Tuesday 12 May 2015

StudentKu Si Pemalu... Bahagian Akhir

Bismillah.

"cikgu, kat sini takde daging cincang la..." si Widad yang ekspresi mukanya mengalahkan watak-watak dalam drama korea, datang mengadu.

"eh yeke?. Saya baru je nampak daging cincang dalam freezer tu..." jari telunjuk kuhalakan ke kawasan frozen Hypermarket terbesar Bertam itu.

"tu daging lembu cikgu, kami nak ayam..." aku sendiri konfius dengan bahasa ustazah sorang ni.

"takpe2, lepas ni kita singgah kat Sunshine kejap."

Hujung minggu itu, lajnah publisiti dan akademik ANC buat jamuan terakhir, dan aku menjadi "mangsa"nya. Sebaik sahaja sampai di Mydin, aku terus duduk di atas kerusi kayu. Membelek buku Transformasi Ramadhan yang menjadi peneman tatkala menunggu. Membawa pelajar perempuan ke Hypermarket sebegitu sudah cukup mencabar keimanan. Mereka boleh menghabiskan sekurang-kurangnya dua jam "membeli-belah" di sana. Bayangkan kalau diorang masuk shopping Mall sebesar QueensBay. Mungkin aku perlu tempah hotel untuk menunggu.

Selepas beberapa minit, aku terperasan Husna n the geng bersama Miss Shak mereka memasuki pintu utama Hypermarket. Gadis pemalu itu juga ada. Saat semua rakan-rakannya me"negur"ku, dia berada paling jauh, bersembunyi dengan sifat malunya di sebalik rakan-rakan. Pakaiannya serba hijau. Itulah kali pertama aku melihat dia berpakaian "outing". Cantik? Sangat-sangat cantik!!!

Tidak lama selepas menyambung pembacaan, aku masuk ke dalam ruang membeli-belah. Risau akan budak-budak yang tak pernah masuk dapur ni. Ternampak dari jauh, gadis bertujung hijau tadi. Pasaraya yang dipenuhi orang ramai itu terasa kosong, kerana dirinya benar-benar mencuri perhatian. Angin yang membisikkan lagu, seolah-olah memperlahankan masa. Benar kata Aamir Khan dalam filem 3 Idiots " Yang kelihatan merepek dalam movie pasti akan berlaku dalam dunia realiti, jikalau kamu benar-benar dilamun cinta..."

Itu memori lama, yang menjadikan perbualan aku dan rakan-rakannya semakin serius.

"cikgu ni serious ke nak kahwin dengan dia ni? Cikgu jangan main-main..." amaran dari si Afiqah itu masih aku ingat. Wajahnya tanpa mekap pagi tu kelihatan seperti watak ahli sihir dalam cerita "Snow White". Sedikit menakutkan.


Berhelai-helai surat
Terbiar di depanku..
Tak dapat aku utuskan
Ku ramas semua
Dan kubuangkan jauh
Dari pandangan....

Lalu aku kesal
Ku kumpul semula
Tak dapat ku nyatakan 
apa yang ku rasa
Andai engkau tahu
Di dalam hatiku
Pastinya kau sambut
jeritan batinkan

Tapi ku percaya
Semua telah tertulis
Dan niat suciku takkan disiakan

Lebih empat tahun tidak bertemu, lagu M. nasir ini selalu mengubati rindu. Ada masanya air mata menitis mengenangkan tugas sebagai seorang suami yang tidak mampu disempurnakan. Hanya nafkah berbentuk wang yang aku kirimkan.. Berita darinya ku sekat, supaya aku istiqamah dalam menepati janji.

Lamunan di meja pejabat itu dikejutkan dengan salam dari seorang gadis.

"Assalamualaikum..."

"Waalaikumsalam w.r.t..."

"Tumpang tanya encik, meja sebelah ni kosong ke? Atau memang ada pensyarah duduk?". Gadis bertudung labuh itu begitu manis senyumannya.

Meja sebelah yang ditanyakan itu sudah terlalu lama kosong. Itu adalah meja Chong yang terpaksa dikosongkan secara tiba-tiba sewaktu tahun pertama aku di sini. Semua pensyarah baru matematik yang masuk ke kolej ini pula sentiasa perempuan. Menyebabkan meja itu kekal kosong hingga ke hari ini. Bebola mata aku masih melihatnya, janji "tidak melihat gadis lain" selepas kahwin bagaikan  lenyap begitu sahaja.

"eh, takde2,.. Meja ni memang kosong lama dah..."

"hah izuan, ni pensyarah baru ni. Bekas student sini gak. Hang jangan nak menggatai plak ye..." kak Azimah tiba-tiba menerjah dengan cawan plastik di tangannya. Baru pulang dari cafe barangkali.

"eh2, takde makna nya kak... Ni jiwa kental ni..." aku sekadar berseloroh. Mahu atau tidak, aku sedikit pelik dengan keberanian pensyarah baru ni yang tiada masalah duduk sebelah aku. Dah lah tudung labuh. Berfikiran positif, mungkin sebab memang dah tiada tempat kosong lagi kot. Nak duduk tepi cikgu Suhaimi, macam bahaya je..

"Student KMPP tahun bila ni?" aku meramahkan diri..

"2014/2015" balasnya ringkas.

"eh, saya dah ada kat sini dah time tu... Macam tak pernah perasan je kamu ni. Nama siapa?"

Tahun pertama di kolej ini, terlalu banyak kenangan yang aku cuba simpan sebaik-baiknya. Ramai pelajar yang aku rakamkan gambar mereka dalam minda. Aku perhatikan pensyarah baru itu, barangkali aku mungkin pernah mengajarnya.

Mata pensyarah muda itu kemerahan, seolah-seolah sedang berkaca.

"Alamak, aku ada buat salah ke apa ni? Tula Izuan, entah-entah memang anak murid kau".. hati aku serba salah.

"Nama saya Fatin, cikgu..."

"Fatin ........ binti .........."

Nama itu adalah perkataan indah yang pernah aku lafazkan di hadapan seorang wali. Orang yang pernah dicintai, sedang dicintai, dan selama-lamanya wajip untuk aku cintai. Tiba-tiba aku gagal untuk mengenalinya. Wajahnya yang semakin matang, berbeza dengan gambarnya yang aku sembunyikan dalam dompet usang. Gambar yang ditatap setiap hari, hingga aku menyangka wajah saat pernikahan itu tidak akan berubah buat selama-lamanya. Umurnya pasti 24 tahun, sedangkan aku pula sudah semakin tua dengan cinta yang masih setia. 

"MasyaAllah..." aku hanya mampu memberikan senyuman kepadanya. 

Pertemuan yang tidak disangka-sangka, hanya Allah yang tahu perasaannya.
Wajahnya ku tatap sepuas-puasnya walaupun kami bakal bertemu setiap hari. Empat tahun menjadi orang asing, kerinduan itu akhirnya diubati.



"cikgu, yang duduk kat meja sebelah cikgu tu pensyarah baru eh? Suka la tengok dia..." pelajar yang mirip Nawal Aqilah itu berkunjung ke meja untuk bertanyakan soalan.

"Apa yang kamu suka beno tengok dia?" loghat perak aku sedikit terkeluar.

"Takdela, dah lah cantik, baik plak tu. Selalu nampak dia solat dhuha kat surau... Cikgu tak nak try ngorat dia ke?"

"Nak wat apa ngorat, dah memang kompem dapat..." aku cuba mematikan perbualan lagho budak sorang ni.

"Eee, perasannya cikgu ni. Dah tua-tua pun gatal lagi..."

"Dah2, kamu nak tanya soalan ke tak ni? Asal datang je nak bergosip. Karang saya ngorat dia, kamu nangis plak kat kompel. Meh sini soalan..."



Entah kenapa,  aku tiba-tiba teringatkan drama "Suami Sebelah Rumah" yang dimainkan di kaca tv sekitar tahun 2015. Lakonan Izzue Islam. Menyambut kegembiraan bertemu, otak nakal aku tiba-tiba terfikir:

"Nampaknya aku kena tulis drama baru la kat blog aku ni. Isteri Sebelah Meja?..." hahaha.


TAMAT.

.......................................

Bersama student paling ganas, peminat blog ni. Si nawal. Penat fikir macam mana nak masukkan dia dalam cerita ni. mirip pun bolehlakan.



Hangpa jangan nak pandai-pandai fill in the blank ye..

InshaAllah, tinggal satu lagi post untuk melengkapi cuti kali ini. Ibrah khas buat seorang student.
Sekian dari Syuib0809.

7 comments:

  1. Cikgu cakap saya ahli sihir?!!macam snow white adalah hahahhahaha

    ReplyDelete
  2. Wwwwaaaauuuuuu....jln cerita menarik cg....bleh nak buat novel nihhh...hihihihi

    ReplyDelete
  3. Dah, jannatul mana plak ni?

    ReplyDelete
  4. Saya just a reader.....ingat nak tgk buku2 cg....tetiba cg tulih psl nie....qasa plak nak comment....

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. wahhhh.... ni first time saya baca studentku si pemalu ni.... hrmmmmmmm... mantap2...

    ReplyDelete