 9.15, dan aku memang dah panas satu badan. Tak tau la apa nak jadi dengan diri, aku memang terasa betul-betul nak mengamuk. Bab lain aku boleh sabar, tapi bab masa memang idak. Maka, aku kembali ke kolej dengan panas baran yang meletus akibat tak tahan menunggu.

Setelah 30 minit si nik pun telefon...

"cikgu, cikgu ok ke? Cikgu ada kat mana?"

"saya dah balik... Takpela, kamu makan dulu... Nanti saya datang saya bayar.."

Tidak lama, aku terus kembali ke Nan's kitchen mencari-cari mereka. Tidak berjumpa, rupa-rupanya mereka berteduh di kedai tomyam untuk menempah makanan bergoreng. Hati yang tadinya marah, terus sejuk tengok wajah-wajah yang ikhlas berpenat dari siang ke malam. Cuma kecewanya aku sebab makanan yang diorang makan kat kedai tu sangat tak berbaloi, sebab aku memang dah bajet untuk belanja setiap orang dalam rm20-25. Takpelah ye, next time inshaAllah.

Apepun, niat aku ke Nan's Kitchen tidak terhenti. Time diorang melatak makanan siam, aku merasa sebentar beberapa menu di kedai western tersebut

Aku ambik chicken chop(RM12) dan burger ayam dia(RM10).  Secara jujurnya, kuah blackpaper dia biasa-biasa je. Takdela apa yang special sangat. cuma cara dia persembahkan makanan dia agak menyelerakan.

Kedai Makan Paya Keladi.

Malam ketiga, aku berpuasa bagi melengkapkan puasa enam yang kerap tertangguh. Berbuka puasa dengan kuih hasil tangan si Amani, aku mengheret Afiq, Luqman dan Hazli untuk makan besar yang terakhir. Pertama kali ke paya keladi, kami masing-masing ambil masakan panas bergoreng dengan menu sampingan siakap Tiga Rasa, Bistik, teluar bungkus dan Tom Yam campur. Masakan dia boleh tahanlah sedapnya, cuma seksaan gigitan nyamuknya hanya Tuhan yang tahu.

Projek Dapur AnNur.

Beroleh mesej dari syak

"salam Izuan, possible tak nak buat free market diambang pelajar xdak elaun ni? Sian betul dengar budak ada tak makan"

Aku terkejut dengan mesej yang sampai. Dalam keadaan begitu banyak sumbangan terluhur kepada HEP, masih ada student yang tak makan? 

Aku yang memastikan kesahihan berita, terus bertanya pada student yang memenuhi bilik tutoran..

"saya dengar banyak student ikat perut tak makan? betul ke?"

Sebahagian besarnya mengangguk. Jika bukan mereka pun, mereka seperti kerap menyaksikannya. Aku yang sudah tidak mampu menahan marah dan kesian, terus mengatur. Memilih anak-anak yang pasti komited, maka projek emergency ini aku susunkan, agar yang muslim itu mengerti yang mereka masih ada saudara seagama yang peduli perihal mereka.

Namun projek charity pertama ini terlampau baru untuk diperkenalkan. Mahu mencari dana yang entah dari mana, maka pembaca-pembaca yang budiman boleh sahaja menghulurkan bantuan. Projek ujian yang bakal teruji, lihat sahaja muslim mana yang menyokong atau menghalangnya.

Dari Abu Yusuf yaitu Abdullah Ibn Salam ra. berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda:  
Hai sekalian manusia, sebarkan salam, berilah makanan, hubungkanlah sanak keluarga,dan dirikanlah shalat ketika orang-orang sedang tidur, niscaya kalian akan masuk surga dengan selamat.


"


Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment